Hlavní obsah

I přes současný boom příležitostí stavět ubývá. PSN proto zamíří i za hranice

Rozhovor se šéfem developmentu společnosti PSN Štěpánem Smrčkou.Video: Karolína Štuková, Seznam Zprávy

Český developerský trh má letos našlápnuto k novým rekordům. Ale ne na dlouho a nových příležitostí bude rychle ubývat. Řešením je směřovat byznys za hranice, říká ředitel developmentu firmy PSN Štěpán Smrčka.

Článek

Český realitní trh letos zažívá nebývalý boom. Developeři i makléři mluví o návratu atmosféry roku 2021, kdy padaly rekordy v počtu prodaných bytů i v jejich cenách. Stejně to vidí i pražská společnost PSN. Její ředitel developmentu Štěpán Smrčka ale upozorňuje, že za velkými čísly se skrývá i méně viditelný trend. Volných pozemků ubývá, konkurence se zvyšuje a povolování trvá stále příliš dlouho. Trh se tedy zužuje a prostor pro nové akvizice ubývá.

„My v PSN zažíváme rekordní rok. Nicméně jsme pořád ve střehu, protože i přes ta výborná čísla vidíme, že těch příležitostí je do budoucna méně a méně,“ říká Smrčka. Podle něj tak nejde jen o oslavu dobrých výsledků, ale i o povinnost hledat nové směry. „Pracujeme na tom, abychom do portfolia přidali další projekty a příležitosti už z tohoto roku,“ dodává.

PSN

  • Na českém trhu s nemovitostmi společnost působí od roku 1991, původně jako Pražská správa nemovitostí. Od roku 2019 už jen jako společnost PSN.
  • Dlouhodobě vytváří vlastní portfolio nemovitostí v Praze, Pardubicích, Hradci Králové a také Brně.
  • Firma, jejímž vlastníkem je Václav Skala, se orientuje na rekonstrukce starších nemovitostí a výstavbu vlastních projektů, které nabízí jak k prodeji, tak k pronájmu.
  • Tržby společnosti v roce 2023 přesáhly 1,5 mld. Kč.
  • Na realitním trhu v hlavním městě působí také další developerské společnosti, jako je například Central Group, Finep, Skanska Residential nebo Trigema.

Vzhůru na Západ

V čem je tedy problém? Smrčka připomíná, že Praha i Brno, kde PSN dlouhodobě působí, mají své limity. Volných pozemků ubývá, konkurence developerů se zvyšuje a povolovací procesy jsou stále zdlouhavé. „Nedostatek příležitostí je dnes realitou. A to i přesto, že poptávka po bydlení neklesá. Bytů je málo a bude jich málo,“ shrnuje.

Právě tato kombinace rekordního zájmu a současně omezeného prostoru pro rozvoj je podle něj důvodem, proč se firma začíná dívat i za hranice,

„Rozhodli jsme se, že část naší equity budeme investovat v západní Evropě. Sledujeme příležitosti a některé první vlaštovky už se dějí,“ popisuje Smrčka.

Nejblíže má společnost k Německu. Důvodem je nejen geografická blízkost, ale i fakt, že část vlastníků PSN pochází právě odsud. Firma tu navíc už několik nemovitostí vlastní.

„Máme k tomu blízko. Už tam odpracováváme podobnou práci jako v Česku. Přestože je tam spousta otazníků, příležitosti existují a uvidíme, jestli se nám některou podaří zpracovat,“ vysvětluje.

Podle Smrčky se zatím nedá říct, zda půjde o novou výstavbu nebo rekonstrukce, v nichž má PSN v Česku silnou pozici. „Nemáme konkrétní strategii, díváme se na příležitosti. Ukáže se až na konkrétních projektech,“ říká. Současně ale zdůrazňuje, že zahraniční expanze bude spíš doplňkem. „Naše energie i equity je pořád a priori v Česku,“ dodává.

Češi a jejich vztah k bydlení

Doma podle Smrčky k rekordním výsledkům přispěl především návrat hypoték na nižší úroveň. „Po období, kdy hypotéky atakovaly šest procent, spadly zpět pod pět a dnes začínají čtyřkou. Myslím, že jsme si všichni uvědomili, že historická čísla kolem dvou procent už prostě nejsou realita,“ říká.

Klíčovým faktorem poptávky je podle něj i to, že Češi nemají mnoho jiných možností, kam uložit peníze. „Možná je neznají, možná je nechtějí znát. Ale bytů je málo a bude jich málo. Tak to prostě je. Proto je hlad po vlastním bydlení nebo po investici do bytu tak velký,“ dodává.

Kromě prodejních projektů má PSN i své vlastní nájemní portfolio. „Budujeme si takové rodinné nájemní portfolio, které pak dáváme na trh. Dost často jsme sami sobě zákazníkem,“ vysvětluje Smrčka.

Rozhodnutí, které byty si společnost ponechá, závisí nejen na finančních ukazatelích, ale i na pocitu. „Pokud najdeme nemovitosti na skvělých lokalitách nebo s výjimečným architektonickým charakterem, zvažujeme, zda je nenecháme v rodině,“ říká. Momentálně jde o stovky bytů, které chce PSN dál navyšovat. „Uvidíme, jestli to jednou nebude přes tisíc,“ dodává.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované