Hlavní obsah

Obor, kde inflace ani válka nevadí. Za luxus si bohatí rádi připlatí

Foto: RYO Alexandre, Shutterstock.com

Na luxusním zboží bohatší lidé šetřit nebudou.

Reklama

Trh s luxusním zbožím celosvětově poroste navzdory válce na Ukrajině a rekordní inflaci. Podle mezinárodní poradenské společnosti Bain vzroste prodej luxusního zboží o pět procent.

Článek

Prodej luxusního zboží v letošním roce vzroste alespoň o pět procent, zákazníci v Evropě i Spojených státech budou navzdory vysoké inflaci a nejistotě spojené s konfliktem na Ukrajině nadále kupovat luxusní hodinky, šperky i boty, předpovídá poradenská společnost Bain.

„Zatím se nezdá, že by to mělo vliv na spotřebu,“ řekla Claudia D'Arpizio z Bain v rozhovoru pro agenturu Reuters.

Společnost Bain odhaduje, že celosvětový prodej osobního luxusního zboží dosáhne v letošním roce podle nejkonzervativnějšího odhadu minimálně 305 miliard eur (7,5 bilionu korun). Podle optimističtějšího scénáře utratí spotřebitelé za luxus až 330 miliard eur (8,1 bilionu korun) a bude tomu tak především díky rychlému zotavení z pandemických lockdownů. Svůj odhad zvýšila poradenská společnost z předchozích 300 až 310 miliard eur (7,4 až 7,6 bilionu korun).

Podle D'Arpizio společnost Bain rozšířila své prognózy tak, aby zohlednila současné silné tržby, které přetrvávají i přes nevyzpytatelné pohyby amerického akciového trhu a hrozící recesi. „Jsme si vědomi, že se nacházíme ve velmi turbulentním prostředí,“ řekla.

Analytici Bain uvedli, že celosvětový prodej osobního luxusního zboží, které zahrnuje oblečení, doplňky a kosmetické výrobky, dosáhl v loňském roce 288 miliard eur (7,1 bilionu korun), čímž překonal předchozí odhad 283 miliard eur (7 bilionů korun) především díky silným výdajům během svátků.

Vedou USA, následuje Evropa

I přes vysokou inflaci a problémy v dodavatelských řetězcích způsobených v Číně v rámci snahy ukočírovat covidovou pandemii využily luxusní firmy díky účinnému marketingu místní poptávku v Evropě a Spojených státech. „Určitě jsme byli překvapeni odolnou spotřebitelskou důvěrou navzdory inflaci,“ uvedla D'Arpizio.

Čína zatím podle poradců z Bain za Západem v nákupu luxusního zboží zaostává, ale nárůst prodejů v Asii můžeme čekat už v příští polovině letošního roku. Jako zatím nejrychleji rostoucí trh označila společnost Jižní Koreu. Evropu jako největší trh s luxusním zbožím předstihly Spojené státy, uvádí ve své zprávě společnost Bain.

Podle dat serveru Statista tvoří největší část prodejů luxusního zboží oblečení, následované luxusní kůží a voňavkami. Češi utratili v minulém roce za luxus přes 15,7 miliardy korun, stejně jako ve zbytku Evropy dali nejvíce za oblečení.

Reklama

Doporučované