Hlavní obsah

Babiš a Kupka se přou o dopravu. Chybějící peníze má najít nová vláda

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

V návrhu rozpočtu pro fond financující výstavbu, modernizaci a opravy dopravní infrastruktury chybí peníze. To rozpoutalo přestřelku mezi ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) a vítězem voleb Andrejem Babišem (ANO).

Článek

Vláda přerušila projednávání návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro následující rok. Ten počítá s rekordními výdaji ve výši 187 miliard korun, uvedl na tiskové konferenci po jednání vlády ministr dopravy Martin Kupka.

„Odpovídá to křivce růstu objemu investic v oblasti dopravy,“ řekl s tím, že i v předchozích letech fond hospodařil s rekordním rozpočty. Schvalování rozpočtu na příští rok se ale už dosluhující vláda rozhodla ponechat na nové Poslanecké sněmovně. „Vláda ten materiál přerušila. Zaznamenali jsme, že představitelé pravděpodobné budoucí koalice se tomu začali věnovat,“ uvedl.

Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který představila dosluhující vláda Petra Fialy ještě před volbami, počítá s výdaji zvýšenými oproti letošnímu roku o téměř 27 miliard korun. Příjmy fondu ale mají dosáhnout jen 144,6 miliardy korun, v plánovaném rozpočtu tak chybí 37,5 miliardy korun.

To Kupka nepopírá, pro ČT24 uvedl, že to bývá běžné. Podle něj se v minulých letech vždy chybějící prostředky hledaly i v průběhu roku. Končící ministr dopravy ještě před schvalováním návrhu státního rozpočtu, které proběhlo na konci září, hlásil chybějících až 60 miliard korun na dopravu. Jeho rezort tak nakonec ze státního rozpočtu dostane o 22 miliard více, než původně ministr financí Zbyněk Stanjura plánoval.

Pohyblivý rozpočet

Kupku následně kritizoval Andrej Babiš, předseda vítězného hnutí ANO, které pravděpodobně bude stát v čele budoucí české vlády. V úterý nejprve mluvil o chybějících 60 miliardách korun v celkovém státním rozpočtu, na středeční tiskové konferenci ve Sněmovně částku zvýšil až na 80 miliard.

Babiš prohlásil, že by se kvůli chybějícím prostředkům mohlo například odložit zahájení stavby dálnice D11 mezi Jaroměří a Trutnovem, které je plánované na letošní prosinec. Nepokračuje se ve výkupu pozemků pro Pražský okruh nebo pro dálnici D3 mezi Prahou a Táborem. Zastaveny jsou podle Babiše také modernizace železničních tratí mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo Prahou a Kladnem.

„Je to totální rozklad. Celá tahle dopravní infrastruktura je zastavena,“ řekl Babiš na začátku týdne novinářům po jednání s ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radkem Mátlem.

„Aktuálně předložený rozpočet SFDI na rok 2026 není dostačující pro finanční pokrytí nových zásadních závazků, a proto zatím nemůžeme podepisovat mimo jiné smlouvy s dopadem do roku 2026,“ uvedl v úterý Mátl pro ČTK. „Věřím ale, že dojde k posílení rozpočtu SFDI, a tím budeme moci skutečně zahájit připravené stavby jako například D11 Jaroměř-Trutnov,“ dodal.

V rozpočtu SFDI může nakonec chybět o něco více než zmíněných 37,5 miliardy korun. „Částečnou roli mohou hrát například i výnosy z výběru mýta a prodeje dálničních známek, které současná vláda pouze odhaduje,“ vysvětluje Jan Sůra, redaktor odborného serveru Zdopravy.cz. „Příjmová stránka je postavená na nějaké predikci vývoje ekonomiky,“ pokračuje.

Pro rok 2026 se také počítá s příjmy z evropských zdrojů v celkové výši 33,9 miliardy korun. I to podle Sůry nakonec nemusí platit. Nicméně předpokládá, že případné chybějící finance pro další období si budoucí Babišova vláda půjčí a navýší tak schodek státního rozpočtu. Dle Sůry se politici mají tendenci zbytečně předhánět v otevírání nových kilometrů dálnic. „Nemyslím si ale, že by kdokoli šel cestou zastavit probíhající stavby. To by se velmi prodražilo,“ dodal s tím, že by se spíš mohly stavby zpomalovat.

Stavby běží dál

Také Kupka odmítá, že by chybějící finance mohly ohrozit již zahájené dopravní stavby. Na tiskové konferenci po středečním jednání vlády ministr dopravy ujišťoval, že probíhající projekty pokračují dále. „Finanční prostředky ve Státním fondu dopravní infrastruktury na letošní rok kryjí veškeré výdaje tak, jak se to stalo v předešlých letech,“ uvedl Kupka. Podle něj je tedy zastavování probíhajících staveb „zjevná nepravda“.

Také potvrdil, že se neruší plánované výkupy pozemků, které jsou pro stavby nové infrastruktury klíčové. „Výkupy pozemků pro Pražský okruh tím, že jsou vázány i na letošní rozpočet, tak se rozbíhají,“ uvedl na konferenci Kupka. Týká se to podle něj i všech dalších plánovaných výkupů pozemků.

Dále podle ministra postupuje také příprava stavby dálnice D3 ve Středočeském kraji. „Tam se v tuto chvíli staví již průzkumné štoly, například pro tunel Kamenná vrata,“ řekl. „Výkupy pozemků, které už je možné zahájit, zahajujeme,“ dodal.

Doporučované