Hlavní obsah

Covid změnil učení a prohloubil mezery. Jak to ovlivní známky?

Foto: Profimedia.cz

Řada dětí se do škol k normálnímu vyučování vrací po téměř půl roce. Co od toho čekají učitelé?

Reklama

30. 8. 2020 6:00

Výzva pro učitele: jak se vyrovnat s tím, že rozdíly mezi dětmi budou v novém školním roce mnohem větší, než kdyby nezasáhl koronavirus.

Článek

Ředitele Masarykovy základní školy v pražských Klánovicích Michala Černého čeká stejně jako tisíce jeho kolegů ne zcela obvyklý školní rok.

Jak připustil v rozhovoru pro Seznam Zprávy, může se stát, že kvůli koronavirové epidemii bude minimálně v některých školách nuceně přerušen a třídy bude nutné podobně jako na jaře zavřít. A i kdyby situace dovolila se tomu vyhnout, učitele čeká hned na začátku velká výzva.

Děti se totiž vracejí k běžné výuce ve školních třídách po více než půl roce, a to se projeví. „Rozdíl to bude, ale nemyslím si, že by to bylo šílené,“ uvedl v rozhovoru ředitel klánovické školy a v několika odpovědích popsal, co učitele podle jeho odhadu zkušeného pedagoga čeká a jak by se s tím měli vypořádat.

V jaké formě se vám vrátí děti do školních lavic, některé po téměř šesti měsících? Co očekáváte?

Určitě to je problém, ale vlastně každé září se nám děti vracejí do lavic po prázdninách. Některé jako kdyby ještě v životě nebyly ve škole. Nějaké rozdíly mezi dětmi jsou, ale to je i po normálních prázdninách. Samozřejmě, že rozdíly a ty mezery budou prostě větší. Ale zase… Upřímně - existují také děti, které i když ve škole jsou, tak skoro jako by nebyly. Nejsou úplně přítomné duchem. Takže ty mezery samozřejmě vznikají i při prezenční výuce. Myslet si, že vznikají rozdíly mezi dětmi jen při té distanční výuce, není úplně pravda.

Takže to nebude takový rozdíl, jako kdyby přišly po normálních letních prázdninách?

Rozdíl to bude. Bude to horší. Ale nemyslím si, že by to bylo úplně nezvladatelné. Náš úkol bude vlastně hned na začátku školního roku zmapovat, jak na tom děti jsou.

Rozhovor redaktorky Markéty Bidrmanové s Michalem Černým ve studiu Seznam Zpráv. (Video: Seznam Zprávy)

Jak to budete mapovat? Budete dávat testy?

No, je to jedna z cest. Můžeme dát dětem testy, můžeme si s nimi o tom povídat, ale v žádném případě bychom neměli tyhle první testy třeba známkovat. Nebo možná dát jedničky, nebo nic, aby to zase nebylo líto těm, co to napíšou dobře. Prostě neměli bychom děti hned srazit nebo jim říkat, vy nic neumíte. Nic takového. Myslím si, že v téhle chvíli bychom měli k dětem přistupovat citlivě a s nějakým nadhledem.

A když to bude špatné, když vysondujete, že znalosti jsou horší a děti skoro nic nevědí, budete probírat znovu to, co se probíralo od jara?

To by byl velký oříšek po pedagogické stránce. Co já pamatuji, říká se, že učitelé by měli k dětem vyznávat individuální přístup a teď právě přichází ta chvíle, kdy to bez toho individuálního přístupu nezvládneme. Protože děti opravdu nebudou na jedné úrovni. Když si vybereme úroveň podle těch pokročilých, podle těch, co budou všechno zvládat, nechytí se a nedoběhnou nás ti, co budou mít velké mezery.

Takže učitelé budou vykládat dvě látky?

Když si vybereme úroveň podle těch slabších, zase se budou ti lepší nudit. Když vybereme průměr, budou se nudit všichni.

Já jsem jako student absolvoval třítýdenní praxi na malotřídní škole, kde do jedné třídy chodí zároveň třeba prvňáci a třeťáci. To je vysoká škola individualizace nebo minimálně výuky na několika různých úrovních. A ten systém práce tam je takový, že se děti rozdělí do oddělení - tam je to podle ročníků. Nyní to třeba může být rozdělené.

Takže něco podobného byste si dokázal představit i na své škole?

Ano, pracovat třeba se třídou jako s několika různými skupinami. Další možnost: máme spoustu asistentů pedagoga. Ty si na jaře ještě navíc zaučili, tak budou o to šikovnější. Učitel může vlastně s asistentem pracovat v tandemu, můžou si to rozdělit. Jeden může třeba pracovat s těmi, co zvládají učivo lépe, druhý může jakoby doučovat, dohánět látku s těmi, co návrat zvládají hůře.

Je spousta možností. Spousta.

Celý rozhovor Seznam Zpráv s ředitelem Černým, prezidentem Asociace ředitelů základních škol, si můžete pustit ZDE.

Rozhovor s prezidentem asociace ředitelů základních škol Michalem Černým. (Video: Seznam Zprávy)

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované