Hlavní obsah

Dovolené v ohrožení. Zaměstnanci Smartwings vyhlašují stávkovou pohotovost

Foto: Čedok

Ilustrační foto.

aktualizováno •

Čtyři odborová sdružení letecké společnosti Smartwings od pondělí vyhlašují stávkovou pohotovost. Piloti tvrdí, že firma od nich vyžaduje nadstandardní nasazení. Společnost ale tvrdí, že dodržuje všechny nařízení a normy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nedostatek pilotů a s tím související extrémní tlak na ty, kteří zůstali. Nahodilé změny plánování letů, dlouhodobé zahraniční pobyty, údajné nerespektování norem, ale také nekomunikace s odbory a bojkot snahy o kolektivní vyjednávání.

To jsou důvody, proč odborové organizace společnosti Smartwings vstupují do stávkové pohotovosti. Vedení společnost ale jakékoliv tlaky na zaměstnance, které by porušovaly předpisy, normy, či ohrožovaly bezpečnost zásadně odmítá.

„Pokoušíme se jednat s vedením více než dva roky, z toho téměř rok oficiálně pod hlavičkou odborů. Podmínky naší práce jsou neudržitelné. Úřad pro civilní letectví nedávno zveřejnil výsledky dotazníkového průzkumu o vlivu únavy na letové posádky, z nichž vyplynulo, že situace je opravdu alarmující. Sezona ještě ani nezačala, a už teď chybějí posádky. V polovině května jsme proto vyzvali k jasným krokům, které by situaci měly zlepšit. Reakce však nepřišla žádná, proto vyhlašujeme stávkovou pohotovost od pondělí 2. června 2025,“ říká Jiří Rolek, pilot a předseda odborové organizace pilotů Smart Unity, která zastupuje piloty Smartwings.

„Společnost je na blížící se letní sezónu personálně i provozně zajištěna a případná stávka části zaměstnanců by byla nezákonná. Společnost aktuálně provozuje 46 letadel (bez pronajatých letadel od jiných aerolinií) a zaměstnává téměř 600 pilotů, přičemž ke stávkové pohotovosti by se dle tiskové zprávy odborové organizace Smart Unity mohlo přihlásit 145 pilotů,“ uvedla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

Stávková pohotovost je první krok ke stávce, znamená, že piloti sice budou dodržovat své pracovní povinnosti, ale už nikoliv změny směn, které jsou vynucené nedostatkem personálu. A už jenom to může být pro chod firmy zásadní a okamžitý problém.

V největší tuzemské letecké dopravní společnosti Smartwings působí hned čtyři odborové organizace - Smart Unity, odborová organizace pilotů Smartwings, Odborová organizace posádek letadel, České sdružení dopravních pilotů CZALPA ČSA a odborový svaz zaměstnanců letectví.

Zaměstnanci dlouhodobě upozorňují na nedostatek letového personálu způsobený velkou fluktuací pilotů. Podle nich je zhruba 60 procent všech druhých pilotů na letadle typu Boeing 737 ve společnosti kratší dobu než tři roky.

„Velký odchod zaměstnanců od Smartwings je přímým důsledkem přístupu Smartwings ke svým zaměstnancům, po kterých je stále více a více požadováno nadstandardní nasazení včetně akceptace změn rozpisu směn pod 48 hodin, jakož i akceptace dlouhodobých zahraničních pobytů v zásadě vylučujících rodinný život,“ stojí v prohlášení odborových sdružení, které mají SZ Byznys k dispozici.

Společnost se ale proti nařčení, že by kohokoliv nabádala k porušování jakýchkoliv norem a právních předpisů, důrazně ohradila. „Od počátku roku 2025 se vedení společnosti sešlo s odbornými organizacemi a zaměstnanci 3 krát. Společnost obdržela návrh kolektivní smlouvy 14. května 2025, na který v zákonem stanovené lhůtě odpověděla. Vedení společnosti navrhlo další jednání s odborovými organizacemi na 24. 6. 2025,“ uvedla společnost ve svém prohlášení.

Od pondělí do odvolání

Stávková povinnost je vyhlášena od pondělí do odvolání. Po deseti dnech však dojde k posouzení, zda důvody stávkové pohotovosti trvají i s možností přistoupení ke stávce.

„K těmto krokům máme podporu více než 90 procent pilotů. Upozorňujeme však veřejnost, že pokud dojde k posunutí či zrušení některých letů, není to důsledek odmítnutí práce zaměstnancem, ale důvodem je nedostatečné personální zázemí Smartwings. Řeší to dlouhodobě tím, že nás tlačí na hranu i za hranu bezpečnostních norem, což musí skončit,“ upozorňuje Jiří Rolek.

Česká letecká společnost Smartwings je klíčovým partnerem cestovních kanceláří pro zajištění letecké přepravy. Jednoduše řečeno, pokud nebudou létat její letadla, na dovolenou k moři se letadlem půjde dostat obtížně. Nahradit lety Smartwings je totiž v sezóně prakticky nemožné.

Stávky na letištích

Stávky v letecké dopravě jsou poměrně časté. Letos v únoru ochromila výstražná stávka letiště v Mnichově. Letecké společnosti kvůli dvoudennímu protestu zaměstnanců zrušily zhruba 80 procent svých spojů.

V loňském roce stávkoval například personál aerolinek Lufthansa, Skandinávské aerolinky SAS dokonce v USA musely kvůli stávce pilotů požádat o ochranu před věřiteli.

Reakce vedení Smartwings

  1. Společnost je na blížící se letní sezónu personálně i provozně zajištěna a případná stávka části zaměstnanců by byla nezákonná. Společnost aktuálně provozuje 46 letadel (bez pronajatých letadel od jiných aerolinií) a zaměstnává téměř 600 pilotů, přičemž ke stávkové pohotovosti by se dle tiskové zprávy odborové organizace Smart Unity mohlo přihlásit 145 pilotů;
  2. Společnost se ohrazuje proti nařčení, že by kohokoliv nabádala k porušování jakýchkoliv norem a právních předpisů;
  3. Od počátku roku 2025 se vedení společnosti sešlo s odbornými organizacemi a zaměstnanci 3 krát;
  4. Společnost obdržela návrh kolektivní smlouvy 14. května 2025, na který v zákonem stanovené lhůtě odpověděla;
  5. Vedení společnosti navrhlo další jednání s odborovými organizacemi na 24. 6. 2025;
  6. Společnost postupuje v souladu se zákonem O kolektivním vyjednávání;
  7. K 1. 5. 2025 došlo ke zvýšení mezd v průměru o 6 % stejně tak, jak tomu bylo v roce 2024;
  8. Průměrné finanční ocenění kapitána přesahuje 3 mil. Kč ročně;
  9. Žádný z pilotů nenalétá více jak 100 hodin měsíčně;
  10. Společnost nese veškeré náklady na výcvik pilotů a udržení jejich kvalifikace ve výši statisíců korun ročně a to i u pilotů, kteří pracují na zkrácené pracovní úvazky;
  11. Od 1. 4. 2025 došlo k dalšímu vylepšení finančních podmínek pilotů a od 1. 5. 2025 palubních průvodčí;
  12. Společnost svým zaměstnancům dlouhodobě vyplácí cestovní náhrady navýšené o 40% (kapesné);
  13. Změny v obsazení posádek pod 48 hodin na jednotlivých letech jsou velice často vyvolány např. změnami v leteckém provozu, které společnost nemůže ovlivnit (počasí, regulace letových cest, aj.), ale i zdravotní indispozice člena posádky.
  14. Zmiňovanému předsedovi odborové organizace Ing.Rolkovi společnost pravidelně nabízí účast na jednáních vedení společnosti, kterého ani jednou nevyužil.
  15. Společnost Smartwings, a.s. již po třetí vyhlášená společnosti Ranstadt jako nejatraktivnější zaměstnavatele v oblasti dopravy a logistiky.

Společnost Smartiwngs nabízi pilotům a speciálně p. Rolkovi veřejnou debatu na hlavních televizních kanálech ve věcech, které jsou předmětem jejich kritiky.

Doplnili jsme vyjádření společnosti Smartwings.

Doporučované