Hlavní obsah

Rekordní rok druhé nejbohatší Češky. Vyplatila si půlmiliardovou dividendu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

Bonatrans dodává i na francouzskou železnici.

Reklama

Strojírenská skupina Bonatrans i přes turbulentní podmínky zažila rekordní rok a vydělala přes 700 milionů korun. Firma vyváží železniční dvojkolí hlavně na západní trhy.

Článek

Bohumínská strojírenská skupina Bonatrans, která má fabriky i v Německu a Indii, patří k nejziskovějším v Česku. Loňský rok byl pro firmu, kterou ovládá druhá nejbohatší Češka Jitka Komárková Cechlová, rekordní.

I přes rostoucí ceny oceli, přepravy, cen elektrické energie a zemního plynu dosáhl čistý zisk firmy 710 milionů korun (604 milionů v roce 2021). Tržby se meziročně zvedly o pětinu na 9,82 miliardy korun. Vyplývá to z aktuálně zveřejněné výroční zprávy firmy. Jitka Komárková s veřejností dlouhodobě nekomunikuje.

Bonatrans vyrábí hlavně železniční kola a soukolí, která prodává především v Evropě, Spojených státech, Kanadě, Indii a Číně. Firmě se dařilo víc prodávat i díky modernizaci výroby, která probíhala v minulých letech.

Právě modernizací čelí konkurenci z mimoevropských trhů jako Čína a Turecko, které jsou z pohledu cen energií či požadavků na environmentální certifikáty ve výhodě – a tím pádem vyrábějí levněji. Bonatrans se snaží konkurovat sofistikovanějšími výrobky. Za rok 2022 firma navrhla přes 60 nových a upravených konstrukcí dvojkolí, kol a náprav.

Z loňského zisku si pak jediných akcionář, maltská firma JCK Group, vyplatila přesně půlmiliardovou dividendu. Skupinu Bonatrans vlastní majoritně Jitka Komárková Cechlová, dále její manžel Aleš Cechel.

Fotovoltaika na střechách

Dařilo se i německé dceřiné firmě Gutehoffnungshütte Radsatz, která dodává hlavně dvojkolí pro tramvajovou dopravu. V Indii pak pokračoval Bonatrans hlavně v dodávkách dvojkolí pro výrobce vozů metra v indických městech jako Bombaj, Puné a Ágra, a pro traťové vozy indických drah.

Bonatrans po dokončení modernizace v Bohumíně vyrobil přes 211 tisíc surových kol, a v kovárně náprav rekordních 55 tisíc kol. V letech 2018 až 2022 firma proinvestovala 2,5 miliardy korun. Loni to pak bylo 330 milionů korun na automatizovanou obráběcí linku, nový lis a v Oberhausenu vybudování nového skladu.

Do budoucna se chystá modernizace kovárny náprav. Bonatrans také letos začne využívat odpadní teplo z válcovny kol a kovárny pro vytápění v hlavním výrobním areálu v Bohumíně. Jako ostatní firmy také staví fotovoltaické elektrárny, letos by měla být dokončena instalace fotovoltaických panelů s výkonem 1,7 megawattu, která pokryje velkou část spotřeby energie fabriky.

V roce 2022 pracovalo ve skupině 1772 zaměstnanců, hlavně v Bohumíně.

Reklama

Doporučované