Hlavní obsah

Turci lepší než Poláci. Kupec Smartwings může přinést levnější letenky

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Největší česká aerolinka míří do tureckých rukou. Podle odborníků by prodej mohl českým cestujícím otevřít dveře do nových destinací a potenciálně přinést i nižší ceny letenek.

Článek

Pegasus oznámily převzetí Smartwings a jejího akcionáře ČSA. „Díky spojení sil s Českými aeroliniemi a Smartwings, otevíráme novou kapitolu v naší cestě za růstem,“ uvedla tisková mluvčí Güliz Öztürk v prohlášení.

Celková hodnota transakce podle ní činí 154 milionů eur, což zahrnuje obě české společnosti a související pohledávky.

„S vedením Smartwings jsme se shodli na společné vizi: společně chceme rozprostřít svá křídla po celé Evropě se dvěma odlišnými značkami, Smartwings a Pegasus Airlines. Tato integrace není jen o růstu, ale také o vytvoření odolných, technologicky orientovaných společností, které kladou bezpečnost do centra svého podnikání a jsou připraveny čelit budoucnosti a poskytovat snadné, personalizované a efektivní cestovní zážitky. Těšíme se, že budeme tuto budoucnost společně utvářet,“ dodala.

Dokončení transakce je podmíněno schválením ze strany regulačních úřadů v dotčených zemích. Prodejní proces by měl trvat až rok, oznámila bez dalších podrobností mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Transakci odmítl blíže komentovat i spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně.

Pegasus Airlines aktuálně provozují 127 letadel. Flotila Smartwings čítá 49 strojů. Turecké aerolinky plánují do budoucna výrazně růst, loni si objednaly rovnou stovku nových letadel od Boeingu s opcí na dalších sto strojů.

Výhodnější kupec

Podle ředitele portálu Letuška Josefa Trejbala může spojení sítí Smartwings a Pegasus znamenat více přímých spojů z Prahy a dalších českých letišť zejména do Turecka, na Blízký východ a do Asie, kde je Pegasus silný hráč.

„Větší objem provozu může znamenat nižší náklady na provoz a tedy potenciál nižších cen letenek. A to i v případě spolupráce s cestovními kancelářemi,“ vysvětluje.

Zvýšení počtu letů z pražského letiště by ale podle Petra Bartoně z Natlandu následovalo v kterémkoli ze scénářů, ať už by Smartwings koupily polské nebo turecké aerolinie. Favoritem na převzetí Smartwings byl až do závěru jednání polský národní dopravce LOT.

„Praha je totiž jedním z mála podvyužívaných letišť v Evropě, nota bene v hlavních městech, které má volnou kapacitu. Tato kapacita může být nakonec hodnotnější pro kupce než vlastní flotila letadel. Poláci by bývali byli tu kapacitu využili, protože jejich letiště často nestíhají, Turci kapacitu využijí pro rozšíření ukotvení v kontinentální Evropě,“ popisuje.

Spojení Smartwings s Pegasus je podle něj pro českého zákazníka výhodnější, protože pravděpodobně zlepší spojení z Prahy do vzdálenějších destinací. Polský majitel by nejspíš přinesl širší nabídku letů po Evropě, už nyní se ale z Prahy dá doletět v rámci kontinentu téměř kamkoliv, dodává Bartoň.

„Češi jsou nyní zvyklí, že při letech do vzdálenějších destinací se musejí dostat nějak do Frankfurtu nebo dojet vlakem do Vídně, a pak je často čeká ještě jeden přestup po cestě. Z Istanbulu se dá ale doletět na jeden hop do celé Asie a tak se mohou zjednodušit zejména delší cesty,“ doplňuje.

Vizuálně se pak podle něj pravděpodobně mnoho nezmění. Bývá totiž zvykem, že i po zakoupení aerolinky ji její nový majitel provozuje pod původním jménem. „K synergickým efektům dochází v pozadí, aniž by je zákazník nutně viděl, jen se mu rozšíří okruh destinací, kam doletí s jednou letenkou,“ říká Bartoň.

Podle Head of Airline Partnerships v Kiwi.com Slavomíra Muchy je zatím k dopadům na českého zákazníka velice těžké se vyjádřit. „Plány LOTu jak naložit se Smartwings byly prezentované už v minulém roce a naznačovaly pozitivní vývoj pro letectví v ČR. Plány Pegasu zatím neznáme a nemůžeme je proto aktuálně komentovat,“ uvedl.

Pegasus bude muset hledat způsob, jak vyhovět EU

Otázkou zůstává, jak se Pegasus vypořádají s evropskou regulací, která určuje, že evropský letecký dopravce nesmí mít nadpoloviční většinu vlastníků ze zemí mimo EU. „Předpokládám, že Pegasus ponechá Smartwings jako samostatnou evropskou entitu s českou licencí, aby splnila podmínky EU,“ uvažuje Trejbal.

Podle Bartoně je nyní těžké říci, jak Pegasus tuto překážku vyřeší, podotýká ale, že právě kvůli řešení podobných otázek si na kupní proces vyhradil celý rok 2026. „Udělat vlastníka se sídlem v EU bude ta jednodušší část příprav,“ myslí si.

Kupovat se chystali Poláci

Oznámení prodeje Smartwings do rukou aerolinek Pegasus vnímají jako velké překvapení v Polsku. Tamní aerolinky LOT totiž byly dlouho považované za favorita na ovládnutí Smartwings. Na sociálních sítích se dokonce objevila informace, že se LOT již připravoval na společnou tiskovou konferenci k oznámení transakce, pracovníci LOT již na místě instalovali bannery s logy obou společností.

Podle polských médií ale Pegasus na poslední chvíli zvýšil svou nabídku a Poláky přeplatil. Server Pasazer.com tvrdí, že konečná turecká nabídka byla o přibližně deset milionů eur vyšší, než za kolik měl Smartwings získat LOT. Polský dopravce odmítl okolnosti jednání komentovat.

Server Notes from Poland upozorňuje, že tato transakce je za poslední dobu již druhým neúspěšným pokusem společnosti LOT o akvizici menšího regionálního konkurenta. V roce 2020 se společnost stáhla z jednání o koupi německého dopravce Condor. O koupi Smartwings se ucházely i německé Discovery Airlines nebo německo-turecký dopravce SunExpress, kterého spoluvlastní Lufthansa a Turkish Airlines.

Doporučované