Hlavní obsah

Hygienikům má ulehčit call centrum. Možná někdy na podzim, plánuje Vojtěch

Foto: Profimedia.cz

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO)

Reklama

14. 9. 18:28

Vláda musí provozovatele call centra vysoutěžit. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch počítá, že se plán podaří dotáhnout během podzimu.

Článek

Vláda plánuje zapojit do takzvané chytré karantény i profesionální call centrum. Přetíženým hygienickým stanicím má pomáhat s trasováním. Mělo by k tomu dojít někdy na podzim, oznámil ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO). Vláda totiž musí nejprve vysoutěžit provozovatele.

„Call centrum by mělo být externím profesionálním call centrem, které bychom teď chtěli vysoutěžit. Zatím jsme to řešili skrze interní zdroje v rámci hygienické služby, kdy jsme navyšovali už od léta kapacity hygienických služeb. Ale vidíme, že ty nárůsty jsou poměrně výrazné, a tak abychom zvládli trasování, tak budeme muset pravděpodobně dále posilovat,“ řekl Vojtěch novinářům po jednání vládní rady pro zdravotní rizika.

Hygienické stanice jsou přetížené a trasování kontaktů lidí s covidem-19 nestíhají. Tato skutečnost je známá už několik měsíců. Počty nakažených v České republice navíc na začátku září začaly prudce stoupat.

Přinejmenším od března se proto mluví o využití profesionálního call centra, které by hygienikům pomohlo s obvoláváním kontaktů nakažených. Státu tehdy nabídla pomoc skupina českých IT firem. Díky tomu vznikla například aplikace Daktela, kterou hygienici k trasování používají, nebo takzvané vzpomínkové mapy, které nakaženým pomáhají vzpomínat na to, kde se před zjištěním nákazy pohybovali.

A na informační lince 1212, tedy v klasickém call centru, začali už v březnu operátoři poskytovat veřejnosti informace o nákaze covid-19. Také s tímto projektem vládě pomohli dobrovolníci.

Call centrum určené přímo pro trasování ale vláda nedokázala za celé jaro a léto ani vytvořit, ani najmout. Podle Vojtěcha navíc není jasné, kdy přesně se k tomu ministři dostanou.

„Myslím, že se bavíme o řádu… V průběhu podzimu. Teď vám neřeknu, kdy bychom se přesně k tomu dostali,“ upřesnil ministr. Z kontextu vyplývá, že mluvil o podzimu 2020.

„Teď vedeme debatu, jak to zajistit, případně vysoutěžit, protože by to samozřejmě byla externí společnost, která by toto zajišťovala za určité finanční prostředky,“ dodal Vojtěch.

„Zatím stačí medici“

Do vysoutěžení skutečného call centra mají napjatou situaci zachraňovat studenti zdravotnických oborů. Počet nakažených, a tím i jejich kontaktů, je totiž mnohem vyšší, než ministr zdravotnictví ještě na začátku září předpokládal.

„Počet nakažených je výrazný, roste ještě více, než jsme očekávali v prvních dvou týdnech září, to je fakt,“ připustil Vojtěch. „Na to musí navazovat posílení dalších kapacit lidí, protože to vždy musí dělat lidé, nemůže to dělat nějaký stroj. Aktuálně připravujeme asi 80 lidí, máme připravené další, kteří se budou školit v tomto týdnu.“

Ministr zopakoval, že na vině je dlouholeté zanedbávání hygienické služby.

„Ono také není úplně jednoduché získat lidi do hygienické služby, to je i historická otázka ne úplně věnování se této oblasti. Ale to je otázka posledních patnácti, dvaceti let a nějaké atraktivity toho oboru, práce na hygienických stanicích,“ řekl Vojtěch.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené