Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Prosklená bezbariérová nádražní budova se ve středu otevřela lidem v brněnském Králově Poli. Je to druhá nejvytíženější vlaková stanice v Brně. Moderní budova nahradila starý nevyhovující objekt, který šel k zemi loni na jaře.
„Je to velmi frekventované nádraží. Vrací se sem 147 vlaků, což znamená obrovskou synergii na navazující městskou dopravu,“ řekl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Koncem dubna letošního roku se cestujícím otevřela dvě nová nástupiště s moderním zastřešením a podchodem, nicméně budova ještě nebyla hotová. Vyrostla v místě, kde stála její funkcionalistická předchůdkyně od 50. let minulého století.
Stavbaři do oprav zahrnuli také navazující úseky trati do Kuřimi a brněnských Maloměřic. Správa železnic celkově za investici zaplatí 3,4 miliardy korun. „Je to komplexní dopravní stavba, která zlepší parametry nejen kolejí a nástupišť, ale hlavně komfort pro cestující. Je to klíčový bod z hlediska veřejné dopravy ve městě. Nástupiště jsou bezbariérová, cestující se na ně pohodlně dostanou,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Nástupní místa jsou v patře dvoupodlažní nádražní budovy, lidé se k nim dostanou po eskalátorech. Uvnitř prosklené stanice cestující v budoucnu najdou také výtah, toalety, občerstvení a další služby. Jednotlivé prodejní stánky však zatím v provozu nejsou.
„Měly by ožít na začátku příštího roku. Samozřejmě jednotliví prodejci čekají, jak bude nová stanice pulzovat,“ doplnil Svoboda. Podle něj zatím není jasné, zda tam dopravci umístí prodejny lístků.
Stavbařům ještě zbývá opravit část nástupních míst. „Třetí nástupiště dokončíme do závěru roku. Na jaře, pevně doufáme, se dokončí úplný zbytek stavby,“ doplnil ministr Kupka. Dělníci totiž počítají s rozšířením podchodu do Myslínovy ulice. Její obyvatelé si bez průchodu musejí zajít několik stovek metrů.
Průchod bude přístupný až po výstavbě lávky přes říčku Ponávku, tu má zajistit město. „Předpokládáme, že v koordinaci se Správou železnic začneme stavbu na přelomu října a listopadu a hotová bude v květnu příštího roku,“ uvedl radní Petr Kratochvíl (ODS) pro ČTK.
Vyšší kapacita pro odstavené vlaky
Nádraží bude důležité i v budoucnu při výstavbě nové hlavní vlakové stanice ve městě, která se posune necelý kilometr jižně od stávající budovy.
Kolik vlaků v Králově Poli v případě výluk na hlavním nádraží bude stavět, zatím podle Svobody jasné není. „Tohle vše bude jasné z upřesnění studie provedilnosti. Vedení trati je v ní pevně zakotvené, ale náročnější bude propojení se samosprávami, veřejnými komunikacemi i městskou hromadnou dopravou,“ dodal Svoboda.
V královopolské stanici také vzroste kapacita pro odstavení souprav dálkových vlaků, pro nákladní vlaky se prodloužily některé koleje.
Přestavba stanice začala v prosinci roku 2023. Přes 2,5 miliardy dorazily z evropských fondů.