Hlavní obsah

Gadžové jdou do nebe. Husa na provázku hraje o předsudcích mezi Čechy a Romy

Foto: Husa na provázku

Hra dle tvůrců přichází za časů sílící xenofobie a rasismu, v nichž si „i nejvyšší savčí mozek státu dovolí vypustit lež, že 90 % Romů nepracuje“.

Reklama

Brněnské Divadlo Husa na provázku v nové inscenaci staví humor proti předsudkům. Představení Gadžové jdou do nebe je inspirované výstupy stand-up komiků, na přípravě se podíleli jak provázkovští herci, tak osobnosti z řad Romů.

Článek

„Že nemáte předsudky? Že nevidíte černobíle? Vydejte se na česko-romskou stand-up expedici pod vlastní šedou kůru mozkovou! Do vývojově starších držav takzvaného hadího a savčího mozku, jimž jde o jediné: o přežití,“ anotuje divadlo hru, která má dnes premiéru.

Tvůrci kus dále charakterizují: „Pečlivě sestavený česko-romský tým performerů o česko-romském soužití. O předsudcích na obou stranách pomlčky. O (ne)možnostech jejich korekce. S humorem i bez něj. V netradičně rozvrženém prostoru a s živou hudbou. Za časů sílící xenofobie a rasismu, v nichž si i nejvyšší savčí mozek státu dovolí vypustit lež, že 90 % Romů nepracuje.“

Foto: Husa na provázku

V nové česko-romské inscenaci nechtějí tvůrci jen reagovat na projevy nacionalismu a rasismu. Především se pokoušejí prozkoumat stereotypy či předsudky.

Režisérem je Jiří Havelka, který má na kontě kromě řady inscenací také film Vlastníci. Havelka (1980) patří k nejzajímavějším a nejvšestrannějším osobnostem současného českého divadla – režisér, dramatik, herec, moderátor a po několik let vedoucí katedry alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU. Své originální a cenami ověnčené inscenace často staví metodou kolektivních improvizací a opakovaně přitom dokazuje, že mu komplexní i ožehavá společenská témata ani překvapivé formy jejich zdivadelnění nejsou cizí.

Aktuální sezona Husy na provázku je zaměřená na lidi, kteří se často ocitají na periferii veřejného zájmu. Umělecké vedení chtělo, aby se v sezoně promítlo také téma česko-romského soužití.

Foto: Husa na provázku

I režisér prošel podle vlastních slov dost nepříjemným zjištěním, kolik předsudečných nánosů si v sobě nese a jak velké úsilí stojí je odbourat.

„Zásadní pro nás přitom bylo, aby inscenace o něm vznikala v těsné spolupráci s romskými tvůrci, a to ideálně autorsko-kolektivní formou, což znamená, abychom do zkoušení nešli s předem hotovou hrou či koncepcí, ale pouze se zájmem jeden o druhého,“ uvedl dramaturg Martin Sládeček.

V nové česko-romské inscenaci nechtějí tvůrci jen reagovat na projevy nacionalismu a rasismu. Především se pokoušejí prozkoumat stereotypy či předsudky, které v sobě více či méně vědomě má většina lidí.

„Při práci s různými stereotypy, které si mohou tentokrát lidé do divadla přinášet, jsme se rozhodli vsadit na dva momenty: na osobní setkání s konkrétním člověkem a na humor. To nás záhy přivedlo k žánru stand-upu,“ doplnil dramaturg.

I režisér prošel podle vlastních slov dost nepříjemným zjištěním, kolik předsudečných nánosů si v sobě nese a jak velké úsilí stojí je odbourat. Divákům vzkazuje, „ať se přijdou smát všemu, za co se normálně stydí, a stydět za to, čemu se normálně smějí“.

Foto: Husa na provázku

Hra má premiéru dnes.

Přípravy inscenace přerušila koronavirová pandemie. Odložená premiéra se uskuteční za příznivého počasí a pro omezený počet diváků v pátek na dvoře divadla. Další reprízy jsou v plánu 30. května, 11. a 12. června. V září se pak inscenace dočká premiéry v sále Divadla Husa na provázku, jemuž byla původně šita na míru.

Reklama

Doporučované