Hlavní obsah

Deštníkáři v centru Prahy našli nový trik, jak vydělat na turistech

Foto: Matěj Nejedlý, SZ

Z deštníkářů se stali kameloti. Byznys v centru Prahy jede dál.

Hlavní město chtělo novou vyhláškou překazit praktiky „deštníkářů“, kteří prodávají lístky na vyhlídkové jízdy po Praze na místech, kde je to zakázané. Ti ale našli nový trik, jak poznal na vlastní kůži reportér Seznam Zpráv.

Článek

Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pražští politici je mají přímo pod okny. Přesto s deštníkáři nedokážou dlouhodobě nic dělat a ti tak pár desítek metrů od radnice denně obírají turisty z celého světa o tisíce korun za službu, kterou cizinci zpětně hodnotí jako otřesnou a nechtějí se kvůli takovým praktikám do metropole vracet.

O co přesně jde?

Prodejci vstupenek s charakteristickými červenými deštníky nabízí vyhlídkovou jízdu po metropoli autobusem, ze které je možné po dobu platnosti jízdenky kdykoliv naskočit a vyskočit. Proto se jí také říká Hop-on, Hop-off. Problém je, že to dělají v památkovém území, kde se podle zákona nic takového dělat nemá.

To ale prodejci obešli. V pravidlech byla výjimka pro charity, a tak svůj byznys kryli za veřejnou sbírku, jak popisovaly Seznam Zprávy dříve a jak ve svých videích dlouhodobě ukazují youtubeři Kluci z Prahy.

Posledním pokusem otupit deštníkáře byla nová vyhláška, která od března zákon upravila a sbírky na vybraných plochách v historickém centru zakázala. V prvních týdnech si prodejci dávali pozor. Reportér Seznam Zpráv se po několika měsících vydal zpět na místa, kde jsou červené deštníky nejaktivnější. Na začátku prázdnin je jasné, že podivný byznys jede dál.

Jak vypadá jízda, kterou deštníkáři nabízí? Vyzkoušeli jsme ji:

„Chcete se projet, pane? Máme tu zelenou a červenou trasu, dva druhy autobusů, tak pojďte,“ nabízí mi sám od sebe mladý muž, od pohledu je jasné, že jižanského původu.

Mám sluneční brýle, pantofle, polo triko a velkou mapu. Hraju turistu ve vlastním městě, což se evidentně vyplácí, deštníkář si mě všímá asi dvě minuty poté, co přicházím na náměstí Republiky.

Noviny za 900 korun

Něco tu ale nehraje, místo letáčku s mapou mi prodejce nabízí jakési noviny, jmenují se Prague Panorama Extra. „Jsou to noviny, kde je voucher na autobus,“ vysvětluje prodejce a omlouvá se, protože musí navigovat do autobusu partu německých turistů. Stíhám si noviny rychle vyfotit a pročíst. První, co mě zarazí, je cena - 900 korun.

Díky tomu, že jde formálně o prodej periodika, nikoliv lístku na autobus, ho podle výjimky v zákoně, která je v něm kvůli prodejcům časopisu Nový prostor, mohou deštníkáři nabízet před Prašnou bránou, Staroměstskou radnicí nebo u sochy svatého Václava.

Na novinách je napsáno, že jde o druhé - letní - vydání. Podle webu Městské knihovny v Praze jde o čtvrtletník, jako nakladatel je uveden spolek HelpMi, což je již zmíněná „charita“, kterou deštníkáři využívali v době před novou vyhláškou.

Foto: Matěj Nejedlý, SZ

„Noviny“ za 900 korun, ve kterých je voucher na autobus.

Prodejci říkám, že takhle drahé noviny jsem ještě neviděl, ani s lístkem na autobus. Ten mě přesvědčuje, že jde hlavně o skvělou jízdu historickou Prahou. Jak skvělá jízda je, jsem již popisoval v reportáži na jaře, z nabídky tedy couvám s tím, že si to ještě rozmyslím, a pokračuji směr Staroměstské náměstí, kde je červených deštníků vždy nejvíce.

Po cestě potkávám několik skupin turistů, v každé se bohužel najde někdo, kdo má v ruce několik výtisků nového „žurnálu“, tady se prodejcům evidentně zadařilo.

Co vlastně v novém pražském čtvrtletníku turisté najdou? Základní informace o letní Praze: kam vyrazit na památky nebo na akce jako koncerty, festivaly nebo trhy. Lituji, že nemám první díl novin, Kluci z Prahy ve videu popisují, že obsahoval i poukaz na pivo zdarma a paradoxně navigoval turisty také na MHD. Mimochodem, první díl stál „jen“ 750 korun, se začátkem prázdnin tu máme evidentně novou cenu.

Snažím se turistům vysvětlit, že jde minimálně o nečestnou praktiku. Jízda po několika zastávkách, která se tváří jako turistická, ale o výklad se stará krabička s robotickým překladačem informací z internetu, opravdu není to, co by turisté ocenili. To ukazuje například hodnocení služby v aplikaci TripAdvisor. Jedna a půl hvězdičky z pěti.

„Strašné. Žádná organizace, dlouhé čekání, platili jsme i za věci, co jsme nevyužili, a odmítli nám vrátit peníze. Nedoporučuji,“ líčí zážitek z prosince loňského roku jeden z uživatelů.

Moje snažení je marné, turistům na ulici, kteří jsou v Praze na dovolené, je zkrátka jedno, že si koupili předražený papír. Prohodí se mnou pár slov, pokrčí rameny a jdou si fotit orloj.

Jdu tedy dál, přímo mezi deštníkáře, kterých na náměstí napočítám minimálně deset. „Kámo, zlepšuje se to,“ říká jeden prodejce druhému, když přepočítává peníze. Takhle to jde v podstatě celý den, turistický byznys si prostě opět našel nějakou skulinu v pravidlech.

Zabýváme se tím každý den, říká mluvčí strážníků

Na místě za celý den nepotkám mnoho policistů ani strážníků, když už, nejde o žádné incidenty, první prázdninový víkend je ospalý. Městská policie mi ale potvrzuje, že o novém triku ví a je jí zjevné, že se jedná pouze o snahu nějakým způsobem obejít tržní řád.

„Po prvních zadokumentovaných případech jsme museli vyčkat na rozhodnutí příslušných správních orgánů, zda je konkrétní jednání nabízečů v rozporu s tržním řádem. Po sjednocení stanovisek je ale nyní zřejmé, že osoby pohybující se na Staroměstském náměstí, případně náměstí Republiky, tržní řád porušují. Strážníci s nimi tak denně řeší jejich protiprávní jednání,“ uvádí Irena Seifertová, mluvčí Městské policie Praha.

Strážníci podle mluvčí v centru příslušnému správnímu úřadu, kterým je v Praze živnostenský odbor magistrátu, předali dvě oznámení na porušení veřejné sbírky a jedno oznámení postoupili finančnímu úřadu. Městská policie zadokumentovala také 26 případů obcházejících tržní řád. 

„Takzvaní deštníkáři se vyskytují na uvedených místech nadále, protože správní řízení jejich protiprávní činnosti se řeší se značným zpožděním. Vzhledem k tomu, že se jedná výhradně o cizince s různými druhy povoleného pobytu, není ani doručení těmto osobám jednoduché. I přes výše uvedené se naše hlídky problematikou deštníkářů zabývají každý den,“ doplňuje Seifertová.

Pomůže změna tržního řádu?

Podivný byznys nicméně pokračuje novým pravidlům navzdory. I proto se pražští politici rozhodli, že změní tržní řád, což redakci potvrdil radní pro majetek Adam Zábranský (Piráti). Magistrát podle něj nechtěl kompletně zrušit výjimku pro kameloty, protože ji využívají také prodejci Nového prostoru, který prodávají hlavně lidé v sociální tísni.

Město po dohodě s Ministerstvem průmyslu a obchodu zakáže působení kamelotů v místech, kde bývají právě deštníkáři. Jde například o Václavské a Staroměstské náměstí. Naopak prodejci Nového prostoru se pohybují nejčastěji ve stanicích metra.

„Nová pravidla budou připravena pro příští letní sezonu, bohužel to trvá dlouho,“ sdělil Zábranský.

Foto: Matěj Nejedlý, SZ

První týdny po vyhlášce se deštníkáři stáhli. Nyní mají nový fígl, jak obcházet tržní řád.

Podle Terezie Radoměřské (TOP 09), starostky Prahy 1, je jednou z cest schválení celopražské vyhlášky, která by určovala, jaké tiskoviny lze legálně distribuovat na veřejných prostranstvích – právě tuto mezeru v regulaci nyní deštníkáři využívají.

„Další možností, kterou považujeme za smysluplnou, je úprava pravidel pro přistavování komerčně provozovaných autobusů na území města – pokud by byly vázány na tržní místa a podléhaly tržnímu řádu, otevřel by se prostor pro přísnější a férovou regulaci v souladu se zákonem,“ dodala starostka.

Praktiky, které „kameloti“ používají, považuje za jasné zneužívání tržního řádu také Jana Adamcová, místopředsedkyně představenstva městské organizace Prague City Tourism. „Tento způsob nabízení turistických služeb škodí dobrému jménu Prahy, o jehož zlepšení se v posledních letech systematicky snažíme,“ uvedla Adamcová.

Kdo tento byznys provozuje? Jízdy autobusem nabízí v centru Prahy několik firem. Za přeprodejem lístků několika provozovatelů „vyhlídkových jízd“ neboli za samotnými „deštníkáři“ stojí firma Info Prague, s. r. o. Jejími jednateli jsou podle obchodního rejstříku egyptský podnikatel Hesham Mohamed Elsayed Moursi a Lada Hrochová.

Oba jednatele se Seznam Zprávy pokusily opakovaně kontaktovat, do vydání článku se ale ani jeden z nich neozval.

Hrochová v minulosti působila mimo jiné jako předsedkyně spolku HelpMi, tedy nadace, za kterou se byznys s prodejem lístků skrýval, aby mohl vstupenky nabízet na nejžhavějších turistických místech. Ani z nadace se redakci doteď nikdo neozval.

Doporučované