Článek
Neaktualizujete pravidelně software ve vašem počítači? Podceňujete kyberbezpečnost? Pak děláte velkou chybu a koledujete si o problém. Vždyť i ztracená telefonní čísla představují pro toho, kdo se vyhýbá IT technologiím, velkou nepříjemnost. Jedná-li se o data využívaná v podnikání, pak může být třeba i jen dočasná nedostupnost dat velký problém. Jejich úplná ztráta pak dokáže ohrozit i další existenci firmy.
Tak nebo tak, začít pracovní den tím, že s vámi nemluví počítač, je vždy velice nepříjemné. Pojišťovny na to zatím reagují především zaváděním nových asistenčních služeb spojených s pojištěním nemovitostí a domácnosti.
Poradci a poplatky. Kdo nakonec vydělává?
Zveme na natáčení podcastu Ve vatě: Komu věřit s penězi
Lesk a bída finančního poradenství. Jsou provizní poradci ve střetu zájmů? A jak je to s poplatky, na kolik vás takový poradce vlastně vyjde a vyplatí se nakonec?
Obsazení slibuje třaskavou debatu. Hosty speciálu tentokrát budou Petr Borkovec (Partners), investiční bloger a nový expert podcastu Ve vatě Lukáš Nádvorník a nezávislá finanční poradkyně Michala Janatová.
Těšíme se na vás, vaše dotazy o setkání po natáčení! Vstupenky jsou ke koupi zde.

„IT asistence v rámci asistenčních služeb obsahují hlavně konzultace. Klient má problém, spojí se s asistenční službou a oni se snaží poradit,“ popsal současnost mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík.
Základ v pojištění domu
Každý, kdo řídí auto, dnes ví, že když auto nejede (a mám pojistku), je dobré volat asistenční službu. V call centru rychle zjistí, na jakou asistenci máte dle rozsahu pojistky nárok, a pomohou. Málokdo ale ví, že podobně to může fungovat i s notebookem.
„Asistenční služby tohoto druhu nabízíme v balíčku Komfort, v rámci nich mají klienti až třikrát za rok nárok na IT asistenci a kyberasistenci. V rámci IT konzultace hradíme jednu hodinu konzultace, ve které dokážeme vyřešit částečnou nebo i úplnou nefunkčnost zařízení. Na obnovu dat v rámci kyberasistence máme limit 10 000 Kč,“ říká tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa. Stejně jako na počítač nebo notebook se asistenční služby vztahují i na tablet, přičemž není třeba při sjednání pojistky domácnosti tato zařízení blíže specifikovat. Asistenční služby se ale nevztahují na telefon.
Allianz pojišťovna jde v péči o IT zařízení klientů o něco dál, ale za vyšší cenu. „IT asistenci lze sjednat ke kterémukoli z našich balíčků pojištění nemovitosti a domácnosti. Sjednává se pouze v jedné variantě, i ta ale zahrnuje celou řadu služeb,“ říká mluvčí Marie Petrovová.
Z dlouhého seznamu jmenujme jen některé, mezi nimi odvirování počítače a kontrolu zabezpečení antivirovým programem, záchranu dat z poškozeného počítače, zapojení nového WiFi routeru, spárování počítače s tiskárnou a případně dalším IT zařízením v domácnosti, nebo asistenci v situaci, kdy ztratíme heslo, asistenci při zneužití online účtu na sociálních sítích nebo pomoc při zřizování a obsluhování datové schránky či bankovní identity.
Časový rozsah pomoci je výrazně širší, klienti mají k dispozici až tři hodiny IT asistence denně. Pojišťovna v rámci IT asistence neproplácí náklady na zakoupení potřebných náhradních dílů.
Asistence zdraží pojistku všem
Úplně jiný pohled na poskytování asistenčních služeb má Martin Podávka z pojišťovny Pillow. Ta je na českém trhu výjimečná i v dalších ohledech, proto možná odlišný přístup jednoho ze zakladatelů Pillow až tolik nepřekvapí.
„Asistenční služby jako zámečník nebo instalatér jsou hojně využívány a základní asistence bývá dokonce povinnou součástí pojištění majetku. A to cenu asistencí ve výsledku výrazně zlevňuje, než kdyby vše bylo jen volitelné,“ řekl k tématu Podávka. S asistencemi typu odvozu do nemocnice v případě nemoci, oprav jízdních kol anebo právě s IT asistencí to ale vidí odlišně.
„Tyto služby již nevyužije zdaleka každý, většinou nejsou potřeba. A tak jsou buď volitelné, za další peníze, nebo jsou automatickou součástí pojistky, a pak zvyšují cenu i pro toho, kdo je nepotřebuje. A to je důvod, proč pojišťovna Pillow IT ani kyberasistenci nenabízí.“
Česká asociace pojišťoven nemá žádná data o tom, jak jsou IT asistenční služby fyzickými osobami skutečně využívané. „Mnoho pojišťoven ale uvažuje o možnosti samostatného pojištění tak zvaných kybernetických rizik pro fyzické osoby. A některé jej i aktuálně nabízí jako připojištění,“ poukázal na zájem o tuto oblast mluvčí ČAP Tomáš Pavlík.
Jeho slova potvrzuje i Veronika Hešíková z pojišťovny Uniqa. „Zájem o připojištění kybernetických rizik a kybernetické asistence roste – meziročně zhruba o 20 %. Odráží to zvyšující se míru digitálních hrozeb,“ uvedla. Uniqa nabízí jedno z nejširších připojištění kybernetických rizik pro fyzické osoby na trhu. To nezahrnuje jenom vzdálenou technickou podporu při zabezpečení zařízení, ale například i komplexní asistenci při zneužití identity nebo poradenství při kyberšikaně. Kryje také finanční škody vzniklé po útoku v online prostředí.
„Vycházíme z toho, že zatímco firmy či státní instituce mají své IT týmy a právní oddělení, která dokážou v případě kyberútoku okamžitě zasáhnout, soukromé osoby bývají často bezradné. Potvrzuje to i náš průzkum – až 90 % lidí neví, jak při kyberútoku postupovat,“ řekla Hešíková. Nabídka tohoto typu pojištění pro podnikatelské subjekty a korporát je samozřejmě výrazně širší.














