Hlavní obsah

Koronavirus jako spouštěč ekonomické krize. Na koho v Česku dopadne?

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

19. 2. 10:42

Koronavirus pozastavuje asijské investice také v Česku, ale může se stát spouštěčem globální recese. Pokud se situace nezlepší do tří měsíců, hrozí krize na finančních trzích.

Článek

Zastavení letů, obecné omezení pohybu osob a také okleštěné fungování firem a úřadů pozastavují realizaci čínských investic v České republice. Jen poradenská společnost Moore Czech Republic jich kvůli koronaviru eviduje několik „čekajících na podpis“ v řádu miliard korun.

Čína vyhlásila kvůli koronaviru v několika městech karanténu nebo omezení pohybu. Přeshraniční obchody se tak odkládají. „V příštích týdnech jsme měli v plánu podepisovat s čínskými partnery několik smluv. Kvůli situaci v Číně jsou ale jednání pozastavena,“ řekl Seznam Zprávám Petr Kymlička, partner společnosti Moore Czech Republic.

„Zdržení bude představovat minimálně tři až šest měsíců. Je však otázkou, zda se podmínky na jedné či druhé straně v mezidobí nezmění tak, že samotná investice přestane mít smysl,“ připustil Kymlička. Stejně jako on i ostatní analytici považují následující tři měsíce za rozhodující. Pokud se situace ještě zhorší, virus může spustit recesi.

Jako vždy autoprůmysl

Ekonomické ztráty umocňuje i zpomalující obchodní výměna mezi Čínou a zbytkem světa, která na Česko dopadne i sekundárně ze strany Německa. Tady už se zpomalení zakázek pro německé firmy, kde měl celkový objem obchodů za letošek dosáhnout 200 miliard eur, potvrdilo. Česká republika do Německa každoročně směřuje třetinu svého exportu v hodnotě přes bilion korun.

„Zpomalující obchodní výměna s Německem se na českém trhu jednoznačně projeví v automobilovém průmyslu. Respektive dopadne na jeho dodavatele na druhé či třetí úrovni,“ říká Kymlička.

Ochromená doprava i průmysl

Lety do pevninské Číny a z ní přerušila celá řada aerolinek, ale váznou i jiné způsoby dopravy. V přístavech jedenáctimilionové metropole Wu-Chan, která je centrem nákazy, v současnosti nemá kdo odbavovat nákladní lodě a je pozastavena veškerá doprava kromě evakuačních letů.

Některé firmy navíc omezily nebo zcela zastavily výrobu zboží. Situace tak nepříznivě ovlivňuje nejen čínské hospodářství, ale i světovou ekonomiku, na jejímž HDP se Čína podílí z 15,5 procenta.

„Zpomalení ekonomiky již nyní pociťují i okolní země. Například v Japonsku byla zrušena či omezena řada konferencí, ale i sportovních a kulturních akcí,“ říká ředitel mezinárodních operací a odborník na asijský trh z Moore Czech Republic Karel Kučera. Snížení výkonnosti HDP může vyvolat poklesy na finančních trzích a odstartovat ekonomickou krizi, která by se v Česku opět projevila zejména v automobilovém průmyslu.

Koronavirus se poprvé objevil ve městě Wu-chan v Číně na konci roku 2019 a během dvou měsíců se rozšířil do bezmála třiceti zemí světa. Virus se přenáší kapénkovou infekcí z člověka na člověka, proto země sousedící s Čínou z bezpečnostních důvodů uzavírají hranice.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené