Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Britská finanční technologická firma Revolut, která spravuje známou bankovní aplikaci, se rozhodla rozšířit své služby do telekomunikace. Nový měsíční mobilní tarif Mobile Plans nabídne bez závazku neomezené hovory, textové zprávy a domácí data a 40gigabytový roamingový limit v rámci EU.
Uživatelé budou moci tarif převést na vlastní stávající telefonní číslo, nebo si zvolit nové číslo poskytnuté Revolutem.
Už nyní se uživatelé Revolutu mohou připojit na čekací listinu, aby mohli získat přednostní přístup za zaváděcí měsíční tarif 12,5 eura, v přepočtu tedy za zhruba 312 korun.
Revolut chce novinkou reagovat na vysoké ceny tarifů a konkurovat tradičním operátorům, jak napsal v tiskové zprávě.
„Podle nás spotřebitelé čelí problémům s tradičními nabídkami operátorů, které trpí nedostatečnou transparentností, skrytými poplatky, špatnou zákaznickou zkušeností a zastaralým uživatelským rozhraním,“ kritizuje stávající nabídku tarifů generální ředitel pro telekomunikace v Revolut Hadi Nasrallah.
„Naším cílem je tyto problémy odstranit a zákazníkům Revolutu nabídnout technologicky vyspělou zkušenost, nejlepší hodnotu a žádné pevné smlouvy. Je to další krok společnosti do oblasti spotřebitelských telekomunikací, kde inovace už dlouho chybí,“ uvedl ředitel v tiskové zprávě.
Podle manažerky segmentu domácností v T-Mobile Petry Bělákové se navzdory tvrzení Nasrallaha trhu s mobilními službami daří. V rámci svých tarifů totiž operátoři poskytují služby navíc.
„Tradiční operátoři nabízejí komplexní řešení pro celé domácnosti od mobilních tarifů, přes pevný internet, TV a spoustu dalších doplňkových služeb, které domácnosti potřebují, např. securitu internetového připojení, věrnostní programy, VOD (Netflix). Nabízíme také telefony, pojištění k telefonům a podobně,“ uvedla pro SZ Byznys.
Z případné další konkurence T-Mobile strach nemá, kdy a jestli vůbec se tarif Mobile Plans objeví v Česku, zatím totiž není jasné. „O českém trhu nebyla zmínka, tudíž je těžké předvídat další plány Revolutu. Budeme to dále monitorovat,“ zmínila Běláková a dodala, že se neustále snaží zohledňovat zákaznické potřeby.
O to se snaží také Vodafone. „Sledujeme dění na trhu a vstupy nových hráčů na trh, stejně jako hledáme příležitosti pro inovace a partnerství. Naší prioritou zůstává poskytovat služby, které odpovídají skutečným potřebám zákazníků,“ sdělil viceprezident pro spotřebitelský segment Vodafone Doğu Kir pro SZ Byznys.
Letos uvede Revolut tarif na britský a německý trh. V budoucnu se má služba ovšem rozšířit i do dalších zemí. „Velká Británie je naším domácím trhem, a proto má smysl začít s mobilními tarify pro více než 10 milionů domácích zákazníků, z nichž mnozí jsou nyní více než kdy dříve ohroženi vysokými poplatky za roaming v tradičních sítích,“ vysvětlila pro SZ Byznys Kim Zappanosová, která zajišťuje tuzemskou mediální komunikaci firmy.
„Německo jsme si vybrali, protože víme, že německé mobilní tarify patří k nejdražším v Evropě a trh je zralý na novou a konkurenceschopnější nabídku,“ zdůvodnila ještě výběr zemí.
Revolut se do nebankovních služeb nepouští poprvé. Už loni firma přišla s nabídkou globální eSIM, která poskytuje datový tarif ve více než 100 zemích. Uživatelé tak mohou využívat roaming, aniž by si v dané zemi museli pořizovat datový balíček od lokálních operátorů.
Expert: Že čtvrtý operátor nebude, se rozhodlo dávno
Pro nové celoplošné operátory už podle prezidenta Asociace poskytovatelů mobilních služeb Jiřího Grunda není místo.
„Vzhledem k tomu, že veškeré frekvence, které by zajistily jakékoliv celoplošné pokrytí, už jsou v České republice vyprodány, respektive prodány v aukcích, tak je představa příchodu dalšího operátora naprosto nereálná. Už by neměl kde vysílat. Regulátor, který ten trh řídí, se v minulosti rozhodl, že tu budou tři operátoři,“ odkázal Grund na Český telekomunikační úřad.
„Ve chvíli, kdy ještě měl nějaké frekvenční spektrum, které mohl rozdávat, což bylo před deseti lety, mohl se rozhodnout, kolik tu chce mít hráčů,“ vysvětlil. V současnosti tedy v Česku poskytují mobilní služby tři firmy - T-Mobile, O2 a Vodafone.
„Nemusí nám to být líto, protože země, které se rozhodly jít cestou, že mají hráče třeba čtyři, tak vzhledem k tomu, že se jim byznysově nedaří a sítě se nerozvíjejí takovým tempem, jakým by měly, tak dochází ke konsolidaci a většinou jeden z hráčů z trhu odchází, nebo je pohlcen ostatními,“ popsal Grund.
„Investice, které do sítě musíte dávat, aby byla kvalitní a na špičkové úrovni, jsou natolik velké, že představa, že je operátorů extrémně moc, je nereálná,“ uzavřel.