Hlavní obsah

Hřbitov boeingů. Problémová letadla parkují v poušti

Foto: Reuters

Vstanou někdy problémové boeingy z mrtvých? Zatím čekají na hřbitově.

Reklama

Zatímco regulátoři řeší otázku, zda a kdy znovu udělit certifikaci strojům Boeing 737 MAX, zaměstnanci v kalifornském skladišti letadel mají jiné starosti.

Článek

Od uzemnění problémového typu letounu Boeing 737 MAX uběhlo už více než devět měsíců. Ani vedení, ani servisní zaměstnanci však kvůli tomu rozhodně nemají volno, ba naopak. Vedení bojuje za nové povolení k letu, řeší kompenzace firmám a snaží se vyvažovat prudký propad zisku. Servisní zaměstnanci pak mají možná ještě důležitější roli. Během období zákazu je nutné se o uzemněné letouny pečlivě starat, aby se – možná v příštím roce – mohly bez větších problémů vrátit zpět na oblohu.

Hřbitov letadel v poušti

Poté co firmě Boeing přišlo rozhodnutí uzemnit letouny 737 MAX po celém světě, musela se letadla přesunout na svá domovská letiště. Některá z nich však hned několik týdnů poté čekalo další stěhování. Letouny putovaly na místo, kde by je pravděpodobně mnoho lidí nečekalo – Boeing totiž stroje přemístil do Mohavské pouště.

Podle informací Bloombergu v poušti skončila celá flotila aerolinek Southwest Airlines, které vlastní 34 letadel. A co je na Mohavské poušti tak zvláštního? Je to místo, kde vznikl jeden z největších hřbitovů letadel na světě a místa je tu dost. Dalším důvodem pro výběr této destinace bylo pravděpodobně suché prostředí, které má pomoci letadla chránit před korozí.

Takto vypadá hřbitov letadel v poušti.Video: Karolína Štuková, Youtube.com

Jelikož výrobce stále nemá novou certifikaci a letadla ani přes zimu nevzlétnou, vypadá to, že Mohavská poušť byla pro společnost dobrou volbou. Všechny stroje MAX 737 se však do pouště nepřesunuly, Boeing proto vydal poučení, ve kterém radí servisním pracovníkům aerolinek, jak se nejlépe o „probleMAXy“ postarat. Doporučuje například sypat pod kola písek nebo hrubou podložku a zakrýt kola a brzdy před sněhem a mrazem.

Parkoviště pro zaměstnance

Velký počet letadel Boeingu zůstal na domovských základnách, nebo dokonce na místech, kde stála ve chvíli, kdy padl verdikt k zákazu létání. Další stovka problémových letadel zůstává v továrně Boeingu. Nové a na odběr kompletně připravené stroje zabraly všechno volné místo. Společnost proto začala letouny 737 parkovat na parkovišti pro zaměstnance.

Anketa

Nasedli byste do letounu Boeing 737 MAX s obnovenou certifikací?
Ano, důvěřuji úsudku regulátorů.
25,7 %
Rozhodně ne.
74,3 %
Celkem hlasovalo 8257 čtenářů.

Nákladná údržba

Bez ohledu na to, jestli jsou letadla v chladu nebo v teple, jejich skladování je složité a finančně nákladné. Aerolinky Southwest Airlines popsaly, že jejich technici musí každý týden zapnout motor a alespoň 15 až 20 minut je nechávají běžet naprázdno. Tento úkon má stroje zbavit vlhkosti v mazacím a palivovém systému. Servisní pracovníci také každý týden spouštějí palubní počítače.

Aerolinky, které vlastní nejvíce problémových letadel Boeing 737 MAX

1. Southwest Airlines – 34

2. American Airlines – 24

3. Air Canada – 24

4. China Southern Airlines – 24

5. Air China – 16

6. United Airlines – 14

7. Flydubai – 14

8. WestJet Airlines – 13

9. SpiceJet – 13

10. Turkish Airlines – 12

Podle manuálu, který vydala společnost Boeing, je nejdůležitějším prvkem v péči o ohromné letouny obyčejná lepicí páska. Tou je nutné utěsnit veškeré otvory v trupu, křídlech i špičce letadla.

Následně příručka doporučuje přetřít gelem vše, co se na stroji pohybuje nebo by mohlo mít sklon rezivět. Okénka je třeba zatemnit, přes sedadla a koberec bylo třeba přetáhnout bavlněný potah a kabinu pilotů zakrýt alobalem. Znalci oslovení agenturou Bloomberg odhadli měsíční náklady na péči o uskladněný letoun na 2 000 dolarů (46 tisíc korun).

Ještě nákladnější kompenzace

Náklady na údržbu jsou ale jen začátkem. Výrobce letadel už v květnu letošního roku čelil astronomickým ztrátám leteckých společností na provozním zisku. Ti požadovali od výrobce kompenzaci – podle odhadů odborníků v hodnotě alespoň 1,5 miliardy dolarů. Avšak vzhledem tomu, že uzemnění stále trvá, odhadují experti na letecký byznys náklady až na 12 miliard dolarů.

Zpět v oblacích

A co se stane, až (a jestli vůbec) dostanou letadla znovu povolení létat? Tato zpráva bude znamenat spoustu práce pro servisní zaměstnance. Letečtí experti odhadují, že na každé letadlo by si členové servisního týmu měli vyhradit přinejmenším 120 hodin. A to jen tehdy, když letadlo nestálo příliš dlouho. V případě, že byly stroji odmontovány některé díly, se samotná revitalizace stroje může výrazně protáhnout. Celkově by si společnost měla vyhradit přinejmenším měsíc na celkový servis.

+3

Reklama

Související témata:

Doporučované