Hlavní obsah

O vašem nákupu rozhoduje jedna konkrétní věc. Supermarkety to vědí

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys

Takto vypadá vstup do supermarketu. Rajčata tvoří zhruba třetinu nabídky celého zeleninového oddělení.

Reklama

Stala se nejvyhledávanější zeleninou (ovocem) tuzemských prodejen a rozhodují také o dalším nákupu zákazníků. Obchodníci to vědí, jejich vystavení je tak přednostní. Řeč je o rajčatech. Projděte si vše o byznysu s nimi v číslech.

Článek

Rajčata jsou nejoblíbenější českou zeleninou. V roce 2018 jí podle Českého statistického úřadu snědl každý obyvatel téměř 12 kilogramů, což je zhruba sedmina celkové produkce zeleniny v Česku. Víc se koupí jen brambor, ty ale statistický úřad jako takzvanou škrobnatou zeleninu eviduje zvlášť.

„Chutnají mi, jsou zdravá a vypadají hezky na stole, vždycky ho tak rozsvítí,“ popisuje Lenka Vrbová důvody toho, proč rajčata, která jsou sice botanicky ovocem, ale většina lidí je bere jako zeleninu, patří k pravidelným položkám jejího rodinného nákupního košíku.

Z exkluzivního výzkumu pro Seznam Zprávy od největšího online slevového portálu Kupi.cz, kterého se zúčastnilo 623 respondentů napříč všemi kraji, přitom vyplývá, že se tak chová většina Čechů.

Rajčata konzumuje 98 lidí ze sta. Tři čtvrtiny obyvatel je kupují buď v kamenném v obchodě nebo na tržišti či ve stánku. Čtvrtina lidí si rajčata pěstuje sama nebo je dostává od známých či sousedů.

Více než polovina z těch, kteří si rajčata kupují, za ně utrácí peníze minimálně jednou týdně, čtvrtina respondentů si je kupuje jednou za dva týdny, desetina obyvatel je kupuje jednou za měsíc a 13 procent obyvatel si je do košíku dává méně častěji.

Matka dvou dětí Vrbová přitom příliš neřeší, kolik tato zelenina stojí, ačkoliv se její cena v průběhu roku výrazně liší. Zatímco v zimních měsících zaplatí kupující za kilogram rajčat více než 50 korun, v letních měsících jsou k dostání pod 40 korun.

Nejdražší byla rajčata letos v době karantény, kdy jejich cena prudce vyskočila - v dubnu se vyšplhala na rekordních 65 korun za kilogram.

Řada lidí, jak ukazuje průzkum, však dává přednost nákupu rajčat v akci, protože běžná cena je pro ně příliš vysoká (85 %). Jen 15 procent kupujících je přesvědčeno o tom, že akční cena indikuje nižší kvalitu, a proto by je nikdy v akci nekoupili.

Obchodní řetězce to vědí, a tak na rajčata v akci lákají velmi často. Každý týden se objevují v nabídce alespoň jednoho velkého řetězce. Nejčastěji jsou přitom ve slevě nabízena cherry rajčata a keříková rajčata.

„Celkově bylo letos o 5,7 procenta více promo akcí na rajčata než za stejné období (leden-srpen) v loňském roce. Ačkoliv akcí tedy přibylo, akční cena vzrostla o 12 procent a běžná cena o 6 procent,“ říká Petr Miklík, analytik retailových cen Kupi.cz s tím, že průměrná sleva dosahuje 28 procent při průměrné běžné ceně 34,9 Kč. „Nejnižší průměrná akční cena je 24 Kč (září), nejvyšší 47,9 Kč (březen),“ dodává Miklík.

Sleva ve výši 28 procent přitom spadá do pásma dvaceti až třicet procent, které je pro největší skupinu lidí (37 %) důvodem k tomu, aby se rozhodli rajčata koupit.

Necelé třetině lidí stačí nižší sleva a necelá třetina se k útratě odhodlá jen v případě, že sleva bude vyšší jak 30 procent. Každý pětadvacátý Čech přitom potřebuje více než poloviční slevu, aby se rajče odhodlal vložit do košíku.

Odrůdy v ČR: Bůh lásky i něžná dívenka

Tuzemské prodejny o atraktivitě rajčat vědí, a proto je velmi často vystavují jako lákadlo hned u vstupu do prodejny. Dělá to tak například Albert, Tesco či Billa, která rajčatům v prodejně na pražském Červeném Vrchu věnovala téměř třetinu zeleninové plochy.

Zatímco salátů nabízel supermarket tři druhy, papriky čtyři a mrkve dvě, rajčatům věnoval v regálech deset různých odrůd. Kaufland jich na pultech vystavuje v průběhu roku až dvacet, Tesco jich má 14, Lidl 11, Albert deset a Penny sedm.

A jaké odrůdy se v Česku nejčastěji nabízejí? Jmenují se například Roma, Xandor, Sweetelle, Bolzano, Cupido (podle boha lásky Cupida), Zebrino (koktejlové rajče, které je na povrchu zelenočerveně pruhované a uvnitř tmavočerveně zbarvené) anebo mají křehké dívčí jméno Nelinka, což je cherry rajče prodávané na větvičce, vypěstované na českých farmách Velké Němčice a Kostelec na Hané.

„Rajčata patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější produkty v rámci sortimentu ovoce a zeleniny,“ říká mluvčí Penny Marketu, který je součástí skupiny Rewe Group. Podobně silné postavení červeného plodu potvrzují i ostatní řetězce, kde u Teska patří dokonce mezi 10 nejoblíbenějších nákupních položek napříč celým sortimentem.

Podle šéfa komunikace obchodů Albert, se za poslední roky změnily nákupní preference zákazníků „Trend velikých rajčat je na ústupu, zákazníci kladou větší důraz na chuťovou výraznost, proto více vyhledávají menší rajčata, která se také lépe přenáší,“ vysvětluje Jiří Mareček.

Že je dobrá chuť tím nejpodstatnějším, co zákazníci při nákupu řeší, potvrzuje i výzkum Kupi.cz. Jako důležitý faktor při rozhodování o koupi ho označují čtyři lidé z pěti. Cena je důležitým faktorem pro polovinu zákazníků. Třetím nejdůležitějším parametrem je země původu (česká), která je stěžejní pro 41,5 procenta respondentů.

Právě na český původ zboží, a výrazně právě u rajčat, se proto řetězce v poslední době zaměřují. Největší důraz na to dávají Kaufland, Penny a Tesco, které však přiznává, že naučit spotřebitele kupovat dražší česká rajčata nebylo jednoduché.

„Rajče bylo vždy velice žádaným zboží, avšak zhruba před pěti lety jsme si všimli, že prodeje začaly klesat, a to hlavně z důvodu jeho špatné kvality a nevýrazné chuti importovaných rajčat,“ říká nákupčí rajčat Tesco Martin Kubín.

Britský řetězec se tehdy rozhodl trend dovážených rajčat v Česku změnit a český původ rajčat začal výrazně propagovat i na svých prodejních plochách.

„Na začátku prodeje lokálních rajčat jsme museli být trochu sobečtí a zákazníkovi ukázat pouze české rajčata, abychom jeho rozhodnutí směřovali tímto směrem. Například volná import levná rajčata jsme úplně odstranili a zákazníkovi jsme nabídli jen česká, ale dražší,“ popisuje strategii Kubín.

Přiznává, že na vyšší cenu nebyli Češi zvyklí a trvalo to dva roky, než ji začali akceptovat. „Asi před třemi lety se začalo ukazovat, že naše strategie je správná. Tržby se zvedly zhruba o 30 procent. Napomohla tomu i lepší ekonomická situace v zemi,“ říká nákupčí Teska.

Podle něj se důraz na český původ vyplatil i při nástupu koronavirové krize, kde se z prodejů ukázalo, že tuzemské produkty vnímají jako bezpečnější než ty dovozové (řetězec nabízí 14 českých a 2 zahraniční odrůdy).

A jak lidé rajčata nejčastěji konzumují? Dvě třetiny Čechů je jedí podle průzkumu čerstvá bez jakékoliv další úpravy a čtvrtina si je dává do salátů.

Podle dietoložky Karolíny Hlavaté z iniciativy Vím, co jím a piju to může být i tím, že lidé nevědí, že rajčatům z hlediska zdraví tepelná úprava vůbec nevadí.

„Zatímco obvykle vařením a konzervováním ovoce a zeleniny ochranných látek ubývá, v případě rajčat je tomu naopak. Například dušená nebo na malém množství kvalitního oleje osmahlá rajčata dodají našemu tělu více lykopenu (antioxidant) než rajčata syrová,“ vysvětluje Hlavatá.

Rajčata obsahují důležité antioxidanty (lykopen, betakaroten), vitaminy (C, B1, B2, B6, niacin, kyselina listová, provitamin A) i minerální látky (draslík, železo, hořčík a fosfor). Obsahují vlákninu a jsou nízkoenergetická (94 kJ/100 g), proto se objevují v různých očistných dietách.

A ačkoliv dvě třetiny lidí jedí podle průzkumu rajčata jen proto, že jim chutnají, pětina respondentů je konzumuje hlavně kvůli dobrému zdraví.

Je rajče ovoce, nebo zelenina?

Pro botaniky: Ovoce

Pro pěstitele: Zelenina

Pro kuchaře: Zelenina

Pro obchody: Zelenina

Pro ČSÚ: Zelenina

Pro Evropský parlament: Ovoce

Pro USA: V některých státech je to podle rozhodnutí soudu ovoce, v jiných zelenina

Reklama

Doporučované