Hlavní obsah

Výrobcům plen v USA „docházejí“ děti. Náhradu našli u jejich prarodičů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Rodiče v USA se snaží minimalizovat nákupy plen a hledají alternativy. To je pro výrobce velký problém a hledají tak nové způsoby, jak si spotřebitele udržet – a jak najít nové mezi staršími i mnohem staršími.

Článek

Jednorázové pleny přišly v USA na trh zrovna v době, kdy miliony amerických žen nastoupily do továren a nahradily muže odvedené do druhé světové války. Matky už neměly čas prát textilní předchůdkyně a nic na tom nezměnil ani konec války.

Pro společnosti, které jednorázové pleny vyrábějí, šlo o jistý byznys, napsala agentura Bloomberg. Počet dětí pomalu rostl, a tak se odbyt postupně zvyšoval. Jenže to už neplatí a šestimiliardový byznys se dostal do úzkých už jen kvůli tomu, že se americká porodnost zadrhla – například proto, že ženy často těhotenství odkládají až do věku, kdy už mají jen jednoho potomka.

Firmy Procter & Gamble a Kimberly-Clark, které na americkém trhu vytvořily prakticky duopol značek Pampers a Huggies, však kromě uvadající porodnosti řeší další potíž. Cena jejich zboží se totiž kvůli inflaci vyšplhala tak vysoko, že představuje citelný zásah do rodinných rozpočtů.

„Nemyslím si, že bychom někdy zažili situaci, kdy porodnost klesá a my jsme viděli stejnou míru inflace,“ říká Nik Modi, analytik společnosti RBC Capital Markets. Ceny byly „tak výrazné, že jsme se ocitli na neprobádaném území“.

Podle údajů spotřebitelského výzkumu společnosti Circana podražilo balení plenek mezi lety 2019 až 2023 o 35 procent a rodiče se začali poohlížet po levnějším řešení – ať už přechodem na opakovaně použitelné varianty, dřívějším tréninkem na nočník a dokonce i tím, že dětem méně mění pleny.

„Kvůli inflaci je pro rodiny velmi obtížné uspokojit své základní potřeby, “ říká Joanne Samuel Goldblumová, generální ředitelka National Diaper Bank Network (NDBN). „Lidé mohou používat stejné pleny příliš dlouho nebo používají věci, které nejsou určeny jako pleny - trička nebo jiné savé materiály, “ říká.

Procter & Gamble a Kimberly-Clark proto zkoušejí způsoby, jak si malé „klienty“ udržet co nejdéle – a tak navzdory snaze rodičů učit děti na nočník začaly prodávat pleny pro starší děti. Také rodičům vysvětlují plusy, když nechají dětem variantu nočních plen ještě pár měsíců navíc, a objevují se i varianty pro ratolesti, které by ve svém věku už měly mít vyměšování dávno zvládnuté.

Vzhledem ke stárnutí populace však plenkoví obři nouzi o zákazníky mít podle všeho nebudou. K nejrychleji rostoucímu segmentu trhu totiž patří inkontinenční potřeby pro dospělé a podle analytičky agentury Bloomberg Intelligence Diany Gomesové to tak i zůstane.

Reklama

Doporučované