Hlavní obsah

Facebook vs. americký antimonopolní úřad: Nekontrolovaná jízda technologického giganta končí

Nařízení strukturálních změn a miliardová pokuta. Americký antimonopolní úřad potrestal Facebook. (Video: Eliška Kolomazníková, Seznam Zprávy)

 

Reklama

25. 7. 2019 20:38

Po více než roce vyšetřování přišla americká Federální obchodní komise se závěrem, podle kterého musí Facebook provést rozsáhlé strukturální změny. A navrch zaplatit pětimiliardovou pokutu. Ta je tou nejvyšší, jaká kdy byla v americké historii technologické společnosti udělena. Jenže pro giganta, jakým Facebook je, nepředstavuje velký problém.

Článek

Facebook čeká kupa práce – americká Federální obchodní komise (FTC) mu ve středu udělila rekordní pokutu ve výši pěti miliard amerických dolarů a k tomu nařídila poměrně rozsáhlé strukturální změny.

Jejich součástí je povinnost zřídit uvnitř firmy zvláštní nezávislý orgán pro dohled nad ochranou soukromých údajů. Ten má operovat na úrovni nejvyššího vedení firmy a omezit tak dosavadní pravomoci výkonného ředitele Facebooku Marka Zuckerberga při rozhodování v otázkách ochrany soukromých dat.

Právě nakládání se soukromými daty uživatelů nejpoužívanější sociální sítě způsobilo, že teď Facebook řeší nepříjemnosti. FTC ho začala vyšetřovat před více než rokem kvůli podezření, že se citlivá osobní data milionů uživatelů dostala do rukou společnosti Cambridge Analytica. Ta pracovala mimo jiné pro prezidentskou kampaň Donalda Trumpa.

Podle závěru FTC Facebook uživatelům „nalhával“, že si své soukromí na sociální síti mohou chránit. A porušil tím zákon z roku 2011 o poskytnutí souhlasu s použitím dat, který vešel v platnost rok poté. „V dubnu roku 2014 Facebook oznámil, že přestane umožňovat developerům třetích stran sbírat soukromá data uživatelů bez jejich souhlasu. Reálně s tím ale pokračoval minimálně do června roku 2018,“ stojí ve zprávě FTC.

Ve stejný den Facebook čelil útoku i na další frontě – a sice ze strany americké Komise pro cenné papíry a burzu. Ta firmu obvinila z toho, že investory dostatečně neinformovala o rizicích spojených s únikem soukromých dat. Třebaže Facebook věděl, že došlo k úniku soukromých dat, investorům jeho dopady prezentoval jako „hypotetické“. Komise firmě uložila pokutu ve výši 100 milionů dolarů.

O pár hodin později pak Facebook veřejně přiznal, že čelí ze strany FTC antimonopolnímu vyšetřování, které údajně začalo v červnu. To se podle amerických médií může táhnout měsíce až roky.

Evropa to schvaluje

Zneužíváním soukromých dat Facebook nerozhněval jen svou domovinu. Ta naopak, alespoň co se legislativy týče, zaostává za Evropou.

„My jsme už od května minulého roku přijali nová pravidla – nařízení o ochraně dat. Kdyby se obdobná kauza jako ta se společností Cambridge Analytica opakovala, podle dnes platných pravidel bychom Facebooku mohli udělit pokutu ve výši čtyř procent jejich ročního obratu,“ řekla Seznamu eurokomisařka Věra Jourová (ANO). „Navíc by se dnes stalo to, že by se evropské státy spojily, protože podle GDPR státy mohou jednat společně, a tím by se ty škody sčítaly,“ dodala.

Evropská unie je tak podle ní proti technologickým gigantům typu Facebooku vybavena daleko lépe než Spojené státy. „Spojené státy uvažují o podobném zákoně, jako je GDPR. Já jsem v Americe opakovaně jednala o tom, že chtějí takové předpisy, jaké máme v Evropě,“ řekla eurokomisařka s tím, že rozhodnutí FTC vítá.

„My (Evropané) Facebooku umožňujeme, aby přetahoval soukromá data do Ameriky a potřebujeme mít záruky, že i v Americe fungují určité mechanismy – za porušení jsou sankce,“ vysvětlila Jourová.

V Evropě nedávno došlo i k dalšímu kroku namířenému proti technologickým gigantům, a tudíž i Facebooku. Francouzským senátem na začátku července prošel zákon o takzvané digitální dani. Ta postihne asi 30 nadnárodních digitálních korporací – odvádět budou tři procenta z ročních tržeb vygenerovaných na území Francie, a to už za rok 2019. Obdobný zákon chystají i další evropské země, včetně Česka.

Má to háček

Konečné urovnání, které americká Federální obchodní komise Facebooku nařídila, má své kritiky. A to i v řadách samotných komisařů – prošla v poměru tři ku dvěma. Při hlasování o finálním znění „trestu“ zvedli ruku pro tři republikánští komisaři FTC, dva zastoupení demokraté byli proti.

Komisař za Demokratickou stranu Rohit Chopra uvedl ve svém nesouhlasném prohlášení, že navrhovaná dohoda jen pramálo mění obchodní model nebo obchodní postupy firmy. Facebooku prý neukládá provést v tomto směru smysluplné změny. „Nezahrnuje žádná omezení týkající se jeho masového sledování ani jeho reklamních taktik,“ citovala Chopru agentura AP.

Americká média vidí i další závažné chyby. Vyšetřování FTC podle nich bylo uspěchané a nedostatečné, nezahrnovalo výslech Zuckerberga ani kohokoliv dalšího z nejvyššího managementu firmy a neoznačilo žádného viníka. Nezávislý kontrolní orgán, která má nově vzniknout, bude údajně bezzubý. Stejně tak další dozorčí pozice, které musí Facebook vytvořit.

Pokuta Facebook bolet nebude, ale...

V čele četné kritiky pak stojí to, že pokuta ve výši pěti miliard amerických dolarů – byť je ve srovnání s dosud udělenými pokutami enormně vysoká – pro giganta, jako je Facebook, nepředstavuje problém.

Firma si na ni už v letošním prvním čtvrtletí odložila tři miliardy dolarů a za toto období pak i navzdory tomuto nákladu vykázala ještě zisk 2,43 miliardy dolarů. Za druhé čtvrtletí si pak vydělala 2,62 miliardy dolarů.

Podle ve středu zveřejněné zprávy navíc Facebook stále provozuje nejpoužívanější internetovou sociální síť na světě. Počet jejích aktivních měsíčních uživatelů ve druhém čtvrtletí tohoto roku činil skoro 2,41 miliardy. Oproti minulému roku toto číslo vzrostlo o 8 procent. A celkové tržby za druhé čtvrtletí společnosti meziročně stouply o zhruba 28 procent – a to na 16,9 miliardy dolarů.

Pokuta tedy firmu rozhodně nijak výrazně bolet nebude. Středeční rozhodnutí FTC ale přesto představuje výrazné gesto. Ze strany Spojených států jde o první pořádný krok k omezení dosud téměř nekontrolovaného působení jednoho z nejsilnějších technologických gigantů. Domovina Facebooku tak dohnala to, co zbytek světa, v čele s Evropou, řeší už dlouho.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované