Hlavní obsah

Sami, nebo s pokladní? Nové kasy rozdělují zákazníky

Foto: Shutterstock.com

U klasických pokladen v obchodech bývá často fronta. Někteří zákazníci si ji rádi vystojí, jiní si naopak chválí samoobslužné pokladny.

Reklama

Zákazníci je mají rádi, a proto jich bude přibývat, říkají o samoobslužných pokladnách zástupci supermarketů. Z ankety Seznam Zpráv takový závěr jednoznačně nevyplývá. Lidé přemýšlí i nad důsledky.

Článek

„Vážení zákazníci, můžete využít i naše samoobslužné pokladny,“ ozývá se z reproduktoru v supermarketu na okraji Slaného.

Přestože hbité ruce jediné pokladní markují jednu položku za druhou, tvoří se u kasy fronta až mezi regály se zbožím. Naopak u šesti samoobslužných pokladen je klid.

Pár lidí se nakonec odhodlá odbavit svůj nákup vlastními silami. S velkým košíkem se u přístroje ocitne i starší pán, v košíku má osm lahví piva a pečivo. „Ne, ne vůbec. Já to ani neumím,“ reaguje senior na dotaz, jestli k těmto pokladnám chodí rád.

Mladý pár ve vedlejším obchodě naopak míří k přístrojům bez vyzvání. Líbí se jim, že nemusí s nikým komunikovat. „Pro asociály dobrý. Já dělám s lidmi, takže jsem ráda, když je chvíli klid. Je to příjemnější,“ říká Petra.

Olda s partnerkou, kteří mezitím nakupovali u klasické pokladny, popisují, že této novince rozhodně nefandí. „Vadí nám to. Hlavně nebudou mít práci prodavačky, když se všechno bude digitalizovat,“ vysvětluje své výhrady.

Právě obavy o pracovní místa jsou jedním z hlavních argumentů těch, kteří nejsou z nové podoby supermarketů nadšení. Zdůrazňuje to i senior Ivan z Prahy, kterého potkáváme při nákupu v Praze v obchodním domě v Edenu.

„Aby ušetřili lidi, to je jasné,“ myslí si o důvodech rozšiřování samoobslužných pokladen. „Že bych z toho skákal radostí, to ani náhodou,“ dodává.

Aneta Turnovská z Globusu ale tvrdí, že samoobslužné kasy nejsou pro obchodníky jednoznačně výhodnější než platit mzdu pracovníkovi. Náklady na technologie jsou vyšší než na klasické pokladny, tvrdí. Konkrétní částku za přístroj ale neuvedla.

Anketa

V košíku máte deset potravin. Ke které pokladně půjdete raději?
Ke klasické s pokladní/m
61,5 %
K samoobslužné
38,5 %
Celkem hlasovalo 7129 čtenářů.

Co lidi odrazuje

Z ankety Seznam Zpráv v Praze a ve Slaném je zřejmé, že na samoobslužné pokladny má takřka každý vyhraněný názor – ať už kladný, nebo záporný.

Mimochodem: To ukázaly i reakce na newsletter Matouše Hrdiny na Seznam Zprávách, ve kterém se zamýšlel nad budoucností samoobslužných pokladen a čtenáře mimořádně zaujal.

Newsletter najdete zde:

Ve zmíněném obchodním domě v Edenu jsou během úterního odpoledne otevřené čtyři klasické kasy s prodavačkou, u kterých ve frontě stojí obvykle dva až tři zákazníci.

Několik lidí pak platí u samoobslužných kas. I u nich občas vzniká fronta, než se jeden z řady automatů uvolní.

Nákup si zde v poklidu skládá důchodkyně, která se představuje jako Růžena. „Je to rychlejší. Na kase bývají fronty a tady volno,“ chválí si stará paní automaty.

Naopak Petr ve středním věku je rázně proti. „Nebudu za ně dělat práci,“ odmítá s dovětkem, že si přece nebude zboží sám markovat. „Rozčiluje mě to. Kdyby měli jen samoobslužné pokladny, přestanu sem chodit,“ říká nejrázněji ze všech v Praze oslovených zákazníků.

Další zákaznice, která odmítla uvést byť jen své křestní jméno, popsala, že se samoobslužných pokladen štítí, neboť jsou od lidí upatlané.

Čtyřicátník Aleš popisuje, že pokaždé přemýšlí, k jaké kase jít. „Rozhoduji se podle toho, jak je složitý nákup, jestli chci platit kartou nebo hotovostí,“ říká. Problémové je pro něj u samoobslužné pokladny i to, když si donese vlastní tašku.

„Musíte přivolat obsluhu, ta vám to musí odkódovat, když máte pivo, tak za vámi zase musí obsluha. To jsou věci, které mě odrazují,“ přemítá.

Iva Kajdlová pak tvrdí, že samoobslužná pokladna někdy špatně započítává slevy. „A pak přijdete domů a máte tam třeba o 60 korun navíc. Místo slevy tam skočí původní cena, to jsem pak zjistila až doma, tak už tam nechodím,“ řekla reportérovi.

Na věku nezáleží

Oslovení zástupci obchodníků mají na rozdíl od zákazníků jasno: V samoobslužných pokladnách vidí budoucnost a chtějí je dál rozšiřovat. Seznam Zprávám to potvrdili zástupci obchodů Tesco, IKEA a Lidl.

„Testovací provoz samoobslužných pokladen jsme ve vybraných prodejnách spustili již v roce 2022. Od té doby jsme tyto pokladny dále rozšiřovali napříč Českou republikou, v současné době jsou k dispozici ve 100 prodejnách. Samoobslužné pokladny plánujeme rozšiřovat i nadále a na jejich instalaci průběžně pracujeme,“ uvedla Barbora Jirků, vedoucí firemní komunikace v Lidlu.

Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert, mluví o tom, že roste počet zákazníků, kteří samoobslužné kasy preferují.

„Jedná se většinou o zákazníky, kteří chodí do našich prodejen pravidelně nakupovat a dělají menší nákupy. Věkově je definovat nemůžeme, nejedná se pouze o jednu věkovou skupinu, ale zákazníky napříč celým spektrem,“ říká Mareček.

Mluvčí Globusu popisuje, že zhruba polovina zákazníků využívá buď skenery, nebo samoobslužné pokladny.

V obchodním domě IKEA je to pak dokonce 54 procent zákazníků, kteří se už obejdou bez pracovníka za pokladnou.

Reklama

Doporučované