Hlavní obsah

Velké změny schváleny. Malé školy se budou slučovat, promění se i maturity

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Nejrozsáhlejší novela zákona o školách, která se dotkne většiny dětí i rodičů, prošla ve středu Poslaneckou sněmovnou. Promění se třeba maturity, přibýt má psychologů, na středních školách bude možná výuka na dálku.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Chystají se velké změny, které ovlivní fungování všech škol v republice. Část z nich se bude muset slučovat, na druhou stranu zase školy konečně získají stálé financování zásadních pozic – školního psychologa nebo speciálního pedagoga.

Poslední týdny ovládlo debatu o vzdělávání téma financování školníků, kuchařek nebo správců IT, tedy nepedagogických pracovníků. Jejich převod pod obce a kraje poslanci nakonec schválili, i když se změnami.

Další body se pak týkají změn v maturitách nebo výuky na dálku. Projděte si všechny schválené změny, které teď poputují do Senátu.

Slučování škol

Malé školy se budou slučovat. V obcích, kde je škola jediná, se nic měnit nebude. Tam, kde je jich více, bude smět existovat jen taková, která má více než 180 žáků. Pod tímto limitem by měla být podle Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy asi třetina škol. Slučování bude nejčastěji dvojího typu: spojování samostatně fungujících základních a mateřských škol pod jeden subjekt, nebo většího počtu mateřských škol do jednoho celku ve městech, kde dosud fungují zvlášť.

Psychologové a speciální pedagogové

O tyto pozice musely školy vždycky bojovat. Jejich financování bylo nahodilé, například z různých dotačních titulů. Jistotu místa pro odborníky tak školy mohly zaručit jen stěží. To se ale mění, každá škola nad 180 žáků by měla mít alespoň na část úvazku na takového odborníka nárok. Na celý úvazek se dostanou patrně školy se 400 a více žáky. Specifikovat to bude ale teprve příslušné vládní nařízení.

Ještě na jeden typ odborné pozice budou smět ředitelé peníze použít, a to na sociálního pedagoga. Ten může pomoct dětem z nepodnětného rodinného prostředí.

Počet žáků v běžných třídách ZŠCelkový úvazek pro školního psychologa a spec. pedagoga
180–2990,5
300–3990,8
400–7491,0
750–9992,0
1000 a více2,5
Zdroj: RIA k novele školského zákona

Kdo bude platit kuchařky?

Odpověď na tuto otázku je jasná – zřizovatelé škol, tedy obce a kraje. Na financování těchto pozic dostanou peníze skrze rozpočtové určení daní. Pro pracovníky se ale nemusí nic měnit, mohou i nadále zůstat zaměstnanci škol, záležet ale bude na rozhodnutí zřizovatele.

Zásadní změnou, o které už Seznam Zprávy informovaly, je odložení celé této části novely. Původně měla začít platit už od letošního září. Nakonec se ale kvůli rozsáhlé kritice její start odkládá až na leden 2026, i když se celý návrh podařilo po zmatcích v koalici odhlasovat až na druhý pokus.

Podpora pro potřebné

Školy, které pracují v náročnějších podmínkách, si sáhnou na vyšší podporu od státu. Zmizí tak zdánlivá rovnost, kdy škola v bohaté městské čtvrti a škola ve vyloučené lokalitě jsou financovány stejně. Stát bude smět školám v těžších podmínkách poskytnout více prostředků, a to proto, aby mohly pomoct žákům, kteří třeba nemají takovou podporu v rodině.

Výuka na dálku

Covid způsobil spoustu škod, přinesl ale i pár nových možností, třeba výuku na dálku. Na desítkách škol se v minulých letech testovalo, jak by mohla vypadat kombinace vzdělávání ve třídách a v distanční podobě. Na středních školách už to budou moct ředitelé zavádět, vždy půjde ale maximálně o 40 procent celé výuky. Podmínkou bude souhlas žáka nebo jeho zákonných zástupců.

Změna v maturitách

Stejně jako výuka na dálku se testovala také proměna maturit. A středním školám se úprava osvědčila, takže se dostává i do zákona. Pro žáky to bude znamenat, že místo klasických otázek a odpovědí z jednotlivých předmětů mohou skládat komplexní absolventkou práci a její obhajoba bude výsledkem maturity. Stejně tak bude možné uznávat certifikáty z jazykových zkoušek a takoví žáci pak dostanou maturitu z tohoto jazyka automaticky.

Úspory na výuce

Ministerstvo už loni o pět procent škrtlo poskytované prostředky na výuku, tedy vyučovací hodiny, které stát proplácí. Díky nim mohou školy například dělit třídy do menších skupin na jazyky nebo poskytovat tandemovou výuku. Koaliční poslanci ale teď ještě navíc prosadili, že půjde z roku na rok růst financí zastropovat.

Duální vzdělávání

Do českého školství se také nově dostane model duálního vzdělávání, který je obvyklý třeba v Německu nebo Rakousku. Praktická výuka teď bude moct probíhat přímo na pracovištích firem. Žák by tak měl uzavřenou smlouvu s konkrétní firmou, ale na teoretickou výuku by docházel i nadále do školy. Podle Hospodářské komory má ale návrh nedostatky, chybí například jasný model financování.

Doporučované