Článek
Dárci, firmy, nadace a fondy v Česku věnovali loni na prospěšné účely 15,8 miliardy korun. Meziročně je to zhruba o 1,7 miliardy víc. Přes dárcovské SMS od roku 2004 lidé poslali přes miliardu korun. Výsledky ve středu ČTK poskytlo Fórum dárců. Situaci v jednotlivých krajích přibližuje mapa dárcovství.
Dary na prospěšné projekty činily loni 15,8 miliardy korun, předloni to bylo 14,1 miliardy korun. Firmy v minulém roce darovaly 7,7 miliardy korun, tedy o miliardu víc než v roce 2023. Jednotliví dárci přispěli částkou 3,9 miliardy korun, což bylo meziročně o 300 milionů korun víc. Nadace a nadační fond poskytly 4,2 miliardy korun, tedy zhruba o 400 milionů korun víc než před rokem.
Od roku 2004 poslali lidé celkem 27,2 milionu dárcovských SMS. Ty vynesly více než miliardu korun. Podle fóra se projekt inovuje - možné je nastavit opakované darování, získat potvrzení o daru či si vybrat z šesti částek. „Dárcovská SMS tak i po dvaceti letech dokazuje, že spojení technologie a solidarity může mít výrazný dopad,“ uvedlo fórum.
V Česku působí podle mapy dárcovství 3427 nadací a fondů, meziročně jich bylo o 191 víc. Celkem 467 založily firmy a zbytek jiné subjekty. Nejčastěji podporovaly vzdělávání, vědu a výzkum. Následovala pomoc dětem, mladým a rodinám či podpora kultury a památek, pomoc nemocným a handicapovaným i chudším. Část se zaměřovala na humanitární pomoc a lidská práva.
Čtyři pětiny dárců letos uvedly, že peníze věnují kvůli dobrému pocitu. Nejčastěji se dívají na to, čemu a komu mají peníze pomoci. Větší důraz kladou na transparentnost organizace či platformy, které sbírkovou akci pořádají. Nejméně důležitá pro ně je spolupráce podpořeného projektu se známou osobností. Čtvrtina dotázaných uvedla, že se setkala s netransparentními či podvodnými sbírkami. Podíl je stejný jako loni.
Víc než čtvrtina dárců sdělila, že daruje méně než dřív. Zdůvodnila to snížením svého příjmu či zdražováním. Pětina míní, že by měl v nynější situaci potřebným pomáhat spíš stát. Desetina omezila své příspěvky kvůli špatné zkušenosti se sbírkou či platformou. Každý desátý člověk ale uvedl, že daruje naopak víc než dřív. Častěji to jsou pravidelní dárci. Lidé nejraději přispívají tím, že si koupí ve sbírce nějaký předmět. Následuje platba přes internet, darování hotovosti a po něm dárcovská SMS.















