Hlavní obsah

„Geniální“ Jobs uchvátil davy. Jeho nástupce vytáhl Apple na sedminásobek

Foto: Seznam Zprávy

Legendární Steve Jobs opustil pozici šéfa firmy Apple před deseti lety.

Reklama

16. 9. 8:54
aktualizováno • 16. 9. 11:09

Vizionář Steve Jobs odešel v roce 2011 z vedení Applu. Řada fanoušků se tehdy o budoucnost své oblíbené firmy obávala. Po deseti letech je zřejmé, že černý scénář se nenaplnil. Tim Cook sice není showman, ale výsledky má skvělé.

Článek

„Na tenhle den jsem se těšil dva a půl roku,“ začíná v roce 2007 zamyšlený Steve Jobs svůj proslov na pódiu. Už touto větou vyvolává nadšení publika. „Občas přijde na scénu naprosto revoluční produkt, který změní úplně všechno. A dnes představíme tři takto revoluční produkty.“ Publikum ani nedutá.

„Prvním je širokoúhlý přehrávač iPod s dotykovým displejem. Tím druhým je revoluční mobilní telefon,“ pokračuje Jobs a publikum jásá. „Třetím je průlomové zařízení s přístupem na internet. Takže tři věci. Přehrávač. Telefon. Internet. Přehrávač. Telefon… Už vám to došlo? Tohle nejsou tři samostatná zařízení. Tohle je jedno zařízení. A říkáme mu: iPhone.“

Foto: Profimedia.cz

Steve Jobs představuje iPhone v roce 2007.

I po více než čtrnácti letech je z tohoto klipu cítit energie. O to spíše, že s odstupem času víme, že se z iPhonu stal nejen nejúspěšnější produkt firmy Apple, ale i jeden z nejúspěšnějších výrobků v historii vůbec.

Geniální otec zakladatel

Steve Jobs založil Apple se Stevem Wozniakem v roce 1976 a dovedl jej k významným úspěchům, po neshodách s představenstvem firmy ale v roce 1985 odešel. Znovu se do Applu – vyčerpaného řadou komerčních i technických neúspěchů – vrátil v roce 1997 a krátce nato se mu podařilo vývoj obrátit a vybičovat firmu k opětovnému růstu. Vybral si k sobě designéra Jonathana Ivea. Přišli s ikonickým počítačem iMac, legendárním přehrávačem iPod a pak samozřejmě s iPhonem a iPadem.

Jobs byl po svém opětovném nástupu jiným šéfem než v 80. letech. „Tu firmu zachránil svým dospělým vedením. A tlakem na zjednodušení, minimalismus, vysokou kvalitu a důrazem na design, který se odlišoval od konkurence,“ myslí si Petr Mára, technologický evangelizátor a známý fanoušek firmy Apple. „Jobs byl člověk, měl auru zakladatele. Byl to perfekcionista a dokázal lidi nadchnout. Převzít firmu po takovém šéfovi, to nechcete, to je strašně těžký úkol. Jobs byl geniální, všichni ho nenáviděli nebo milovali…“

Kormidlo přejímá Tim Cook

Když v srpnu 2011 Steve Jobs předal vedení firmy šéfovi operací Timu Cookovi, nebylo to překvapivé. Bylo veřejným tajemstvím, že se Jobs potýká s vážnými zdravotními problémy. Odhalení online úložiště iCloud v červenci 2011 bylo jeho posledním veřejným vystoupením. Krátce poté, v říjnu 2011, Jobsova rodina oznámila jeho úmrtí na následky zhoubného nádoru. Zakladatel Applu zemřel ve věku 56 let.

Očekávání byla rozporuplná. Firma Apple – snad více než jiná takto velká firma – byla s osobou svého zakladatele opravdu provázaná. Panovaly tedy obavy, zda se úspěch podaří udržet.

A podařilo. „Myslím si, že Timu Cookovi se podařilo něco neuvěřitelného: dokázal tu loď udržet a nepotopit,“ obdivuje nového šéfa Mára. „Jobs byl milovaný – a nenáviděný – zakladatel. Vzít firmu po Jobsovi, to je strašně těžký úkol.“

Cookovi se podle Máry především podařilo udržet DNA společnosti. „Je samozřejmě jiná, ale doba je taky jiná. Firma se na tu dobu adaptuje. Cook je pro současnou dobu možná lepší šéf než Jobs,“ přemýšlí Mára.

Komerční úspěchy a rekordy

Tim Cook není na rozdíl od Jobse tolik vidět v médiích ani na pódiu. Rovnoměrně rozprostřel prezentace mezi své klíčové podřízené, kteří teď mají mnohem více místa. Každý fanoušek Applu zná z hlavy minimálně několik slavných „Jobsových momentů“ a proslovů. U Tima Cooka by asi museli dlouho přemýšlet, než by si nějaký podobně známý moment vybavili.

Ale proslovy nejsou to, co dělá firmu úspěšnou. Budeme-li hodnotit Apple podle jeho hodnoty na trhu (tržní kapitalizace), tak zjistíme, že od Jobsova odchodu je nyní na sedminásobku původní hodnoty (šest a půlnásobku, započítáme-li inflaci).

Růst hodnoty Apple byl už za Jobse famózní. Když se do Apple v roce 1997 vrátil, měla firma hodnotu pouhých 2,3 miliardy dolarů (její konkurent Microsoft měl ve stejnou dobu více než desetinásobnou kapitalizaci přes 26 miliard dolarů). Za 14 let Jobsova vedení se tato hodnota znásobila přibližně 150krát (107krát po započtení inflace).

Už Jobs dokázal – těsně před svým odchodem – vytáhnout značku Apple na nejcennější značku světa. Tim Cook ale tento úspěch dokázal přetavit v ekonomicky ještě důležitější triumf: Apple se pod jeho vedením stal nejcennější firmou světa. Překonává i ostatní technologické giganty a během pandemie výrazně navýšil své zisky i hodnotu akcií.

„Cook tu loď stabilizoval do ohromného křižníku, který se pomalu posouvá a přesně ví, kam jede,“ přirovnává Mára. „Jobs tu kuchařku vymyslel, ale Cook a parta kolem něj jsou schopni ji používat a vydělávat peníze.“

Nový šéf sice není tolik vidět, ale rozhodně dělá víc, než že by „jen“ držel směr. Třeba rozjezd nového a mnoha odborníky chváleného procesoru M1 je čistě zásluha Cookova týmu. Potvrdil svou pověst logistického génia a podařilo se mu šikovným manévrováním a rezervováním kapacit zajistit dostatek čipů i v době jejich celosvětového nedostatku. A tak může Apple i nadále prodávat své – obvykle vůbec ne levné – produkty do celého světa. Oproti Jobsově éře šla cena iPhonů i iPadů podstatně vzhůru a stále mají úspěch.

„Tim Cook má zmáknuté operace firmy, umí zařídit distribuční řetězec a produkovat zboží,“ popisuje analytik Jan Dawson. „Cook zná své schopnosti a rezervy. Ví, že není ten nejcharismatičtější řečník. Ví o sobě, že není Steve Jobs.“

„Jobs byl na začátku spíš takový střelec,“ hodnotí Mára. „Pak už se to naučil ovládat. Ale Cook svým manažerským stylem dokázal Apple provést poslední dekádou, která byla o dost jiná. A udělal to více než dobře.“

Doplnění: Do článku jsme doplnili informace o ceně Apple v roce 1997. Doplnili jsme vliv inflace.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované