Hlavní obsah

Po testu i plakali. Maturitu z matematiky chtějí nechat přezkoumat tisíce žáků

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Nedostatek času, nestandardní a komplikovaná zadání, obtížnost nesrovnatelná s předešlými ročníky. Žáci si stěžují na maturitní test z matematiky, tisíce jich podepsalo petici.

Článek

Maturitní test z matematiky byl letos podle žáků mimořádně náročný. Petice adresovaná Cermatu a Ministerstvu školství od minulého pátku, kdy se zkouška psala, nasbírala přes sedm tisíc podpisů.

Studenti tvrdí, že úlohy v testu neodpovídaly požadavkům kladeným na středoškolské vzdělávání v rámci rámcových vzdělávacích programů. „Domníváme se, že obtížnost testu výrazně překročila úroveň běžně očekávanou u maturitních zkoušek a vymykala se standardům předchozích ročníků,“stojí v petici zveřejněné den po zkoušce.

Podle studentky Dany Vyhnánkové, která za tým autorů petice hovoří, problém s tímto testem pro mnoho studentů spočíval v kombinaci několika faktorů. „Netypická a zbytečně komplikovaná zadání, která spíše testovala schopnost „prokousat se textem“ než samotné matematické dovednosti, a dále využití konceptů, které nebyly běžnou součástí výuky,“ uvedla například Vyhnánková. Řada úloh podle ní také byla postavená na složitém logickém uvažování nebo méně standardních postupech, které nejsou součástí běžné přípravy na maturitu.

Pro ministra školství Mikuláše Beka (STAN) je zásadní, aby se k věci vyjádřila odborná komise, která testy připravovala. „Pokud se ukáže nezbytné vnést do věci vnější pohled, jsem připravený si pořídit vnější expertizu toho, jak náročné testy byly,“ uvedl Bek.

Problémy jednotlivé a vyjádření žáků

Podle studentů, kteří pod petici připojili svůj podpis, test u řady z nich vyvolal stres a obavy. „Několik studentů po testu plakalo, včetně těch, kteří se na maturitu připravovali dlouhodobě a svědomitě,“ popsala Seznam Zprávám jedna ze studentek. Některé typy úloh podle ní nebyly v oficiálních materiálech nebo testech z minulých let, ani ve volně dostupných ilustračních testech a učebnicích.

Studentka Karolína například upozornila, že někteří studenti se během testování setkali s nejasnostmi v zadání, které mohly ovlivnit jejich výsledky. I podle ní je ale nejvíce problematický nesoulad mezi obsahem testu a učebními osnovami. „Mnozí studenti byli zaskočeni otázkami, které se v průběhu školního roku neobjevily v učivu, což vyvolává otázky ohledně spravedlnosti a transparentnosti celého hodnotícího procesu,“ řekla Karolína.

Úlohy vypočítat jdou, ale ne dost rychle

Dalším problémem byla podle řady studentů také časová náročnost testu. „Úlohy často vyžadovaly víc času na pochopení než samotné řešení,“ uvedla Vyhnánková.

Podobně to vidí i další signatář petice Tomáš. „Nejde ani tak o to, že by úlohy nešly vypočítat, určitě jdou, ale to by na ně musela být vyšší časová dotace. Vím, že i spousta žáků z průmyslových škol s tím měla problém, natož my na zdravotnické škole, kde máme matematiku jen dva nebo tři roky,“ popsal.

Na test z matematiky mají žáci u maturity 135 minut, dříve to byly jen dvě hodiny. Úloh má test celkem 25, na každou z nich tak připadá něco málo přes pět minut. Některé úlohy ovšem obsahují více podúloh se srovnatelnou obtížností.

Snížení hranice a shovívavost, žádají studenti

Kvůli podobě zkoušky žáci v petici mimo jiné požadují zohlednění mimořádné obtížnosti při hodnocení a zvážení snížení bodové hranice pro úspěšné složení zkoušky. Chtějí také, aby se Cermat vyjádřil k výběru a schvalování úloh a prošetřil jeho adekvátnost a srovnatelnost s předešlými roky.

Cermat podle ředitelky Barbory Rosůlkové zatím s jakýmkoliv rozhodnutím a posouzením čeká, dokud nebude dokončeno vyhodnocování zkoušky. „Zatím se nemůžeme vyjadřovat, dokud nemáme všechny potřebné informace,“ řekla Seznam Zprávám Rosůlková.

Podle Vyhnánkové by snížení bodové hranice mohlo být prvním krokem ke zmírnění dopadu letošního testu, nutný je ale podle ní pohled na maturitní testy i v širším kontextu. „Nicméně zároveň věříme, že je potřeba vést širší diskuzi o tom, jak mají maturitní testy vypadat, jaký je jejich smysl a zda současný způsob ověřování vědomostí skutečně odpovídá tomu, co má maturita představovat. Letos se ukázalo, že systém není nastaven tak, aby reflektoval reálné podmínky ve školách,“ popsala Vyhnánková.

Na rozhodnutí o tom, jestli se sníží bodová hranice, je podle ministra Beka ještě brzy. „Nejdřív musíme vědět na základě nezávislého posouzení, jestli se test opravdu nějak vymykal z hlediska náročnosti tomu, co je obvyklé,“ řekl.

Podívejte se na vybrané úlohy, které byly problematické podle vyjádření žáků:

+6

Kvůli výsledkům, které byly výrazně horší než v minulosti, se hranice úspěšnosti u maturity z matematiky snížila už v roce 2022, bez snížení by tehdy maturitu neudělala čtvrtina studentů.

Co čeština a angličtina?

Další petice se týká i maturitního testu z češtiny, ve které žáci s téměř tří a půl tisíci podpisy požadují snížení bodové hranice nutné pro úspěšné složení zkoušky ze 44 procent. Otázky byly podle petice v případě tohoto testu nejednoznačně formulované, nepřiměřeně náročné a časově nevyvážené.

Trojice petic se pak věnuje i testu z angličtiny, na nich je ale dohromady podepsána jen hrstka studentů. Na rozdíl od matematiky tak test z angličtiny zřejmě žákům tak významné problémy nepůsobil.

Doporučované