Hlavní obsah

Bývalý šéf Správy železnic miliony v hotovosti zřejmě nezískal prodejem nemovitostí

Foto: Správa železnic

Bývalý ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Bývalý šéf Správy železnic Jiří Svoboda nejspíš nemohl desítky milionů získat z prodeje nemovitostí, podle katastru všechny zůstaly v rodině. Jejich prodej je přitom jedním z jeho vysvětlení, kde přišel k nalezeným penězům.

Článek

Bývalý generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda nemohl zřejmě dostat miliony z restitucí ani prodejem majetků, zůstaly v rodině, takové zjištění přinesl server iRozhlas.cz. Svoboda toto tvrzení v minulosti předložil jako vysvětlení 80 milionů v hotovosti, které byly nalezeny u něj doma.

Při rozhovorech exšéf zmiňoval několik vysvětlení, jak k desítkám milionům přišel. Odvolával se na dědečkovu továrnu či restituce, které zmínil už v rozhovoru pro Seznam Zprávy na konci listopadu. „Co se týká správy majetku, otec čekal až do 90. roku, protože věřil, že jednou režim padne. To se stalo, pak už měl restituce a tak dále.“

Na dotaz, jestli hotovost pochází z restituovaných majetků, doplnil, že „je to mix“. Mezi dalšími vysvětleními přidával železničář i chov nutrií, prodej kožešin, rybářství a zlatý poklad ukrytý před nacisty i komunisty.

Server iRozhlas.cz nahlédl do restitučních dokumentů Svobodova otce, na něhož majetek exšéf vztahoval. Ze zjištění vyplývá, že Svoboda starší sice na Orlickoústecku získal majetky, ale žádné významné z nich neprodal. Nemovitosti zůstaly v rodině, bývalý ředitel je převedl na děti. Podle iRozhlasu tento rozpor nevysvětlil a řekl, že situaci nebude dále komentovat.

Právník mezinárodní protikorupční organizace Transparency International Jan Dupák pro iRozhlas řekl, že je obtížné věřit tomu, jak Svobodovi původ peněz vysvětlují. Podle něj jsou právě státní organizace jako Správa železnic rizikové z hlediska boje proti korupci. „Často tudy tečou miliardy korun do složitých projektů bez odpovídajících kontrolních mechanismů, přičemž významné politické a vlivové skupiny jsou si toho moc dobře vědomy,“ doplnil.

Celou kauzu odhalili kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu, kteří vyšetřují, zda při miliardových zakázkách nedochází k machinacím. Vyšetřování se týká i rekonstrukce Masarykova nádraží v Praze nebo železničního uzlu v Pardubicích.

Doporučované