Hlavní obsah

Třetina brainrot, pětina AI. Co vidí nový uživatel na YouTube

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Z nového výzkumu americké firmy Kapwing vyplývá, že zhruba 33 procent videí, na které nový uživatel YouTube narazí, tvoří tzv. brainrot neboli „nesmyslná videa nízké kvality, která podporují bezmyšlenkovitou konzumaci obsahu“.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Více než pětina krátkých videí, která YouTube doporučí novým uživatelům, tvoří obsah nízké kvality vytvořený umělou inteligencí. Vyplývá to z výzkumu americké společnosti Kapwing, jež se specializuje na tvorbu a editaci vizuálního obsahu.

Z celkem 500 krátkých videí, tzv. shorts, které firma na novém youtubovém profilu zhlédla, označila 21 procent za „AI slop“ (nekvalitní videa vytvořená s pomocí AI, pozn. red.) a 33 procent za „brainrot“. Tento výraz si společnost definovala jako „nesmyslná videa nízké kvality, která podporují bezmyšlenkovitou konzumaci obsahu“.

Další část výzkumu se zabývala poměrem tohoto obsahu mezi nejpopulárnějšími profily na YouTube. Z každé země tak Kapwing zvolil sto nejsledovanějších účtů, které podrobil analýze, a zjistil, že dohromady mají AI slop kanály 221 milionů odběratelů a více než 63 miliard zhlédnutí, což jim podle odhadů vygenerovalo kolem 117 milionů dolarů (2,4 miliardy korun).

Největší počet zhlédnutí mají profily tvořící AI slop videa v Jižní Koreji, kde takový druh obsahu zaznamenal 8,45 miliardy přehrání. To je o tři miliardy vyšší výsledek než v druhém Pákistánu. Spojené státy, které obě tyto země přesahují v počtu obyvatel, skončily až na třetím místě s 3,39 miliardy zhlédnutí. Nejvíce odběratelů pak mají tvůrci hojně využívající AI ve Španělsku.

Nejvýdělečnější kanál, který na platformě YouTube zveřejňuje AI slop a brainrot videa, je podle výzkumu indický profil Bandar Apna Dost. Ten si podle odhadů ročně vydělá asi 4,25 milionu dolarů (87,5 milionu korun). Kanál je zároveň podle studie ten nejsledovanější ze všech měřených účtů. Jeho celkový počet zhlédnutí dosáhl 2,07 miliardy.

Ukázka tvorby kanálu Bandar Apna Dost:

„Generativní umělá inteligence, stejně jako jakýkoliv jiný nástroj, může být použita k tvorbě vysoce kvalitního i nekvalitního obsahu. I nadále se soustředíme na to, abychom naše uživatele spojovali s vysoce kvalitním obsahem bez ohledu na to, jak byl vytvořen,“ uvedl pro britský deník The Guardian mluvčí YouTube.

Videa vytvořená umělou inteligencí zaznamenala popularitu zejména v tomto roce díky rozvoji AI v oblasti vizuálního obsahu. Lidé se tak s nimi mohou setkat nejen na platformě YouTube, ale i na jiných sociálních sítích, jako jsou Instagram, TikTok či Facebook. Nejde vždy jen o nekvalitní obsah. Videa se mohou využívat například při výuce historie a podobně, AI generovaná videa však využívají také podvodníci, aby z lidí vylákali bankovní údaje.

Doporučované