Hlavní obsah

Žalobce souhlasí s policií, šetření reklamy na Čapím hnízdě končí

Foto: Profimedia.cz, Seznam Zprávy

V dalším případě, který se dotýká Čapího hnízda, nebyl spáchán trestný čin, řekl po policii i žalobce.

Reklama

21. 7. 13:46
aktualizováno • 21. 7. 14:06

Druhá kauza, v níž se vyšetřovaly možné podvody na Farmě Čapí hnízdo, míří bez obvinění ke konci. Rozhodnutí o odložení případu může ještě zvrátit Vrchní státní zastupitelství či poté ještě Nejvyšší státní zastupitelství.

Článek

Státní zástupce potvrdil závěr policie, aby bylo odloženo vyšetřování možných daňových podvodů na Farmě Čapí hnízdo. Konkrétně policie tři roky prověřovala podezření, že společnosti spadající pod Agrofert platily účelově Farmě Čapí hnízdo nadhodnocené částky za reklamu, tím si záměrně snižovaly daňový základ a dopustily se daňových úniků.

Státní zástupce František Partík závěr policie zkoumal čtyři týdny a souhlasil s postojem vyšetřovatele Pavla Mikšovského, že v kauze nebyl spáchán trestný čin.

„Po provedení přezkumu státní zástupce shledal, že je předmětné usnesení vystavěno logicky a předestírá právní úvahy, kterými se policejní orgán řídil. Státní zástupce tedy usnesení a způsob vyřízení věci akceptoval,“ potvrdil mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala.

Rozhodnutí vyšetřovatelů a pražského žalobce ještě přezkoumá Vrchní státní zastupitelství v Praze a poté ještě Nejvyšší státní zastupitelství. Teoreticky mohou vrátit případ k došetření.

Fakta jsou taková, že Farma Čapí hnízdo získala od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun. V té době to tvořilo 70 až 90 procent celkových tržeb ztrátového kongresového centra nedaleko středočeských Olbramovic.

Hned v prvním roce fungování, tedy v roce 2010, byly příjmy – tehdy ještě ne zcela dokončeného – Čapího hnízda z reklamy 65 milionů korun. A jak v počátcích prověřování propočítal časopis Reportér, stačilo by to třeba na pronájem 1 100 billboardů na celý rok nebo dvou tisíc reklamních spotů, které by v souhrnu vidělo 685 milionů diváků.

Podle žalobců se však nepodařilo doložil, v jakém rozsahu reklama na Čapím hnízdě byla.

„Je nutno uvést, že stran otázky rozsahu reklamního plnění dosud určité pochybnosti přetrvávají. V rámci prověřování nebyl zjištěn takový důkaz, který by jednoznačně monitoroval a popisoval rozsah realizované reklamy nepřetržitě v čase a nelze předpokládat, že by další prověřování v tomto směru takový důkaz přineslo,“ uvedl Cimbala.

Žalobce: Cena nebyla nadhodnocená

Žalobce Partík v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že vyšetřovatelé měli k dispozici pět znaleckých posudků. Dva si nechala policie zpracovat od nezávislého znalce, další dodaly firmy z holdingu Agrofert. A vyšetřovatelé se přiklonili k názoru znalců najatých Agrofertem, že cena reklamy na Čapím hnízdě nadhodnocena nebyla.

„Pro potřeby tohoto řízení bylo nutné též zohlednit, že byly doloženy takové důkazy, že v rámci finančních prostředků utracených za reklamu byli objednatelé reklamy ještě pod horní hranicí rozpětí finančních prostředků, které do reklamy investují jiné srovnatelné společnosti,“ uvedl žalobce František Partík v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Seznam Zprávy už dříve zjistily a napsaly, že několik společností z Agrofertu poslalo peníze za reklamu Čapímu hnízdu ještě předtím, než se rekreační areál oficiálně otevřel. Některé firmy, jež za reklamu na Čapím hnízdě zaplatily, také krátce nato zanikly.

V prvních letech fungování, z nichž pocházejí prověřované reklamní smlouvy, farma sloužila hlavně jako středisko pro podnikové akce Agrofertu.

Na otázku Seznam Zpráv, že nakupování reklamy na rozestavěné farmě nedávalo ekonomický smysl, žalobce naznačil, že je to spíše otázka na Andreje Babiše. „Zda to v konkrétním případě dává smysl, či nikoliv, je spíš otázka spadající do vztahu statutár versus akcionář,“ uvedl.

Reklama byla zbytečná, řekl exředitel

Že reklama na Čapím hnízdě byla pro firmy z Agrofertu zbytečná, přitom uvedl například i bývalý finanční ředitel německého SKW Stickstoffwerke Piesteritz Rastislav Jansík.

V roce 2019 Seznam Zprávám řekl, že firma totiž dodávala hnojiva a další produkty většinou dlouhodobým německým zákazníkům. „Nějaké reklamní poutače na Čapím hnízdě postrádají z hlediska SKW jakýkoli smysl,“ řekl Jansík.

Právě z Německa pak přišlo před pěti roky českým finančním úřadům upozornění na podezřelou smlouvu mezi Čapím hnízdem a společností Agrofert Deutschland. Pražský finanční úřad, který dostal podnět z německého finančního úřadu, ale tento případ dále neposunul.

Andrej Babiš je kvůli Čapímu hnízdu už obžalován. Jde o případ, kde se podle obžaloby podílel na spáchání dotačního podvodu.

Začátek procesu s Babišem je nyní stanoven na 12. září. Spolu s bývalým premiérem a předsedou hnutí ANO je obžalována bývalá také manažerka Agrofertu Jana Mayerová (Nagyová).

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované