Hlavní obsah

E-shop lákal na rychlé dodání roušek. Chlubil se navíc fotografií Havlové

Foto: Profimedia.cz

Český e-shop zneužil fotografii Dagmar Havlové.

24. 3. 17:08

Kvůli klamání zákazníků při nákupu roušek už padlo první trestní oznámení.

Článek

Řada e-shopů, které prodávají ochranné zdravotnické pomůcky, má v poslední době doslova „žně“. Lidé totiž rychle shánějí roušky nebo respirátory. V touze rychle nakoupit ochranné pomůcky pro sebe a své blízké ovšem naráží na zklamání nebo přímo na klamavé praktiky.

Na jeden e-shop kvůli tomu podle zjištění Seznam Zpráv už míří trestní oznámení.

Jde o obchod Světomat. Ten lákal zákazníky na to, že jim dodá roušky do 24 hodin. Realita ale byla jiná.

„Na stránkách měli, že si můžu objednat více než deset kusů roušek a ze skladu mi to dodají do jednoho dne. Zaplatila jsem a následně mi přišel e-mail, kde mi společnost psala, že zboží dodají až do čtyřiceti dnů, protože tak to je v obchodních podmínkách,“ popsala pro Seznam Zprávy čtyřicetiletá Michaela, která si nepřála uvádět celé jméno.

Foto: Seznam Zprávy

Původní nabídka e-shopu vypadala takto. Poté, co se o případ začaly zajímat Seznam Zprávy, došlo k úpravám.

Majitel internetového obchodu Světomat Jiří Kolomazník ale odmítá, že by jednání společnosti klamalo zákazníky. „My rozhodně nezneužíváme nouzové situace a toho, že je všude nedostatek roušek,“ řekl Seznam Zprávám Kolomazník. Podle něj jsou pokyny na internetových stránkách jasné a vyplývá z nich, že zákazník své zboží nedostane do 24 hodin.

Původně na stránkách e-shopu nabídka zněla: „Skladem více než 5 ks, expresní odeslání do 24 hodin.“

Poté, co se o případ začaly zajímat Seznam Zprávy, došlo ke změnám. Nyní se zákazník dozví, že roušky jsou skladem u dodavatele. A nadále příslib: „EXPEDICE ze skladu IHNED. Odeslání do 24 hodin!“

Advokátka Adéla Šípová a poslankyně za Piráty Olga Richterová se proto rozhodly, že na internetový obchod podají trestní oznámení, podle nich totiž majitel využil nouzového stavu v době, kdy Česko bojuje proti koronaviru. „Provozovatel e-shopu využívá paniky na straně obyčejných lidí a přijímá objednávky na roušky, které ani nemá ve skladě, a pravděpodobně ani nemá v úmyslu je dodávat, navíc ceny jsou velmi přehnané,“ řekla Seznam Zprávám Adéla Šípová, advokátka a kandidátka Pirátů do Senátu.

Podle Lukáše Zeleného, vedoucího právní poradny organizace dTest, je problém hlavně v tom, že firma se tváří jako standardní e-shop, nicméně celé podnikání funguje na principu „zprostředkovatelského“ e-shopu.

„Průměrný spotřebitel vůbec neočekává a není schopen rozpoznat, že kromě provozovatele e-shopu uzavírá další smlouvu se subjektem mimo Českou republiku, nejčastěji z Číny,“ vysvětluje Zelený.

Největším problémem spojeným s tímto způsobem podnikání je podle něj, že při něm dochází ke krácení práv českých spotřebitelů, například práva na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu ve lhůtě čtrnácti dnů od převzetí zboží.

Advokátka Šípová pak upozornila ještě na další problém. Podle ní je skandální, že internetový obchod využívá referencí osob, které jsou nejspíš falešné, a k tomu zneužívají fotografie cizích osob.

Na Světomatu tak byla fotografie bývalé první dámy Dagmar Havlové. Na e-shopu je totiž reference od paní Zdeny Máchové, která má jako profilový právě obrázek Dagmar Havlové.

„Zásilka dorazila předevčírem a jsem spokojená, Světomat je skvělý obchod,“ píše profil s hlavičkou paní Havlové. Bývalá první dáma ovšem e-shop nikdy nenavštívila ani z něj nic nenakupovala.

„Použitá fotografie paní Havlové nebyla použita s jejím vědomím, jedná se o fotografii, která byla uveřejněna v médiích, z nich také byla převzata a byla zneužita k vyjádření na těchto stránkách pod jménem Zdena Máchová,“ reagovala Pavla Sluková, ředitelka Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97.

Podle ní je smutné, že díky zneužité fotografii se řada lidí může domnívat, že Dagmar Havlová obchoduje s rouškami, když mezi prvními přišla s nápadem na dobrovolnické šití roušek a rozjela iniciativu „Šije celé Česko“.

Majitel e-shopu ale tvrdí, že si není jistý, kdo co píše. „To jsou věci, které nekontrolujeme každý den, a nevím, kdo to vlastně psal, ale mít na stránkách podvodné recenze není náš záměr,“ hájí se Kolomazník.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené