Článek
Češi loni rozdali „dobro“ za 15,8 miliardy Kč. To je největší částka, kterou darovaly nadace a nadační fondy, firmy i jednotlivci od roku 2016. Od tohoto roku sleduje výsledky české filantropie Fórum dárců. Celková výše darů pro lidi v těžkých situacích, nemocné, handicapované či na vzdělávání meziročně vzrostla o 1,7 miliardy.
Nejvíce rostly dary od firem, které se „pochlapily“ o celou miliardu více než rok předtím, celkem činily 7,7 miliardy korun. Zbytek připadá na individuální dárce, kteří meziročně navýšili svou pomoc o 300 milionů Kč.
Dárci tak nesnižovali svou podporu ani přes náročnou ekonomickou situaci. Za rok 2025 ještě neexistují data, ale situace by mohla být odlišná.
„Letos vnímáme, že ačkoli jsou lidé velmi stabilní dárci, směřují k dlouhodobému dárcovství a svoje vybrané charity chtějí podporovat opakovaně, obávají se ekonomického vývoje. Svoje obavy v tomto směru vyjadřuje značná část Čechů,“ říká ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.
Některé sbírky už pokles objemu darovaných peněz evidují. Například Nadace rozvoje občanské společnosti, jejíž nejznámější charitativní sbírkou je Pomoc dětem, od ledna do listopadu získala o 4,4 milionu Kč méně než ve stejném období loni.
Ochota firem darovat peníze logicky souvisí hlavně s hospodářskou situací i děním ve světě, u individuálních dárců hraje roli především finanční a rodinná situace.
„V posledních letech se ale projevuje i to, že vzniká velké množství nových neziskových projektů a sbírek s podobným posláním. Lidé jsou informačně i vizuálně zahlceni a konkurence o jejich pozornost sílí. S přesunem veřejného prostoru do digitálního prostředí proto musíme hledat nové způsoby, jak dárce oslovit a posilovat vztahy s těmi stávajícími,“ říká manažerka komunikace Nadace rozvoje občanské společnosti Natálie Ambrožová.
Sbírka Konto bariéry, která pomáhá lidem se zdravotním postižením, eviduje do konce listopadu dary ve výši 59,3 milionu Kč, což je o 0,7 milionu více než loni. Lidé však typicky největší obnos darují v předvánočním období. „Dárcovsky nejsilnějším měsícem je tradičně prosinec, tato čísla ale za letošek k dispozici ještě nemáme. Loni dosáhly celkové příjmy nadace 70 milionů korun,“ říká Lucie Nekvasilová z Konto bariéry.
Vyšších výtěžků každoročně dosahuje lednová Tříkrálová sbírka, kterou pořádá Charita Česká republika. Letos vynesla 184,5 milionu Kč, loni to bylo 175,7 milionu Kč.
„Za pár dnů, v lednu 2026, nás čeká další kolo. Někteří lidé přispívají do sbírky elektronicky (to nás naučila epidemie covid-19, kdy se nesmělo koledovat), též rostou platby před QR kód, základem úspěchu jsou však stále živí, zpívající koledníci,“ popisuje Jan Oulík, mluvčí Charity Česká republika.
Neziskové organizace se ale objevily v hledáčku nové vlády hnutí ANO, SPD a Motoristů, která chce zřídit veřejný registr všech dotací pro neziskové organizace. Podle politiků ale chtějí jen mít pod kontrolou využívání veřejných peněz pro „politický aktivismus“.
„Předvolební diskuze už ukázaly, že část politické reprezentace používá vůči neziskovým organizacím spíše kritický tón. Takové výroky mohou některé dárce znejistit, a o to víc je pro nás klíčové posilovat důvěru a transparentnost. Z dlouhodobého hlediska ale lidé i firmy podporují organizace hlavně podle jejich práce a dopadu, nikoli podle politické rétoriky,“ říká Ambrožová.
Šéfka Fóra dárců doufá, že se podaří přesvědčit lidi o přínosu neziskovek, a organizace tak budou mít bezpečný a funkční prostor.
„Věřím ve zdravý rozum a vlastní úsudek. Určité období, kdy vrcholní představitelé státu nenechali na neziskovém sektoru nit suchou, již máme za sebou, ale veřejnost se nenechala snadno obalamutit. Lidé velmi dobře vnímají, že veřejně prospěšné organizace jsou u nás klíčovými hráči v oblasti sociální péče, ale nejenom – občanská společnost jako taková je prostě jedním z klíčových ukazatelů naší vyspělosti,“ myslí si Šplíchalová.
V předchozích letech k vlně ohromné finanční pomoci motivovalo například tornádo na jižní Moravě, covid, válka na Ukrajině či povodně. „Vzhledem k tomu, že se rok 2025 obešel na našem území bez mimořádných událostí, přispívali dárci na jimi preferovaná charitní témata, jako je péče o seniory, pomoc matkám samoživitelkám nebo na sbírku Daránek pomáhá dětem,“ popisuje Oulík.
Lidé však podporovali i sbírky, které se zaměřují na pomoc v zahraničí, nejvíce na válkou zasaženou Ukrajinu či pomoc civilnímu obyvatelstvu v pásmu Gazy.
Podle Šplíchalové však hlavní motivací zůstává dobrý pocit. Lidé chtějí darovat, aby se sami cítili dobře a mohli svým darem pomoci někomu jinému.















