Článek
Začala stavba části konstrukce Libeňského mostu, kterou loni městská Technická správa komunikací nechala zbourat kvůli špatnému stavu. Stavbu v úterý zahájili zástupci města a TSK. Jde o první část celkové rekonstrukce mostu, která se zatím netýká hlavního objektu přes Vltavu. Práce na nyní budované konstrukci mají trvat do prvního čtvrtletí roku 2027 a vyjdou na 425 milionů korun. Pod mostem vznikne menší náměstí s obchody a službami.
Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty. Nyní budovaná část se nachází za řekou směrem na Palmovku, je dlouhá asi 300 metrů a tvoří ji tři mosty. Bourání původní konstrukce začalo loni v dubnu. V minulých měsících tam již dělníci firmy Metrostav TBR, jež je součástí konsorcia firem, které most opraví, založili stavbu. Přes most už nějakou dobu kvůli špatnému stavu nejezdí tramvaje.
Podle ředitele TSK Filipa Hájka nyní městská firma pracuje na povoleních pro další fáze rekonstrukce, které budou celkem čtyři. „Počítáme, že všechno budeme mít povoleno v srpnu příštího roku a postupně budeme jednotlivé části opravovat a stavět,“ řekl novinářům. Správa podle něj již požádala o žádost o povolení stavby provizorního mostu, kterým při nahrazování mostu přes Vltavu povedou inženýrské sítě a chodci přes něj budou moci přejít.
Pokud jde o historický most přes řeku, ten původně chtělo město opravit, následně ale kvůli špatnému stavu rozhodlo o vytvoření repliky na původních pilířích. Podle Hájka na nahrazení TSK bude muset vypsat nový tendr, protože kvůli změně původního plánu není součástí zadání původního tendru. Dodal, že stejně tak bude nutné vypsat tendry i na další přidané části stavby, například nový podchod u Palmovky. TSK nyní podle ředitele odhaduje dokončení celé rekonstrukce na přelomu let 2029 a 2030.
Postup současného vedení města kritizuje šéf opoziční Prahy Sobě a bývalý radní města pro dopravu Adam Scheinherr. „Je ostuda, že po více než roce od výluky se na Libeňáku začíná něco dít až teď. Předal jsem poprvé v historii mostu připravený projekt i se zhotovitelem, ale vedení města se rozhodlo ho měnit, zbržďovat a v důsledku několikanásobně prodražit. Tato část se měla vždy bourat a hned začít stavět. Místo toho jsme se rok dívali na suť. Zatímco náměstek (Zdeněk) Hřib (Piráti) jezdí služebním autem po republice, Pražané nemůžou přejet most tramvají mezi Prahou 7 a 8. Tohle není pokrok, ale oslava neschopnosti,“ uvedl.
Libeňské soumostí vzniklo podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928 a nikdy nebylo opravováno. Janák je mimo jiné rovněž autorem části nedalekého Hlávkova mostu, několika vil ve Střešovicích nebo Škodova paláce či Hotelu Juliš v Praze 1.