Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Světová výstava Expo 2025 v japonské Ósace má za sebou dva měsíce a přivítala více než pět milionů návštěvníků. A v českém pavilonu si jak česká kultura, tak český byznys připisují své první asijské úspěchy.
Kultura míří do Asie
Živý kulturní program v Českém národním pavilonu už nabídl více než 150 kulturních představení s desítkami interpretů. A díky Expu už českým umělcům přišly další nabídky na vystoupení v Asii.
„Přípravě kulturního programu jsme v loňském a letošním roce věnovali skutečně obrovské úsilí. Jedná se o největší letošní přehlídku české kultury v zahraničí a také o největší přehlídku české kultury na světových výstavách, kterou se kdy Česko prezentovalo. V areálu výstaviště jsme jedinou zemí, která prezentuje s týdenní pravidelností takto bohatý živý kulturní program,“ vysvětluje programový ředitel české účasti na Expo 2025 Přemysl Pela.
V Českém národním pavilonu vystoupili například už Ivo Kahánek, 42+ People, Anna Vaverková, Národní divadlo Brno, Filharmonie Brno nebo Jan Smigmator & band.
Vinařství má díky degustacím kontrakt
A daří se i firmám. Vinařství Thaya získalo díky své účasti první zakázku v Japonsku a jedná s dalšími importéry. Kontrakt společnost podepsala s japonskou firmou firmou Shoji Saketen Co, která patří mezi důležité distributory prémiového alkoholu na japonském trhu. „Expo 2025 nám dalo jedinečnou platformu představit kvalitu našich vín japonským spotřebitelům a potenciálním distributorům. Díky naší přítomnosti v pavilonu jsme navázali obchodní kontakt, který vedl k první zakázce na japonském trhu,“ uvedl majitel vinařství Thaya Josef Trávníček.
Společnost aktuálně jedná s dalšími čtyřmi až pěti japonskými importéry, kteří projevili zájem o zařazení moravských vín do svého portfolia. Na září navíc Thaya připravuje cílenou degustaci pro zástupce významných hotelových řetězců z Ósaky.
„Úspěch vinařství Thaya potvrzuje, že účast na světové výstavě má nejen reprezentační, ale i velmi konkrétní obchodní dopady. Těší nás, že právě prostřednictvím českého pavilonu se daří navazovat obchodní vztahy s japonskými partnery. Je to přesně ten typ výsledků, které od Expo očekáváme – spojení prestiže s reálným přínosem pro české firmy,“ říká generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška.
Japonská stopa Purposia Group
Skupina Purposia, která patří k partnerům výstavy, pak do Japonska dokonce přivedla hned 60 svých zaměstnanců - na „zkušenou“ a pro inspiraci, ale i na byznysová jednání s partnery. I v tomto případě už se rýsují první spolupráce.
„Je toho více - navštívili jsme japonskou výrobu prefabrikátů a objevili technologii, která u nás není obvyklá a tu bychom rádi přivezli do Česka. Pak jsme také rozjeli debaty o možnosti spolupráce a dovozu některých japonských výrobků do Česka,“ vypočítává majitel Purposia Group Jan Hasík. Nepůjde ale jen o import, Purposia má už i reálné nabídky na působení v Japonsku.
„Japonce naopak velice zaujala naše technologie 3D betonového tisku, ze kterého stavíme kostel v Neratovicích, a na výstavbu se přijedou podívat. Od města Ósaky jsme dostali nabídku a dokonce i prostory, abychom tam právě tuto technologii mohli trvale prezentovat,“ vypočítává majitel Purposie Jan Hasík.
České dřevo v Japonsku
Už při samotném zahájení výstavy pak kancelář generálního komisaře oznámila strategické partnerství s místní stavební firmou Daisue, který vybudovala český pavilon na výstavě. „Máme velký zájem o rozvoj dodávek CLT panelů pro stavebnictví v Japonsku. Tyto panely z vrstveného dřeva jsou nejmodernější technologií dřevozpracovatelského průmyslu a mají vysokou přidanou hodnotu. Dnes je většina dřevěných dodávek z Česka do Japonska ve formě surového dřeva. Když ho ale zpracujete právě do podoby CLT panelů, má osmi- až dvanáctinásobnou přidanou hodnotu, která vzniká v Česku. Tím, že se nám pavilon podařilo postavit, Japonci získali patřičnou důvěru,“ řekl Ondřej Soška. CLT panely pro stavbu českého pavilonu dodala firma Stora Enso.