Článek
Měla to být jen technikálie, na světě je ale další politický spor. Zdražení středočeského tarifu jízdenek, který byl na kraji předjednaný, dostala tento týden na stůl k odsouhlasení i rada hlavního města. Vzhledem k provázanosti obou systémů MHD totiž musí takový krok schválit obě samosprávy. Rada ale v pondělí bod přerušila, politici totiž začali debatovat také o zdražení jízdného v Praze.
Piráti s ním nesouhlasí, Spolu má naopak připravený plán, který počítá se zdražením jízdenek i v metropoli. Ve středu se pak pražská koalice (Spolu, STAN a Piráti) sešla za zavřenými dveřmi na koaličním jednání. Politici nyní hledají řešení, v pondělí se sejdou znovu, tentokrát na mimořádné radě.
„V pondělí budu předkládat tisk, ve kterém se pro Pražany příliš nemění, drtivá většina změn se týká Středočeského kraje, který se rozhodl ve svých vnějších zónách PID zdražit jízdné o 30 procent. Pouze se valorizuje pokuta za cestování bez jízdenky a zdraží se Airport Express z Hlavního nádraží na letiště Václava Havla,“ řekl Seznam Zprávám Zdeněk Hřib (Piráti), pražský náměstek pro dopravu.
Primátor: Cenu ročního kuponu neotevíráme
Doplnil, že Piráti se zdražením jednorázových jízdenek nepočítají a odklad schválení tarifu, který navrhli pražští Starostové, považuje za zbytečný. „Zbytečně tak zdrželi naše programátory z OICT (městská IT firma, pozn. red.), kteří už mohli začít pracovat na úpravách systému,“ dodal Hřib.
Spolu má nicméně připravený protinávrh, který zahrnuje zvýšení jednorázových jízdenek i v metropoli. „Aktuálně platí, že v rámci koalice máme na výši úpravy jednorázového jízdného rozdílné pohledy. Stranický kolega Zdeněk Kovářík (radní hlavního města pro finance, pozn. red.) a další přednášejí návrh na navýšení ceny papírových i mobilních jízdenek po vzoru Středočeského kraje, náměstek Zdeněk Hřib jízdné zdražovat nechce,“ přiblížil redakci Bohuslav Svoboda (ODS), primátor Prahy.
Primátor zároveň redakci potvrdil, že hlavní město nyní neuvažuje o zdražení ročního kuponu, který již delší dobu stojí 3650 korun. Cena jízdného se v Praze měnila naposledy v roce 2015. Tehdy však nedošlo ke zdražení, ale naopak ke zlevnění ročního kuponu ze 4750 korun na nynější cenu, která odpovídá deseti korunám na jeden den.
„To je politické rozhodnutí do další debaty. Naší prioritou je udržet MHD dostupnou pro pravidelné cestující a zároveň finančně udržitelnou v rámci PID,“ dodal Svoboda.
Ceny ročního jízdného pro dospělé (Kč)
- Brno – 4 750
- Plzeň – 4 574
- Ústí nad Labem – 4 490
- Ostrava – 4 400 / 4 450
- Liberec – 3 990
- Jihlava – 3 990
- České Budějovice – 3 990
- Pardubice – 3 890
- Hradec Králové – 3 700
- Praha – 3 650
- Olomouc – 3 200
- Karlovy Vary – 3200
Návrh Spolu, jak psala tento týden MF Dnes, počítá se zdražením jízdenky na 30 minut z 30 korun na 33 korun a v případě SMS jízdenky z 31 korun na 36 korun. U devadesátiminutové by to pak mělo být ze 40 korun na 44 korun a ze 42 korun na 48 korun pro SMS jízdenky. Vedle toho návrh obsahuje také zdražení jízdenek na 24 a 72 hodin nebo zvýšení ceny za přepravu psa či zavadla. Navrženy jsou i vyšší přirážky za jízdu načerno.
V pondělí by měli pražští politici rozhodnout, jestli se Praha přidá ke Středočechům a jízdenky zdraží, pro je kromě Spolu také STAN či opoziční ANO, proti jsou již zmínění Piráti. „Nyní není vhodný čas pro zdražování již tak drahého života obyvatel Prahy,“ sdělil Hřib.
Dohodu zpovzdálí sledují hlavně Středočeši, kterým se jízdné, ať už dohoda dopadne jakkoliv, zvýší podstatně více než Pražanům. Od 1. ledna zde mají zdražit fyzické jízdenky o 30 procent a elektronické o 20 procent. Kraj tím chce motivovat cestující k co největšímu využívání Lítačky.

Pražská ODS má připravený plán na zdražení jízdného v MHD. Piráti jsou proti.
„Co se týká zdražování jízdného ve Středočeském kraji, opakovaně říkám, že je to dlouhodobý a kontinuální proces, který reflektuje a musí reflektovat obrovské investice, které do transformace středočeské veřejné dopravy plynou. Jen příští rok dotace na veřejnou dopravu spolykají skoro 37 procent disponibilního rozpočtu kraje a ten nemůže rezignovat na investice do školství, zdravotnictví, silnic nebo životního prostředí,“ řekl redakci Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu.
Středočeši jako oběť?
Dohoda mezi Prahou a středními Čechami je velmi důležitá také z toho důvodu, aby nedošlo k takzvanému rozlomení tarifu, což by v některých případech mohlo mít za následek až dvojnásobné zdražení jízdného. I proto je před pondělním jednáním cítit napjatá atmosféra.
„Přerušení projednávání bodu týkajícího se zdražení jízdného v Praze vnímám jako střet dvou koncepcí a přístupu k financování veřejné dopravy v Praze. Toto si musí vyřešit političtí představitelé hlavního města. Byl bych ale velmi nerad, aby se obětí tohoto střetu stal Středočeský kraj a jeho občané,“ konstatoval Borecký.
Kdy se v Praze naposledy zdražovalo jízdné
Metropole ceny jednorázových jízdenek zvedala v roce 2021. U třicetiminutové z 24 korun na 30 korun a u devadesátiminutové z 32 korun na 40 korun.
Že se jízdné v Praze nakonec pravděpodobně zdraží, potvrdil redakci také Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora pro územní rozvoj. „Je pravděpodobné že se zdraží jednorázová jízdenka. Jednak v návaznosti na zdražování jízdného v rámci Středočeského kraje, ale také z důvodu zachování současné kvality služeb Dopravního podniku, na které Praha každoročně doplácí 22 miliard korun. Usilujeme také o zrovnoprávnění podmínek pro příměstskou dopravu, tedy ve vlacích a autobusech, kde by měly začít platit stejné podmínky pro cestující, zejména pro seniory a rodiče s kočárky,“ přiblížil Hlaváček.
Návrh Spolu kritizuje také část pražské opozice. Podle Adama Scheinherra (Praha sobě), bývalého náměstka pro dopravu, přinese jen zanedbatelné finance navíc. Mnohem víc by podle něj pomohlo zdražení ročního kuponu.
„Debata o jízdném je v podání koalice ODS a Pirátů naprostý zmar – ani po letech diskuzí se nedokázali dohodnout na potřebných změnách, přestože se o zvýšení jízdného mluví už roky. Udržovat cenu na stejné úrovni deset let bez ohledu na inflaci je nezodpovědné – chybějící peníze se pak projeví jinde. Dříve či později se to městu vrátí jako bumerang a doplatí na to buď rozpočet, nebo kvalita dopravy. Finanční perpetuum mobile neexistuje,“ uzavírá Scheinherr.
Doplnili jsme stanovisko náměstka primátora Petra Hlaváčka.