Hlavní obsah

„Pojistka na blbost“ i pro počítače. Pomůže třeba se záchranou dat

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

IT asistence není zámečník, odborníka budete mít nejspíš na telefonu

Na IT technologiích už jsme dávno závislí. Pojišťovny na to reagují především zaváděním nových asistenčních služeb spojených s pojištěním nemovitosti nebo domácnosti.

Článek

Neaktualizujete pravidelně software ve vašem počítači? Podceňujete kyberbezpečnost? Pak děláte velkou chybu a koledujete si o problém. Vždyť i ztracená telefonní čísla představují pro toho, kdo se vyhýbá IT technologiím, velkou nepříjemnost. Jedná-li se o data využívaná v podnikání, pak může být třeba i jen dočasná nedostupnost dat velký problém. Jejich úplná ztráta pak dokáže ohrozit i další existenci firmy.

Tak nebo tak, začít pracovní den tím, že s vámi nemluví počítač, je vždy velice nepříjemné. Pojišťovny na to zatím reagují především zaváděním nových asistenčních služeb spojených s pojištěním nemovitostí a domácnosti.

Poradci a poplatky. Kdo nakonec vydělává?

Zveme na natáčení podcastu Ve vatě: Komu věřit s penězi

Lesk a bída finančního poradenství. Jsou provizní poradci ve střetu zájmů? A jak je to s poplatky, na kolik vás takový poradce vlastně vyjde a vyplatí se nakonec?

Obsazení slibuje třaskavou debatu. Hosty speciálu tentokrát budou Petr Borkovec (Partners), investiční bloger a nový expert podcastu Ve vatě Lukáš Nádvorník a nezávislá finanční poradkyně Michala Janatová.

Těšíme se na vás, vaše dotazy o setkání po natáčení! Vstupenky jsou ke koupi zde.

Foto: Seznam Zprávy , Seznam Zprávy

„IT asistence v rámci asistenčních služeb obsahují hlavně konzultace. Klient má problém, spojí se s asistenční službou a oni se snaží poradit,“ popsal současnost mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík.

Základ v pojištění domu

Každý, kdo řídí auto, dnes ví, že když auto nejede (a mám pojistku), je dobré volat asistenční službu. V call centru rychle zjistí, na jakou asistenci máte dle rozsahu pojistky nárok, a pomohou. Málokdo ale ví, že podobně to může fungovat i s notebookem.

„Asistenční služby tohoto druhu nabízíme v balíčku Komfort, v rámci nich mají klienti až třikrát za rok nárok na IT asistenci a kyberasistenci. V rámci IT konzultace hradíme jednu hodinu konzultace, ve které dokážeme vyřešit částečnou nebo i úplnou nefunkčnost zařízení. Na obnovu dat v rámci kyberasistence máme limit 10 000 Kč,“ říká tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa. Stejně jako na počítač nebo notebook se asistenční služby vztahují i na tablet, přičemž není třeba při sjednání pojistky domácnosti tato zařízení blíže specifikovat. Asistenční služby se ale nevztahují na telefon.

Allianz pojišťovna jde v péči o IT zařízení klientů o něco dál, ale za vyšší cenu. „IT asistenci lze sjednat ke kterémukoli z našich balíčků pojištění nemovitosti a domácnosti. Sjednává se pouze v jedné variantě, i ta ale zahrnuje celou řadu služeb,“ říká mluvčí Marie Petrovová.

Z dlouhého seznamu jmenujme jen některé, mezi nimi odvirování počítače a kontrolu zabezpečení antivirovým programem, záchranu dat z poškozeného počítače, zapojení nového WiFi routeru, spárování počítače s tiskárnou a případně dalším IT zařízením v domácnosti, nebo asistenci v situaci, kdy ztratíme heslo, asistenci při zneužití online účtu na sociálních sítích nebo pomoc při zřizování a obsluhování datové schránky či bankovní identity.

Časový rozsah pomoci je výrazně širší, klienti mají k dispozici až tři hodiny IT asistence denně. Pojišťovna v rámci IT asistence neproplácí náklady na zakoupení potřebných náhradních dílů.

Asistence zdraží pojistku všem

Úplně jiný pohled na poskytování asistenčních služeb má Martin Podávka z pojišťovny Pillow. Ta je na českém trhu výjimečná i v dalších ohledech, proto možná odlišný přístup jednoho ze zakladatelů Pillow až tolik nepřekvapí.

„Asistenční služby jako zámečník nebo instalatér jsou hojně využívány a základní asistence bývá dokonce povinnou součástí pojištění majetku. A to cenu asistencí ve výsledku výrazně zlevňuje, než kdyby vše bylo jen volitelné,“ řekl k tématu Podávka. S asistencemi typu odvozu do nemocnice v případě nemoci, oprav jízdních kol anebo právě s IT asistencí to ale vidí odlišně.

„Tyto služby již nevyužije zdaleka každý, většinou nejsou potřeba. A tak jsou buď volitelné, za další peníze, nebo jsou automatickou součástí pojistky, a pak zvyšují cenu i pro toho, kdo je nepotřebuje. A to je důvod, proč pojišťovna Pillow IT ani kyberasistenci nenabízí.“

Česká asociace pojišťoven nemá žádná data o tom, jak jsou IT asistenční služby fyzickými osobami skutečně využívané. „Mnoho pojišťoven ale uvažuje o možnosti samostatného pojištění tak zvaných kybernetických rizik pro fyzické osoby. A některé jej i aktuálně nabízí jako připojištění,“ poukázal na zájem o tuto oblast mluvčí ČAP Tomáš Pavlík.

Jeho slova potvrzuje i Veronika Hešíková z pojišťovny Uniqa. „Zájem o připojištění kybernetických rizik a kybernetické asistence roste – meziročně zhruba o 20 %. Odráží to zvyšující se míru digitálních hrozeb,“ uvedla. Uniqa nabízí jedno z nejširších připojištění kybernetických rizik pro fyzické osoby na trhu. To nezahrnuje jenom vzdálenou technickou podporu při zabezpečení zařízení, ale například i komplexní asistenci při zneužití identity nebo poradenství při kyberšikaně. Kryje také finanční škody vzniklé po útoku v online prostředí.

„Vycházíme z toho, že zatímco firmy či státní instituce mají své IT týmy a právní oddělení, která dokážou v případě kyberútoku okamžitě zasáhnout, soukromé osoby bývají často bezradné. Potvrzuje to i náš průzkum – až 90 % lidí neví, jak při kyberútoku postupovat,“ řekla Hešíková. Nabídka tohoto typu pojištění pro podnikatelské subjekty a korporát je samozřejmě výrazně širší.

Doporučované