Hlavní obsah

Garáž za 1,5 milionu. Nové se nestaví, ty staré zdražují

5:00
5:00

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Foto: Mapy.com

Ilustrační foto.

Ceny garáží i parkovacích stání v Česku za poslední tři roky výrazně vzrostly. V Praze až o pětinu. S rostoucí poptávkou po parkování a přísnější městskou politikou se z nich stává vyhledávaná investice.

Článek

Garáže a parkovací stání se v poslední době stávají jednou z nejstabilnějších realitních investic. Prodávají se rychleji než dřív, jejich nabídka klesá a ceny stoupají napříč republikou.

„Počet garáží i stání je dlouhodobě nižší než poptávka, a to přesto, že Česko je velice benevolentní na parkování ve veřejném prostoru,“ říká Zdeno Dubnička, šéf portálu Bezrealitky.

Praha a Brno táhnou růst

Podle údajů Bezrealitky se dnes samostatná garáž v Praze prodává běžně za 1 až 1,5 milionu korun, kryté parkovací stání v bytovém domě stojí 450 až 750 tisíc korun.

V Brně jsou ceny mírně nižší. Obvyklá cena za garáž dosahuje 750 tisíc až 1,3 milionu korun, stání mění majitele za 350 až 700 tisíc korun. I v dalších krajských městech se ale položka dostává na vysoké statisíce korun.

Růst cen potvrzují také data realitního portálu Sreality.cz. Nejvyšší průměrná nabídková cena garáží ve druhém a třetím čtvrtletí 2025 byla podle jeho analýzy v Praze, a to přibližně 65 000 korun za metr čtvereční. Po hlavním městě následovaly s odstupem Jihomoravský a Zlínský kraj.

Naopak nejnižší byla v letošním roce průměrná nabídková cena garáží v Karlovarském, Moravskoslezském a Ústeckém kraji.

„V porovnání s druhým a třetím kvartálem roku 2024 nabídková prodejní cena garáží meziročně nejvíce vzrostla v Libereckém a Zlínském kraji, a to o pětinu. V hlavním městě Praze došlo k meziročnímu zdražení nabídkových cen garáží o 13 %,“ doplnil datový analytik Sreality.cz Štěpán Matějka.

Rozdíly v cenách podle odborníků určuje hlavně lokální parkovací politika. Tam, kde město rozšiřuje placené zóny nebo mizí volná místa v ulicích, ceny rostou nejrychleji. „V Praze rozvoj placených parkovacích zón a rostoucí počet registrovaných automobilů zvedl ceny výrazně – o 15 až 20 procent za poslední tři roky,“ doplňuje Dubnička.

Stále častější investice

Na parkovací regulace a růst cen garáží přirozeně reagují také ceny pronájmů. V Praze se podle dat Bezrealitky samostatná garáž pronajímá za 2 500 až 6 000 korun měsíčně, v Brně a krajských městech za 2 000 až 4 500 korun. Kryté stání bývá levnější přibližně o tisíc korun.

„Pronájem je stále častější strategií investorů, kteří v posledních letech garáže skupovali. Důvody jsou jednoduché. U garáží je stabilně vysoká poptávka, není příliš možností, jak ji snížit. Garáže mají nízké provozní riziko oproti bytům, nájemné roste nad inflaci a skokově tam, kde město přitvrdí parkovací politiku. Garáž s elektřinou navíc může sloužit například jako dílna,“ vysvětluje Dubnička.

Desetileté zhodnocení investice do garáže

Vstupní parametry

  • Kupní cena garáže: 1 200 000 Kč
  • Nájemné první rok: 4 000 Kč / měsíc
  • Růst nájemného: 3 % ročně
  • Růst tržní ceny garáže: 10 % ročně
  • Roční náklady: 5 000 Kč
  • Doba držení: 10 let
Výnos investice do garáže
RokMěsíční nájemnéRoční čistý příjem*Tržní hodnota garážeKumulativní čistý příjemZhodnocení** (v %)
14 000 Kč43 000 Kč1 200 000 Kč43 000 Kč
34 240 Kč45 900 Kč1 452 000 Kč133 300 Kč32,1 %
54 500 Kč49 000 Kč1 757 000 Kč229 700 Kč65,6 %
74 780 Kč52 400 Kč2 126 000 Kč332 800 Kč104,9 %
105 220 Kč57 600 Kč2 830 000 Kč500 200 Kč177,5 %
* Čistý roční příjem = nájemné × 12 – 5 000 Kč
** Zhodnocení = růst hodnoty garáže + kumulovaný čistý příjem oproti původní investici
Zdroj: výpočet Seznam Zprávy

Podle makléře Štěpána Gjuriče, majitele realitní kanceláře RE/MAX Horizont, jsou garáže ideální startovní investicí. „Procentuální nárůst ceny je vyšší než u bytů. Jde o nemovitost s nižší pořizovací cenou i snadnou správou,“ vysvětluje.

Prodeje se tak podle jeho slov dnes dělí zhruba půl na půl, kdy garáže kupují zhruba stejným dílem koncoví uživatelé i investoři.

Auta sdílená, ale garáže zatím dál plné

Vývoj posledních let naznačuje, že růst cen garáží a parkovacích stání bude pokračovat. Nabídka zůstává nízká a nové garáže se prakticky nestaví. Vznikají ve většině případů jen jako součást větších bytových projektů. V místech, kde města dál rozšiřují parkovací zóny, se proto dá očekávat další zdražování.

„V krátkém a střednědobém horizontu bude zájem o garáže a garážová stání nadále velmi silný, a poroste tak i jejich cena,“ odhaduje realitní expert Štěpán Gjurič.

V dlouhodobém výhledu by ale podle jeho slov mohla přijít změna, která by růst odvětví mohla částečně zpomalovat. „Je možné, že o garáže přestane být tak velký zájem vzhledem k rozvíjejícím se možnostem autonomní dopravy a car sharingu,“ predikuje majitel realitní kanceláře.

Podle Asociace českého carsharingu dnes v Česku jezdí téměř dva tisíce sdílených aut a služby fungují už ve dvanácti městech. Na trhu působí čtyři hlavní poskytovatelé a počet uživatelů každoročně roste. Ještě před deseti lety přitom v tuzemsku fungovalo jen několik desítek sdílených vozů. Rychlý rozvoj tak potvrzuje, že sdílená auta si postupně nacházejí své místo.

Doporučované