Hlavní obsah

Zkuste odmaturovat. Tady jsou nejtěžší úlohy z češtiny a matematiky

Foto: Shutterstock.com

Na rozdíl od maturantů můžete využít jakoukoliv pomoc, třeba i kalkulačku v mobilu.

Kolem maturit byl letos zase poprask. Řešila se chybně zadaná poslední úloha. Rozhodně ale nešlo o nejtěžší otázku v testu. Na přehled těch nejzáludnějších se můžete podívat v kvízu a rovnou i zkusit odpovědět.

Článek

Ne na všechno stačí trojčlenka. I když někteří zastánci zdravého rozumu přesně tohle tvrdí.

Dobře se to ukázalo u maturitní úlohy v testu z matematiky, která byla nakonec druhou nejtěžší z celé maturity, a to i když dáme dohromady všechny otázky z češtiny i matematiky.

V otázce 23 měli maturanti řešit, za jak dlouho vzroste počet bakterií 4krát, pokud je růst za stálých podmínek exponenciální a za každých 24 hodin vzroste jejich počet 64krát. Jen 18,7 procenta žáků zvládlo odpovědět správně.

Těžší už byla pro maturanty jen předposlední úloha, a to přesto, že nabízela možnosti k výběru. Byla ale poměrně nezvykle zadaná, protože se nehledalo řešení, ale jejich počet. Tedy něco, s čím se na střední škole žáci v případě goniometrických funkcí zase tak často nesetkávají.

Nějtěžší úloha v testu z češtiny

Výchozí text: Během galavečera ••••• této události si laureáti nejen odnesou trofej, ale dostanou i čas na stručnou prezenci svých výsledků.

Otázka: Napište náležitý spisovný tvar slova věnovaný, který patří na druhé vynechané místo (•••••) ve výchozím textu.

Zdroj: CZVV

V češtině se pak maturanti možná trochu překvapivě natrápili se správným zápisem slova věnovaný. Na konkrétní zadání této otevřené úlohy se můžete podívat výše.

Nejtěžší uzavřené úlohy si můžete vyzkoušet také vy. Najdete je v kvízu pod článkem. Celkově letos státní maturitní test z češtiny nezvládlo 9 procent žáků a matematiku 12,4 procenta. Neúspěšných ale mohlo být 17,5 procenta, protože test byl letos náročnější než loni. Jenže Cermat, který testy připravuje, v poslední úloze udělal chybu, a tak body přiřkl všem, což zachránilo 765 žáků, jak už Seznam Zprávy dříve popsaly.

1. Přiřaďte k definici možnost, která uvádí příklad příslušného nedostatku: v souvětí „Tam jsem potkala a mluvila s princem“ má sloveso „potkat“ vazbu s jiným pádem než sloveso „mluvit“, správně je tedy „Tam jsem potkala prince a mluvila jsem s ním“.
2. Kolik různých přímek obsahuje vždy alespoň dva z uvedených 7 bodů?
Foto: CZVV, Seznam Zprávy
3. Které z následujících tvrzení o slovesech „trvat“ a „zmínit“ v souvětí podtrženém ve výchozím textu je pravdivé?
Foto: CZVV, Seznam Zprávy
4. Jaký je poměr povrchu krychle ku povrchu nového tělesa (v tomto pořadí)?
Foto: CZVV, Seznam Zprávy
5. Které z následujících tvrzení o slovech „blízký“ a „originální“, zapsaných ve výchozím textu velkými písmeny, je pravdivé?
Foto: CZVV, Seznam Zprávy
6. Růst počtu bakterií byl za stálých podmínek exponenciální. Za každých 24 hodin vzrostl počet bakterií 64krát. Za jak dlouho vzrostl počet bakterií 4krát?
7. Je dána rovnice s neznámou 𝑥 ∈ ⟨0; 2π⟩: tg 𝑥 = 3 ⋅ cotg 𝑥. Kolik řešení má daná rovnice v uvedeném intervalu?
8. Přiřaďte k definici možnost, která uvádí příklad příslušného nedostatku: ve větě „Editor mě upozornil o chybě“ má sloveso „upozornit“ chybnou vazbu se 6. pádem (tu má významově podobné sloveso „informovat“, sloveso „upozornit“ má ale vazbu se 4. pádem); správně je „Editor mě upozornil na chybu“.

Tak co, máte všechny odpovědi zkontrolované? Pokud ano, vyhodnoťte si test.

Doporučované