Hlavní obsah

I hory jsou lázně. Česko chce lákat turisty, kteří utrácí peníze

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Jak do Česka nalákat turisty? Tento rok sází agentura CzechTourism na aktivní dovolenou, během které si ale také odpočinou a utratí více peněz.

Článek

Česko má za sebou další rok, během kterého jej navštívilo několik milionů turistů. Za turistu ve svých výpočtech považuje každého, kdo tráví noc v některém z hromadných ubytovacích zařízení. Jen za první tři čtvrtletí si zde dovolenou užilo přes 17 milionů lidí, ať ze zahraničí či z tuzemska. Jedná se o meziroční nárůst o více než dva miliony turistů.

Nalákat turisty do Česka pomáhá mimo jiné agentura CzechTourism, kterou zřizuje jako příspěvkovou organizaci Ministerstvo pro místní rozvoj. Cestovní ruch pomáhá rozproudit pomocí různých kampaní, provozuje také portál Kudy z nudy. V uplynulých letech vábila například na baroko, sto let Československa nebo hrady a zámky. Velkou loňskou kampaní pak bylo téma Unexpected traditions neboli nečekané tradice. V letošním roce bude propagovat aktivní odpočinek a relax s kampaní Unexpected Wellbeing. Za cíl si dává přilákat více zahraničních turistů, těch se zde totiž ubytuje o něco méně než domácích.

„Není to nic proti českým turistům. Chceme, aby Češi cestovali po regionech tak jako doposud. Chtěli bychom to ale dorovnat zahraničními turisty, především kvůli jejich bonitě,“ vysvětluje ředitel CzechTourism František Reismüller. Nejvíce v Česku podle agentury utrácí Němci, Poláci, Slováci nebo Američané. Právě na tyto země proto plánuje agentura cílit své největší letošní kampaně.

Na Američany byla v loňském roce cílená například kampaň Creative Cities of Central Europe, což byl společný projekt zemí V4 za podpory Evropské turistické komise. Pouze z tohoto projektu získalo Česko 9,5 tisíce takzvaných pokojonocí, čímž se původní investice vrátila osmnáctkrát.

Cestovní ruch má pro českou ekonomiku velký význam, na HDP se v pandemickém roce 2021 podílel 95 miliardami korun (1,55 procenta). Před pandemií, v roce 2019, to bylo podle údajů Statistického úřadu ještě více, konkrétně 167 miliardami korun (2,87 procenta). Zaměstnaný je v tomto sektoru každý pětadvacátý Čech. Podle Reismüllera je ale cestovní ruch stále vnímaný trochu negativně a méně důležitě.

Význam cestovního ruchu pro českou ekonomiku ale vidí i ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš, podle kterého má pozitivní dopad na rozvoj regionů, brání jejich vylidňování a podporuje investiční příležitosti. V mnoha místech podle něj turistický ruch pomohl zlepšit infrastrukturu nebo vybudovat doprovodné služby.

Foto: CzechTourism

Ukázka z kampaně Unexpected Wellbeing s popisem „Nečekaná pára“.

„Chceme, aby Česká republika byla atraktivní destinací nejen pro turisty, ale i investory a podnikatele. Proto jako jednu z prvních věcí, kterou jsme na Ministerstvu pro místní rozvoj začátkem roku udělali, bylo vyčlenění 200 milionů korun na podporu cestovního ruchu. Ve dvou výzvách podpoříme vybavenost turistických tras, rozvoj navigačních a informačních systémů v destinacích, úpravu lyžařských běžeckých tras nebo ekologicky šetrnou dopravu v turistických regionech a marketingové aktivity,“ říká Bartoš.

Česko jako velké lázně

Hlavními tahouny v českém turistickém portfoliu jsou kulturní zážitky, jako jsou památky a gastronomie, pak také aktivní turismus nebo lázeňství. A právě na dvě poslední jmenovaná témata se zaměří letošní kampaň CzechTourismu. Kampaň představuje Česko jako jedny velké lázně, kde se dá najít něco příjemného na každém kroku.

Nejedná se ale pouze o lázně v tom typickém slova smyslu. Své osobní lázně podle slibů agentury mohou turisté najít uprostřed lesa, na horách nebo na golfovém hřišti. Česko totiž chce nabídnout infrastrukturu aktivit a síť turistických cest, cyklotras nebo sjezdovek.

„Je tu taková pohoda, tak krásná příroda a bohatá kultura, že i když v Česku trávíte dovolenou aktivním odpočinkem, připadáte si jako v lázních. A tak se každá lehce sportovní aktivita stává nečekanou lázeňskou procedurou,“ vysvětluje agentura pointu své kampaně, která láká například na fotku bosých nohou v horském potůčku s krátkým sloganem „nečekaná pedikúra“. Další plakát pak ukazuje kajakáře ve vlnách neboli „nečekanou vířivku“.

Reklama

Doporučované