Hlavní obsah

Vzpomínky na Humpolec. Kupka se ostře opřel do řidičů kamionů

Foto: Policie ČR, Seznam Zprávy

Kalamita ochromila provoz na dálnicích D1 či na D5 v Plzeňském kraji.

Reklama

Policisté v sobotu řešili 750 dopravních nehod, trojnásobek běžného stavu. „Nástup zimy je extrémní,“ řekl šéf silničářů Radek Mátl.

Článek

Sobotní sněhová kalamita ochromila část železničních tratí, silnic a dálnic, včetně modernizované D1.

Řidiči, kteří v sobotu vyrazili na nejvytíženější tepnu mezi Brnem a Prahou, stáli přes den na Vysočině u Humpolce ve směru na Brno až ve dvacetikilometrové koloně. Čekání se mnohdy protáhlo na několik hodin.

Některým se tak vrátily vzpomínky na pět let starý kolaps právě v podobných místech. Tehdy při modernizaci D1 se v omezení podařilo plně zprovoznit dálnici až po 19 hodinách.„Tehdejší událost vznikla obdobně. Kolizí kamionu a náhlým odbočováním těžkých aut do levého pruhu,“ tvrdí mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Před pátou hodinou odpoledne byla dálnice na Vysočině už poněkolikáté zablokovaná. Na 78. kilometru celou šíři dálnice ve směru na Brno zabraly kamiony, které nemohly vyjet stoupání. Web dopravniinfo.cz ukazoval zdržení okolo dvou hodin.

Kolony se navečer tvořily i na jiných místech D1, v úseku mezi Kojetínem a Mořicemi v Olomouckém kraji nebo mezi 41. až 78. kilometrem směrem na Brno, vyplývalo ze sdělení Národního dopravního informačního centra.

Už v sobotu časně ráno provoz na D1 zkomplikovala havárie kamionu na 97. kilometru nedaleko Humpolce. Odtahová firma se na místo dostala až před půl desátou, kdy kolona rychle narůstala.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na speciálním brífinku kritizoval neukázněné řidiče nákladních aut. „Nedisciplinované kamiony vjely do levých pásů i v místech, která jsme nedávno osadili zákazem předjíždění pro těžká auta,“ uvedl před pátou odpoledne a zároveň ocenil práci silničářů, údržby i ohleduplné řidiče.

„Nejkritičtější je nyní situace na 56. kilometru u Střechova, kde kamiony uvázly ve stoupání. Snažíme se situaci zvládnout,“ řekl Kupka.

Podle něj je už od pátku v terénu veškerá technika, tedy přes 300 vozidel údržby. „Platí, že silničáři jsou od pátku v plném nasazení. I přes dramatický spád sněhu se daří udržovat komunikace ve stavu, aby bylo možné zajistit bezpečnou dopravu,“ dodal.

Na velké části Česka napadly desítky centimetrů sněhu, někde až tři čtvrtě metru. „Nástup zimy je extrémní. Za poslední roky takový nepamatuji. Napadlo 60-80 centimetrů sněhu po celé republice a nelze zabránit tomu, že komunikace nejsou v ideálním stavu,“ řekl šéf silničářů Radek Mátl.

ŘSD má ve správě sedm tisíc kilometrů dálnic a silnic I. třídy. „Naši kolegové od pátku najezdili 300 tisíc kilometrů. Nemůžeme být v každý okamžik všude,“ omlouval se Mátl.

Silničáři řešili potíže také na D5 v Plzeňském kraji. U Stříbra čekají uváznutí řidiči už dlouhé hodiny na zprůjezdnění dálnice. „Na pěti místech D1 a D5 kamiony na nějakou dobu vozovku úplně zablokovaly,“ popsal Rýdl.

Podle něj někteří neukáznění řidiči nákladních aut opouštěli kabinu a situaci komplikovali, protože pak trvalo, než se při zprovoznění vrátili za volant.

Šéf dopravních policistů Jiří Zlý řekl, že policisté od rána šetřili 750 dopravních nehod. „Je to trojnásobný počet oproti běžným dnům,“ vysvětlil.

Problémy panují i ve vlakové dopravě. „Řešili jsme jsme problémy na 43 úsecích tratí. Komplikace přetrvávají na 16 místech. Někde jsme vlaky zastavovali preventivně kvůli hrozbě pádu stromů,“ řekl Kupka.

Silničáři i železničáři i vzhledem k příznivější předpovědi předpokládají, že se situace bude postupně zlepšovat.

Reklama

Doporučované