Hlavní obsah

V Česku otevře prodejna budoucnosti. Zákazník se obslouží sám i v noci

Foto: Skupina COOP

COOP otevře non-stop supermarkety, kam se zákazníci dostanou pomocí bankovní identity. Ilustrační snímek.

Reklama

Skupina COOP otevře první supermarket, kde si zákazníci nakoupí dvacet čtyři hodin sedm dní v týdnu. Ke vstupu do obchodu potřebují bankovní identitu. Zaplatí na samoobslužných pokladnách, které odemknou dveře.

Článek

Článek si můžete pustit také v audioverzi.

První prodejna budoucnosti bez personálu otevře v únoru v jihočeských Strakonicích. Další budou následovat. V pořadí druhou bude prodejna v Českém Krumlově.

Jakýkoliv další rozvoj se odvíjí od úspěchu prvních prodejen. Nemáme žádný referenční rámec, jak služba bude přijata, protože v České republice nic podobného není.
Lukáš Němčík, marketingový ředitel Skupiny COOP

„Slovo samoobsluha získává s námi nový obsah. Koncept automatického obchodu se maximálně přizpůsobuje potřebám zákazníků, pro které končí nutnost plánovat si podle otevírací doby obchodů své nákupy,“ uvedl k plánovanému otevření obchodu marketingový ředitel Lukáš Němčík.

V první polovině roku 2022 chce firma otevřít dva nebo tři takové obchody. „Jakýkoliv další rozvoj se odvíjí od úspěchu prvních prodejen. Nemáme žádný referenční rámec, jak služba bude přijata, protože v České republice nic podobného není,“ dodal.

Nový koncept cílí na menší a střední města. Největší tuzemská skupina družstevních prodejen v něm vidí několik benefitů. Prvním je naprostá časová svoboda zákazníka. Problém řady venkovských obchodů je, že se lidé z práce z větších měst vracejí v době, kdy už jsou obchody v místě jejich bydliště zavřené. Skupina chce novým formátem oslovit i mladší ročníky, které nemají problémy pracovat s technologiemi.

Další výhodou jsou podle COOPu nižší náklady na provoz. Prodejny ušetří na personálu. Ve zkrácené standardní otevírací době se bez něj obchod sice neobejde, ale vystačí si s menším počtem zaměstnanců, kteří budou provádět několik úkonů: například plnit regály zbožím a prodávat na pokladně.

COOP

COOP, Jednota nebo Konzum je označení pro spotřební družstva skupiny COOP v České republice. Provozují zejména maloobchodní prodejny potravin a dalšího spotřebního zboží téměř na celém území České republiky. Skupina COOP provozuje několik řetězců prodejen pod různými názvy.

Alternativou, kterou firma zváží v úvahách o expanzi, budou i plně automatické prodejny bez obsluhy. Technologie je možné zabudovat například do námořního kontejneru.

„S personálem zpočátku počítáme i proto, aby měli senioři možnost obrátit se na něj. Ten jim bude novinku vysvětlovat,“ uvedl Němčík.

Mimo otevírací dobu bude prodejna zcela bezobslužná. Nedostupný bude jen pultový prodej lahůdek, které budou nakrájené dopředu. Díky non-stop provozu družstevní síť očekává vyšší útraty v těchto prodejnách.

Náklady na modernizaci pilotního obchodu ve Strakonicích dosáhly jednoho milionu korun, přičemž polovinu stály technologie, kterými se firma inspirovala u sesterských řetězců ve Skandinávii.

Obchod otevře bankovní identita

Vstup do obchodu bude podléhat dvojí identifikaci zákazníka, který musí mít zařízenou bankovní identitu a také speciální aplikaci v mobilním telefonu. Dveře se otevřou pomocí platební karty tak jako na pobočkách některých bank. Aplikace slouží hlavně ke spárování zákazníka s nákupním systémem. Prostor navíc střeží kamery.

Podle statistik Ministerstva vnitra z prosince 2021 může bankovní identitu používat zatím více než 5,5 milionu lidí. K identifikaci na dálku byla dosud použita ve více než 4,4 milionu případech. V tom je zahrnuté opakované použití jedné identity. Ne všichni, kdo mohou bankovní identitu používat, ji totiž zatím využili.

Dalšími technologiemi, kterými jsou nové obchody vybaveny, jsou samoobslužné pokladny, které po zaplacení odemknou zákazníkům východ.

Při placení na samoobslužných pokladnách je v českých obchodech někdy v praxi problém a vyžadují asistenci. Jednu z potenciálních kolizí – prodej alkoholu dětem a mladistvým – odbourává bankovní identita, která garantuje věk 18 let.

Další možné problémy při placení zpočátku Němčík nevyloučil, ale systém se podle něj bude postupně ladit. Řešit problémy zákazníků, kteří v noci nebudou moci zaplatit za nákup, by měl personál, vybavený vzdáleným přístupem ke správě systému včetně pokladny.

Reklama

Související témata:

Doporučované