Hlavní obsah

Jak se velká výhra promění v prázdný účet. Experti popisují triky

Debata o bezpečnosti bezhotovostních platebVideo: Seznam Zprávy

 

Reklama

aktualizováno •

IT experti očekávají, že kyberútoků na banky a další finanční instituce bude letos přibývat. Jelikož roste i množství peněz v bezhotovostních transakcích, je namístě otázka – jsou naše on-line peníze v bezpečí?

Článek

Společnost Mastercard letos uskutečnila rozsáhlý průzkum, ve kterém odborníci na kybernetickou bezpečnost hodnotili situaci v českých a slovenských firmách a organizacích.

72 procent firemních IT specialistů se domnívá, že riziko počítačového napadení jejich společnosti nebo organizace je vysoké, nebo dokonce velmi vysoké, a více než polovina dotázaných si myslí, že rizika spojená s kyberbezpečností budou ještě růst.

„Zarážející je, že i když hrozba napadení firemních systémů reálně existuje, o úroveň kybernetické bezpečnosti se vedení společnosti zajímá v méně než polovině případů a pětina managementu tuto problematiku ve své firmě neřeší vůbec,“ komentuje výsledky průzkumu produktová ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Barbora Tyllová.

Často firmy pro kybernetické zabezpečení využívají externí dodavatele. To potvrzuje také Jakub Vávra, analytik hrozeb společnosti Avast, podle kterého tento způsob zajištění může být jednodušší.

Na banky útočníci cílí nejčastěji

„Setkáváme se s případy, kdy útočníci získávají data firmy, která před ní skrývají do okamžiku, kdy výměnou za jejich vrácení zaplatí vysoké částky,“ uvedl příklad z praxe odborník z Avastu.

Vůbec nejčastější oblastí, na kterou hackeři s cílem vylákat citlivá data společností útočí, jsou podle Ondřeje Kapra, experta na kyberkriminalitu Policie ČR, banky.

Společnost Mastercard je známá především svou hlavní činností, poskytováním platebních transakcí. Její logo tak lidé znají z obchodů, kde se platí kartami. S rychlým vývojem na poli finančních technologií se však v posledních letech intenzivně zaměřuje také na komplexní zabezpečení všech dalších sfér podnikání.

Díky desítkám akvizic a vlastnímu vývoji nástrojů pro kybernetickou ochranu už je nyní i celosvětově významným hráčem na poli bezpečnostních řešení na míru firmám i státní správě.

S internetovými riziky se však nesetkávají pouze firmy. Stále častěji je řeší i majitelé jednotlivých bankovních účtů.

Útoků bude přibývat

Nejčastějším typem útoků v Česku jsou takzvané phishingové podvody. S nimi se dnes setkalo zhruba 90 procent tuzemských institucí.

Aktuálně velmi rychle rostoucí hrozbou je také takzvaný vishing, tedy podvod, který zahrnuje hlasovou stopu.

„V tomto případě se hraje na princip důvěry v lidský hlas. Pokud oběti útočníci opakovaně volají, zvládají bankovní terminologii i český jazyk, velmi snadno ji dokážou oklamat. Tomuto typu útoku často naletí i vzdělaní lidé, kteří by se například podvodného e-mailu jednoduše vyvarovali,“ uvedl v Byznys Clubu Ondřej Kapr, expert na kyberkriminalitu Policie ČR.

Phisingové útoky však rostou jako celek. Podle Jakuba Vávry, analytika hrozeb společnosti Avast, je důvodem velmi nízká investice, kterou je třeba do podvodu ze strany útočníka vložit. „Předpokládáme, že těchto případů bude ještě přibývat,“ dodává Jakub Vávra.

Podle odborníků však čeká jak firmy, tak i jednotlivé uživatele velká výzva. Podvody totiž budou stále sofistikovanější.

„Už nyní tu máme několik typů podvodů, které fungují. Jsme si ale jistí, že při zapojení moderních technologií a umělé inteligence mohou být mnohem efektivnější,“ varuje Ondřej Kapr.

Hosté aktuálního Byznys Clubu o bezpečnosti platebního styku byli:

  • Barbora Tyllová, produktová ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko
  • Jakub Vávra, analytik hrozeb, Avast
  • Ondřej Kapr, expert na kyberkriminalitu Policie ČR

Chcete-li znát praktické rady, jak se vyhnout podvodům útočícím na vaše finance, nebo se dozvědět, co nás na tomto poli čeká v nejbližší budoucnosti, pusťte si Byznys Club Seznam Zpráv s tématem bezpečnost platebního styku v úvodu tohoto článku.

Partnerem Byznys Clubu je společnost Mastercard.

Reklama

Doporučované