Hlavní obsah

Hned jsme viděli, že je to zlý, ten přejezd je pitomej, tvrdí svědci tragédie

Foto: HZS Moravskoslezského kraje, Hasičský záchranný sbor ČR

Železniční neštěstí u Dolní Lutyně nedaleko Karviné.

REPORTÁŽ. Na ten železniční přejezd si místní stěžují už léta. „Břichem“ tam škrtají osobáky i náklaďáky, ale nikdo s tím nic neudělal. Zdejší lidi proto nepřekvapuje, k jakému neštěstí tam ve středu došlo.

Článek

„Bydlím nad tím přejezdem. Normálně jsem ležel doma, rána jak z děla. Doma mi to celý zadunělo. Vylezu na terasu a viděl jsem stojící blikající vlak. Co to je?“ řekl si šestadvacetiletý David Honsa. Bydlí v obci Dolní Lutyně, kde ve středu narazil rychlovlak do návěsu náklaďáku. Tragickou nehodu nepřežil jedenatřicetiletý strojvedoucí.

David Honsa se ihned oblékl a vyběhl ven.

„Jak jsem šel dolů, viděl jsem, že to je zlý. Podlezl jsem spadlé kabely a začal zjišťovat, jestli jsou cestující v pohodě. Koleje byly rozbité, tma a do vlaku jsem se nemohl dostat,“ popisuje dění bezprostředně po neštěstí.

„Byl jsem u lokomotivy a podle stavu té kabiny bylo jasné, že to strojvedoucí nemohl přežít. Pak už bylo na místě hodně jednotek, tak jsem pomáhal policistům a hasičům odvracet dopravu,“ vypráví zedník a instalatér Honsa.

Co přesně se stalo, se dozvěděl od řidiče náklaďáku.

„Byl naprosto v šoku. Nevěděl pořádně, co má dělat. Byl zmatený. A já se mu vůbec nedivím, byl bych na tom stejně,“ vypráví.

„Říkal, že mu zůstal viset návěs na přejezdu. Než prý stačil něco udělat, tak bimbaly závory a vlak do toho vletěl,“ říká.

Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

„Rána jak z děla. Doma mi to celý zadunělo,“ vypráví David Honsa.

Od rána bylo okolí železničního přejezdu pro veřejnost zavřené. Na místě pracovaly desítky hasičů, drážních inspektorů a policistů. Odklízely rozbité elektrické vedení, trosky návěsu a rozsypaný náklad – auto vezlo speciální vrt. Dění zpovzdálí sledovali jen místní. Třeba pětatřicetiletá Zuzana Drobná s dcerkou a štěnětem ohaře. I jí dění převyprávěl řidič náklaďáku.

„Prý se zasekl v kolejišti“

„Měl přívěs a na něm ještě vrtací soupravu. Co mi říkal, tak se zasekl na přejezdu v kolejišti a chtěl tu soupravu zvednout hydraulikou, ale začaly blikat světla, spustily se závory a přijel v ohromné rychlosti vlak,“ popisuje Zuzana Drobná.

Vlak vyjel z oblouku a prý začal brzdit. Na pár stech metrech ale neměl šanci.

„Vlak odhodil kamion na jednu stranu a na druhou přívěs,“ ukazuje na trosky rozházené podél kolejí. Rázem přijela spousta hasičských, záchranářských a policejních vozů a dva vrtulníky. Přistály na louce vedle.

Davida ani Zuzanu prý vlastně ani nepřekvapuje, co se odehrálo. Místní si už léta, zřejmě jen mezi sebou, stěžují na špatně udělaný železniční přejezd.

„Ten přejezd je pitomej“

„Je hodně pitomej. Taková dolina, vyvýšenina na kolejiště a hned zas dolina. Hodněkrát je slyšet, jak tam lidi škrtají spodek aut. Zvlášť teď, když do Farmy Bezdínek jezdí hodně kamionů,“ popisuje mezi místními věc veřejnou David Honsa.

Zuzana Drobná se o tom nedávno bavila s řidičem autobusu, který denně sváží do Farmy zaměstnance.

„Říkal, že když tu jezdí, má taky strach, že se zasekne. A to má vcelku krátký autobus. U kamionu s tahačem nebo přívěsem je to hned,“ dodává.

Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

„Co mi říkal, tak se zasekl na přejezdu v kolejišti a chtěl tu soupravu zvednout hydraulikou,“ popisuje řidičova slova Zuzana Drobná.

Odpoledne přijel hasičský tank, který dokáže s těžkým vlakem pohybovat. Přišli se na něj podívat i dva tátové s dětmi z nedaleké bytovky.

Také je brzy ráno vzbudila obrovská rána a světla vrtulníků. Už při prvním pohledu na místo neštěstí jim prý bylo jasné, co a proč se stalo. Zvlášť čtyřicetiletému Tomášovi, profesionálnímu řidiči kamionu, to „ihned docvaklo“.

„Uvíznul tam břichem, to je jasný“

„Uvíznul tam břichem, to je jasný a nemohl tam ani zpátky,“ ukazuje na železniční přejezd. Kdyby nás prý policisté pustili blíž, ukázal by mi na silnici rýhy, které tam jsou vybroušené od podvozků projíždějících vozidel.

„Co tu projede kamion, tak škrtá nohama od návěsu. Řidiči si určitě stěžovali, ale dodneška s tím nikdo nic neudělal,“ krčí rameny.

Kde se onen „hup“ vzal? Prý před pár lety při stavbě nového koridoru, vysvětluje jeho kamarád Daniel.

„Dřív tam byly normálně rovné koleje, ale když to předělávali, museli je trochu naklopit do oblouku, a tudíž navýšit cestu. Když se podíváte na poslední vagón, vidíte, že je naklopený,“ ukazuje na opravdu nakloněnou soupravu.

Vykládání hasičského tanku.Video: Jan Novák, Seznam Zprávy

Proč silničáři neudělali železniční přejezd pozvolnější, to ani jeden z nich nechápe. Profesionální řidič kamionu Tomáš má za to, že policie bude určitě zkoumat, kdo a jak cestu nadměrného nákladu plánoval.

„Pověřený pracovník firmy, který dělal doprovodné vozidlo, si měl vytyčit a zmapovat trasu, jestli se s tím nákladem dá dojet. Musel tedy o tom hrbu vědět. Já jako šofér bych tu cestu za tmy nejel, protože ji neznám. A kdybych viděl ten převis, tak bych se do toho nepouštěl, když vím, že mám návěs dvacet centimetrů od země,“ míní.

Současně ale zdůrazňuje, že se mu nechce dělat žádné soudy. Neví, jak se to celé vlastně odehrálo. „Je to hrozná tragédie a snad se už nebude opakovat,“ věří Tomáš a Daniel shodně.

Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

Hasičům se po středeční nehodě vlaku a nákladního automobilu u Dolní Lutyně na Karvinsku podařilo zatím odpojit od soupravy tři vagony. Odtaženy byly do železniční stanice v Bohumíně.

Karvinští kriminalisté mezitím vyšetřují nehodu jako podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, ze kterého je podezřelý právě třiatřicetiletý řidič náklaďáku.

„Policisté provedli na místě topografickou a fotografickou dokumentaci a bude zažádáno například také o expertní zkoumání kamionu. Ve zjišťování příčin srážky kriminalisté úzce spolupracují primárně s Drážní inspekcí, Českými drahami a Správou železnic,“ uvedla mluvčí Krajského ředitelství Moravskoslezského kraje Soňa Štětínská.

Fotogalerie z železničního neštěstí:

+30

Doporučované