Hlavní obsah

Premiér Fiala zlepšil Čechům náladu

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Snímek ze dne, kdy Petr Fiala vyhrál volby. Do hodnocení 100 dní jeho vlády může podle expertů velkou vahou vstupovat postoj během invaze ruských vojsk na Ukrajinu.

Reklama

27. 3. 17:00

Petr Fiala vzbudil po svém nástupu u veřejnosti možná největší naděje ze všech premiérů. Tím větší propad popularity mu hrozí na podzim, varují však experti.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Průzkum společnosti Kantar pro Českou televizi ilustroval v únoru značná očekávání, která si Češi spojují s vládou Petra Fialy (ODS) po 100 dnech, kdy je u moci.

Politickou situaci hodnotilo v únoru jako „velmi dobrou“ nebo „spíše dobrou“ 42 procent Čechů, tedy dvojnásobek proti tomu, co hlásily průzkum loni na podzim. Delší časové řady pak ukazují, že se s tím předchozí premiéři nemohou rovnat.

„Bude to pravděpodobně zapříčiněno součtem několika vlivů,“ míní ve zprávě o průzkumu experti Kantaru. „Jednak už funguje nová vláda, jednak ustupuje zimní vlna covidu-19 a v neposlední řadě může do hodnocení vstupovat velkou vahou postoj vlády během invaze ruských vojsk na Ukrajinu,“ vypočítávají celkem tři příčiny.

Totéž potvrzuje i sociolog Jan Herzmann: „Není třeba hledat hlubší důvody. Spokojenost se situací i obliba vlády se vezou na vlně dní,“ shrnuje. Upozorňuje však, že se hodnocení premiéra, vlády i politické situace může ještě zlepšit. Kantar se totiž na postoje veřejnosti dotazoval ještě před premiérovou úspěšnou cestou do Kyjeva.

Očekávání lepších časů, a to nejen v politice, přineslo prvních 100 dnů každé vlády. Svědčí o tom mimo jiné průzkumy České televize po nástupu Bohuslava Sobotky (ČSSD) a Andreje Babiše (ANO). O pět až deset procent se zlepšilo hodnocení politiky i na několik měsíců po ustavení kabinetů Petra Nečase (ODS) a Mirka Topolánka (ODS).

V případě obou občanských demokratů se nálada rychle obrátila k horšímu. Sobotkova a Babišova garnitura však relativně vysokou spokojenost s politikou okolo 30 procent udržela až do příchodu covidu.

„Tehdy jsme si žili jako o jarních prázdninách. Nikdo nic nepodnikal a měli jsme se dobře,“ hodnotí bezproblémové časy vlád ANO a ČSSD Jan Herzmann. Po nástupu pandemické krize v březnu 2020 obliba vlády vyrostla, jak bývá v krizích zvykem. Rázný postoj politiků v prvním okamžiku ocenily dvě třetiny Čechů, bojovné nadšení však za pár měsíců vystřídala nevídaná frustrace.

Stejný pád může potkat i vládu Petra Fialy, kolem níž se národ semkl při ukrajinské krizi. „Vlna sympatií s uprchlickou vlnou nemůže trvat rok,“ varuje sociolog Herzmann.

Situace se může změnit zvlášť ve chvíli, až se potíže zahraniční politiky a obchodu propíšou do běžného života. „Pak bude záležet, co udělá česká ekonomika,“ míní citovaný expert.

Pozici vlády mohou oslabit i přehmaty některých ministrů. Veřejnost většinu z nich nestačila během sta dnů ještě ani zaregistrovat.

Při začátcích svého vládnutí se Fialova vláda nejvíc podobá kabinetu Vladimíra Špidly.

Záhy po Špidlově nástupu v roce 2002 zasáhly Česko ničivé povodně a premiér svým citlivým přístupem vzbudil široké sympatie. Důvěra vládě přesáhla podle průzkumu CVVM polovinu populace a byla nejvyšší od vzniku České republiky. Avšak po konfliktech uvnitř vládní koalice a prvních zprávách o zvyšování daní se začala obliba ztrácet. A po roce od nástupu byla popularita Špidlovy vlády nižší než obliba předchozího kabinetu Miloše Zemana před volbami.

Na druhé straně je dnes podle sociologa Herzmanna možné, že dobrá vláda s podporou dobré společnosti krizi zvládne a po jejím odchodu se poměry ve veřejném životě a ekonomice rychle zlepší.

Výsledky Kantaru potvrdilo internetové šetření agentury Sanep z počátku března. Sanep se sice nehlásí ke standardům kvality SIMAR jako ostatní zavedené agentury, nikdo jiný však od voleb průzkumy k politické situaci nezveřejnil.

Potvrzením výjimečnosti zdejší situace byl ještě prosincový Eurobarometr, podle kterého vyrostla spokojenost s demokracií v Česku za poslední rok o 14 procent, tedy nejvíc v Evropské unii.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované