Hlavní obsah

Elektronická občanka má stále problémy. Vyzkoušejte si ji doma, radí úřad

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační fotografie.

Někteří občané chtěli v pátek u voleb využít elektronickou občanku, ale narazili. Aplikace eDoklady kvůli přetížení nefungovala a potíže má i v sobotu. Úřady proto doporučují, aby si voliči vzali s sebou fyzický průkaz totožnosti.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Češi se mohou letos poprvé u volební komise prokazovat prostřednictvím aplikace eDoklady. Někteří z nich ale měli první volební den problémy. Elektronický průkaz jim nešel aktualizovat, a tudíž museli sáhnout po klasické plastové občance.

Technické potíže mohou pokračovat i během soboty, sdělil redakci mluvčí Digitální a informační agentury Jakub Palata.

Proč aplikace nefunguje?

Ze začátku byl příčinou masivní nárůst využití aplikace, který způsobil přetížení systému a částečnou nefunkčnost. My jsme hned potom, co jsme na to přišli, navýšili výkon systému. To umožnilo, že aplikaci mohli používat uživatelé, kteří v ní měli aktualizovaný digitální výpis. Chyba bohužel stále přetrvávala u těch, kteří výpis aktualizovaný neměli.

Před šestou hodinou jsme nasadili opravu a od té doby aplikace fungovala téměř tak, jak měla. Momentálně ale nelze provádět nové registrace.

Podstatou problému byl velký provoz a vysoká zátěž na Národní identitní autoritě (NIA). Aplikace při práci s databázemi držela otevřené transakce a spojení po celou dobu a to způsobilo, že odpovědi databáze byly pomalé. Museli jsme to přenastavit a částečně to nyní funguje, ale ještě to není stoprocentní.

V kolik hodin jste potíže začali řešit?

Masivní nárůst využití přišel ještě předtím, než začaly volby. Bylo to mezi jednou a druhou hodinou odpoledne. Okamžitě jsme začali navyšovat kapacity a zpočátku se zdálo, že jsme to akorát před otevřením volebních místností stihli. Pak se ale objevil problém s tím, že nešel aktualizovat digitální výpis. Od té doby jsme to řešili až do zhruba šesti hodin.

Takže v šest hodin se provoz stabilizoval?

Spíš se obnovila možnost aktualizovat ten výpis. Akorát tím, že jsme informaci o fungování sdělili, tak zase došlo k přetížení systému, protože si všichni zkoušeli výpis aktualizovat. Kvůli tomu potom nebyl provoz a oprava úplně stabilní. Čím víc se provoz později večer zklidňoval, tím víc lidem už šlo doklad aktualizovat.

Máte údaje o tom, odkdy aplikace lidem fungovala?

Čísla nemáme, protože my tohle v rámci ochrany soukromých uživatelů nesledujeme. Nesledujeme, kolik lidí mělo už dopředu doklad aktualizovaný a kolik ne.

Těm, co měli doklad už aktualizovaný, v podstatě aplikace od začátku fungovala a funguje doteď. Problém je s těmi, co doklad aktualizovaný neměli. Těm jsme to zpřístupnili, i když ne úplně stabilně, od šesti hodin.

Předpokládáte, že se systém znovu stabilizuje, až nebude takový nápor? A jak to bude s novými registracemi?

Očekáváme, že opravu nových registrací provedeme co nejdříve. Nemůžu sice odhadovat, za jak dlouho to bude, ale je možné, že to bude během dneška nebo během následujících pár dnů, až se provoz ustálí.

Aplikace eDoklady úplně v pohodě funguje v běžném provozu po celý rok. My to monitorujeme, takže vidíme, že chybovost je při standardním provozu velice nízká, kdy to lidé používají na úřadech, na poště atp.

Máte představu o tom, jakého množství lidé se problém týká?

Máme přes 800 000 zaregistrovaných uživatelů aplikace eDoklady, takže víme, že to je maximálně tohle číslo. Měli jsme ale ohlasy, že třeba zhruba dvě třetiny lidí se bez problémů prokázaly, ale bylo to jenom na malém nereprezentativním vzorku, takže to je jenom zkušenost z jedné volební místnosti.

Co byste doporučil lidem, kteří se k volbám teprve dostaví a chtějí aplikaci využít?

Pokud už tam jsou zaregistrovaní, tak bych určitě doporučil primárně vzít si s sebou pro jistotu fyzický průkaz totožnosti, ať už občanku, nebo pas.

Ale pokud by to chtěl někdo vyzkoušet, tak je ideální si ještě doma v aplikaci ověřit, že je digitální výpis aktualizovaný. Je to takový zelený štítek, co se zobrazí na průkazu v aplikaci, kde je napsáno „Digitální výpis je platný“. Ve chvíli, kdy tohle člověk má, tak by všechno mělo proběhnout v pořádku.

Ještě mě k tomu napadá jedna věc. Nebojíte se, že právě kvůli problémům během voleb budou někteří občané vnímat službu negativně?

Určitě nás velmi mrzí, že se tohle stalo, a budeme doufat, že se z toho poučíme a že tu důvěru ještě neztratíme.

Co přesně myslíte tím poučením? Zkusíte změnit aplikaci? Nastavíte jinak kapacity?

V tuhle chvíli ještě nemůžu předjímat, jaké změny by tomu pomohly a jaké se budou řešit. Nevylučujeme změnu fungování samotné aplikace nebo toho, co běží na pozadí. Evidentně to bude potřeba doladit. Určitě na tom budeme pracovat, aby byla lepší, ale konkrétní kroky ještě nemáme.

Doporučované