Hlavní obsah

Vrací se skupinová sleva, ohlásily České dráhy

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

České dráhy představily nový jízdní řád pro příští rok, který začne platit 14. prosince. Spolu s ním přichází několik novinek. Například z Prahy do Ostravy bude možné cestovat pouze s místenkou.

Článek

Od půlky prosince začne platit na železnici nový jízdní řád pro rok 2026. České dráhy (ČD) současně s ním představily několik novinek týkajících se například změny rezervací místenek pro Pendolino, rozšíření spojů do zahraničí nebo posílení některých vnitrostátních spojů.

Již v srpnu ČD avizovaly rozšíření nabídky spojů do Německa, Rakouska, Maďarska nebo na Slovensko. Od května příštího roku také po více než deseti letech začnou jezdit vlaky do dánského hlavního města Kodaně. Od května zároveň posílí spoje do německého Hamburku.

Poradci a poplatky. Kdo nakonec vydělává?

Zveme na natáčení podcastu Ve vatě: Komu věřit s penězi

Lesk a bída finančního poradenství. Jsou provizní poradci ve střetu zájmů? A jak je to s poplatky, na kolik vás takový poradce vlastně vyjde, a vyplatí se nakonec? Obsazení slibuje třaskavou debatu. Hosty speciálu tentokrát budou Petr Borkovec (Partners), investiční blogger a nový expert podcastu Ve vatě Lukáš Nádvorník a nezávislá finanční poradkyně Michala Janatová. Těšíme se na vás, vaše dotazy o setkání po natáčení! Vstupenky jsou ke koupi zde.

Foto: Seznam Zprávy , Seznam Zprávy

„Na vytížených mezistátních linkách nasadíme kapacitnější soupravy a cestujícím nabídneme moderní soupravy Railjet a ComfortJet nejen na trasách do Rakouska a Německa, ale nově také na jižní Slovensko a do Maďarska,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Novinky se týkají i spojů do Polska přes Ostravsko. Přibude nový pár vlaků EuroCity z Vídně přes Ostravu až do Krakova, s čímž se zároveň rozšíří nabídka přímých vozů Praha–Pardubice–Olomouc–Ostrava–Krakov o další pár spojení. Dále se zlepší spojení Moravy se západním Polskem díky novým přímým spojům z Vídně přes Břeclav, Přerov a Ostravu, které budou končit v polské Vratislavi (Wrocław). Ty budou jezdit dvakrát denně. Rozšíří se i noční spoje do Polska, z Bohumína bude jezdit nově EuroNight Carpatia do polské Přemyšle.

ČD se také chystají navýšit kapacitu bezbariérových vozů. Celkem 85 procent všech spojů by tedy mělo být bezbariérových. Přibydou také vlaky se zásuvkami a USB porty pro dobíjení elektroniky.

Rychlá spojení

Navrátí se i vlaky Pendolino na trasu mezi Prahou a slovenskými Košicemi (Košičan). Rozšíří se také počet spojů railjet Vindobona do Rakouska, a to díky otevření nové tratě Koralmbahn mezi Grazem a Klagenfurtem. Nově pojedou tři páry vlaků na trase propojující Prahu, Brno, Vídeň až do rakouského Villachu. Ten je důležitý jako dopravní uzel na jihu Rakouska pro pokračování cesty směrem do Slovinska nebo do Itálie.

Spoje Vindobona a Berliner budou podle Českých drah jejich nejrychlejšími vlaky, konkrétně první skutečné rychlovlaky. Na rakouské vysokorychlostní trati Koralmské dráze (Koralmbahn) budou soupravy jezdit rychlostí 230 kilometrů v hodině.

Na druhé straně se ale například zruší přímý spoj mezi Prahou a Opavou. Cestující tak budou muset přestupovat, nejčastěji v Ostravě.

Větší komfort

Díky dokončení dodávek jednotek ComfortJet během první poloviny roku 2026 dojde k posílení klimatizovaných spojů nebo rozšíření dalších služeb. „Na lince Ex1 z Prahy do Ostravy a dál do Polska nebo na Slovensko obdrží většina vlaků EuroCity a InterCity velké restaurační vozy a do spojů Baltic express zařadíme bistrovůz s oddílem druhé třídy,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu ČD. „Více klimatizovaných vozů vyčleníme pro rychlíky linky R11 Rožmberk a Bezdrev a R20 Labe. Ve vlacích Labe nově zajistíme přepravu cestujících na vozíku,“ dodal.

Od poloviny prosince pak přibudou pro Středočeský a Královehradecký kraj další soupravy RegioFox, které nahradí staré motorové soupravy. Obměna se týká například spojů z Prahy do Mělníka a Mladé Boleslavi nebo z Hradce Králové do Letohradu.

Z Prahy do Ostravy s místenkou

Při rezervování míst ve vlacích dojde k několika změnám. Nejzásadnější je zavedení povinné rezervace místenek do všech komerčních vlaků na lince Ex 1 mezi Prahou a Ostravou. Ta vede například přes Kolín, Pardubice nebo Olomouc. Povinná rezervace tedy bude od 14. prosince nutná pro veškeré cesty na této trase, týkat by se to mělo i spojů pokračujících z Ostravy do slovenské Žiliny nebo vlaků mířících do Polska. Nutnost rezervace dosud platila pouze pro jízdy současně nejrychlejším vlakem na našem území SC Pendolino nebo ve vybraných rychlých spojích.

Zároveň České dráhy sjednotí podmínky pro nákup místenek. Pro veškeré rezervace bude nově platit jednotná cena 35 korun v případě koupě u pokladny. Při nákupu jízdenek online budou všechny místenky zdarma.

Od 1. ledna do konce března budou mít cestující možnost také cestovat se speciální skupinovou slevou, zakoupit jízdenky na toto období bude možné opět od 14. ledna. Sleva se bude týkat skupin cestujících do pěti osob, ušetřit by měli cestující čtvrtinu ceny. Slevu bude možné kombinovat i se zvýhodněným jízdným. „Jedná se o ideální nabídku například pro partu přátel, kteří jedou o víkendu na výlet, nebo pro kolegy, kteří spolu jedou na služební cestu. Slevu totiž budeme poskytovat jak ve druhé, tak i v první třídě,“ dodal Michal Krapinec.

Doporučované