Článek
Podle Andreje Babiše byla rošáda u Motoristů mezi ministerstvy vstřícným krokem. Strana oproti původnímu plánu nominovala na pozici šéfa diplomacie Petra Macinku, zatímco původně zvažovaný Filip Turek by měl být ministrem životního prostředí.
Babiš po schůzce řekl, že hlava státu má problém s nominací Turka do vlády z právních důvodů. Podle šéfa ANO čestný prezident Motoristů mohl dostat příležitost, ale vyřešit si to musí Motoristé.
Takto pravděpodobný premiér po jednání na Pražském hradě odpovídal na dotazy novinářů poté, co představil kandidáty na ministry.
Řekl vám prezident termín, kdy vás jmenuje premiérem?
Ne, to jsme neřešili. Řešili jsme pouze postup.
Proč se Motoristé rozhodli vyměnit Ministerstvo zahraničí s Ministerstvem životního prostředí?
Motoristé sobě přišli z jejich pohledu s vstřícným řešením. Věděli, že pan prezident má výhrady k nominaci pana Turka na Ministerstvo zahraničí. Stanovisko pana prezidenta je ale takové, že si myslí, že by Turek neměl být členem vlády. V pátek začnou konzultace, kde Motoristé musí říct, jak budou postupovat.
A za vás by měl být Filip Turek členem vlády?
Na tohle nemám odpověď. To samozřejmě musí říct Motoristé, jak se k tomu postaví. Potom to až projedná koaliční rada.
Můžete nám přiblížit výhrady pana prezidenta vůči Filipu Turkovi?
Já za sebe si myslím, že mohl pan Turek dostat šanci, ale respektuji názor pana prezidenta. Projednám to s Motoristy.
Vy jste zmiňoval problém s panem Turkem. Očekáváte, že všechny ostatní kandidáty prezident bude jmenovat bez problému?
Ano, měl pár výhrad k panu Turkovi. Nechci řešit to, co tady v minulosti někteří politici vyjadřovali, je to na prezidentovi. Motoristé přišli s výměnou ministerstev jako s pozitivním řešením. Pan prezident má na to ale jiný názor, tak uvidíme.
Řeknete na zítřejší schůzi, jak vyřešíte střet zájmů?
Neřeknu, nebudu obstruovat. Budu vám vyprávět můj příběh v politice, takže si vezměte popcorn. Podmínkou pana prezidenta ale stále je, abych řekl řešení před jmenováním, tak to platí.
Takže to předložíte v polovině prosince?
To neumím říct, teprve začnou konzultace. Poté budeme řešit i další věci.
Na Ministerstvo dopravy má jít český manažer slovenského původu Ivan Bednárik, který je generální ředitel železnic Slovenské republiky a úspěšný manažer ČD Cargo. Co stojí za jeho nominací?
Musíte se zeptat SPD, to je jejich nominace. Ale ano, Bednárik dělal generálního ředitele Českých drah a předsedu představenstva v ČD Cargo. Na rozdíl od vlády Petra Fialy, ve které není žádný kompetentní ministr, tak naši ministři jsou velice způsobilí k danému rezortu.















