Hlavní obsah

Vzdělávání nerovná se škola. Celoživotní učení je nutnost, ne volba

Podívejte se na záznam debaty v rámci konference Deloitte o roli podnikatelské komunity v podpoře vzdělávání a změn ve společnosti. (Video: Deloitte, Seznam Zprávy)

 

Reklama

31. 8. 10:45
aktualizováno • 31. 8. 16:35

Vzdělávat současné zaměstnance je efektivnější než přijímat nové s potřebnou kvalifikací. Ti zkušení navíc na trhu nemusejí být. Shodli se na tom experti na konferenci Deloitte, jejíž závěrečnou část přenášely živě SZ Byznys.

Článek

Zaměstnanci nepotřebují být odměňováni jen platem, je pro ně důležitá také možnost profesního růstu. Manažeři ale musí jít příkladem a dávat lidem prostor dělat změny, ale také chybovat. Někteří z nich se mohou bát, že vzděláváním je jejich podřízení přerostou.

„Pokud jsou ve firmě lidé, kteří brzdí zbytek nebo nejsou ochotní sdílet své zkušenosti, je třeba je vyměnit,“ říká nekompromisně vedoucí partnerka organizátora konference Deloitte Diana Rádl Rogerová.

„Je povinností každého zaměstnance se vzdělávat. Pokud to můj šéf nechce akceptovat, jsem ve špatné firmě. Ryba smrdí od hlavy,“ doplnil partner a spoluzakladatel Scale Up Impact Roman Stupka.

Celoživotní vzdělávání je předpokladem pro udržitelný rozvoj. Firmy ale nemusí podle diskutujících čekat na stát. Jsou to právě ony, kdo tvoří budoucnost. A tak je jejich role předvídat a říkat školám, jaké dovednosti potřebují.

„Není nikdo jiný než firmy, kdo by si měl vzít tu odpovědnost. Ohledně vzdělávání nemají na výběr. Lidé s potřebnou kvalifikací nejsou, a tak je třeba vzdělávat ty stávající,“ míní zakládající partnerka Espira Investments Andrea Ferancová Bartoňová. Podle ní se dlouhodobě ukazuje, že vzdělávat současné zaměstnance je daleko efektivnější než přijímat stále nové.

Rozkročit se do šířky

„Je třeba vychovávat talenty od juniorů, někdy se nedá přijímat seniorní zaměstnance prostě proto, že na trhu nejsou,“ podotkl šéf personálního oddělení Zásilkovny & Packeta Group Tomáš Křesťan.

Podle šéfa operátora Vodafone Petr Dvořák by měly firmy vzdělávat směrem dovnitř, ale také ven – svoje zákazníky. A spolupracovat se školami, které jim připraví studenty, aby lépe na trhu uspěli. „Všechny byznysy by se měly rozkročit do šířky a školám pomoct,“ konstatoval. „Školy mají dlouhodobě naplánované osnovy a nejsou tolik pružné,“ doplnil Křesťan.

To jsou hlavní myšlenky z konference Práce a vzdělávání v době digitální, kterou včera a dnes pořádala společnost Deloitte za podpory několika partnerů včetně SZ Byznys. Účastníci závěrečné panelové diskuse se shodli, že digitalizace vzdělávání je nezbytností.

Iniciativa CzechSetGo na podporu digitalizace Česka

  • Pětidílná série konferencí na témata eGovernment: Digitální stát, Práce a vzdělávání v době digitální, eHealth: Digitální zdravotnictví, Automatizace a digitální firma 5.0 a eCommerce: Digitální zákazník.
  • Cílem je definovat, jak pomocí inovací a technologií zvýšit konkurenceschopnost Česka.
  • Pořádá společnost Deloitte, partnery jsou Česká spořitelna, organizace Česko.Digital, Nadační fond na podporu vědy Neuron, Škoda Auto, Seznam Zprávy, Economia a CzechCrunch.

„Pokud firmy nevzdělávají své lidi, je to začátek konce,“ myslí si Roman Stupka. Podle něj není vzdělávání benefit a ekvivalent třeba stravenek, ale nutnost.

Diana Rádl Rogerová zmínila, že každý z nás má nějakou životní zkušenost, kterou může předat dál. „A lidé, kteří mohou sami vzdělávat, se i tím vzdělávají. Učí se učit,“ vysvětlila.

Původně vystudovaný učitel Tomáš Křesťan míní, že české školství je na relativně dobré úrovni. „Vzdělávání ale nekončí vysokou školou. Svět je trochu jiný a každý den je třeba se učit,“ připomněl.

„Dnešní školství nevštěpuje nutnost celoživotního vzdělávání,“ přidal se šéf Vodafone Petr Dvořák.

Personální šéf České spořitelny Scott Marlowe zdůraznil, že zaměstnanci potřebují zpětnou vazbu ve firmě, že sebevzdělávání zvyšuje jejich hodnotu. „Firmy musí pojmenovat, co potřebují a pak lidem vytvořit příležitosti, kde se mohou učit,“ dodal.

Petr Dvořák podotkl, že lidé musí vzdělávání a osobní rozvoj vnímat jako osobní potřebu.

Záznam ze závěrečné diskuse druhého dne konference si můžete pustit v úvodním videu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované