Hlavní obsah

Koupelny a kuchyně jedou. Siko zvýšilo obrat nad čtyři miliardy

Reportáž z prodejny Siko: jak funguje princip levé a pravé hemisféry v koupelnách a kuchyních?Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Při jarní koronakrizi narostly tržby z e-shopů o 140 procent, firma odhaduje, že letošek navzdory covidu-19 překoná loňský rok.

Článek

Největší český prodejce koupelnového vybavení, společnost Siko, měla loni konsolidovaný obrat 4,02 miliardy korun, což znamená, že si oproti předchozímu roku polepšila o 280 milionů.

Jak se v číslech Sika projevilo zastavení ekonomiky na jaře, zatím není známo, protože společnost Siko přesná čísla z prvního pololetí ještě nezveřejnila. Ale odhady nevypadají špatně: Siko čeká přes covidový malér růst tržeb o šest procent. Na jaře měla firma rekordní prodeje přes e-shopy, dopad viru ale působil problémy s dovozem zboží, uvedl pro agenturu ČTK generální ředitel firmy Tomáš Vala, syn zakladatelky a jedné z nejúspěšnějších žen tuzemského byznysu Jaroslavy Valové.

Loňský zisk EBITDA před zdaněním, odpisy a úroky klesl loni o 21 milionů na 437 milionů korun. Zisk ovlivnily nižší prodeje na Slovensku, kde firma skončila ve ztrátě. „Nedařilo se nám tam moc v kuchyních,“ cituje ČTK Valu.

Siko investovalo do digitalizace loni 30 milionů a letos 50 milionů korun a peníze šly také na modernizaci prodejen. Firma zrenovovala všechny obchody na Slovensku za 20 milionů Kč, předělala ostravskou prodejnu za 40 milionů, stejnou sumu vložila do přestavby pobočky na pražském Černém Mostě.

„Prodejny se snažíme dělat podle pravidel lidského mozku, kdy levá hemisféra je ta racionální: levou část prodejny se snažíme mít pro rychlý nákup, když vám praskne umyvadlo nebo kape kohoutek. Pravá část mozku je víc o emocích, vpravo tak máme ucelená řešení koupelen a kuchyní,“ popsal Vala podobně jako ve videoreportáži pro Seznam Zprávy (ve videu nahoře v tomto článku).

V Česku provozuje Siko 40 prodejen, na Slovensku 14.

Při jarní koronakrizi narostly tržby z e-shopů o 140 procent, předtím tvořily přes pětinu všech tržeb za koupelny. V některých jarních dnech vypravovala firma s tímto zbožím sedm kamionů denně. Vzrostly kvůli tomu ale náklady. Maloobchodní prodej klesl na jaře skoro na nulu. Za březen a duben dosáhlo Siko 90 procent plánovaných tržeb, zisk klesl. Zato červen byl ve firmě rekordní s konsolidovanými tržbami 360 milionů Kč. Siko zavedlo také online schůzky se zákazníky. Web denně navštíví 45 000 lidí.

Polovinu dodavatelů má Siko z ČR, 35 procent ze zemí Evropské unie, 15 procent z Číny, Indie, Malajsie, Thajska či Vietnamu. „Kamion do Španělska, jehož objednávka vám normálně zabere pět minut, trvala na jaře dva dny, než jste domluvil dopravce, aby zboží vůbec bylo, případně i alternativy. Ze Španělska jsme obkládačky v tomto období vozili vlakem i lodí,“ řekl Vala.

Skupina Siko má v ČR a na Slovensku 964 zaměstnanců. Průměrná hrubá měsíční mzda za letošní leden až červenec v Siku byla 36 464 korun, na Slovensku 1 336 eur (asi 35 400 Kč). Skladník bere v Čimelicích po zapracování 35 000 Kč. Společnost stále shání zaměstnance.

Firmu založila v roce 1991 tehdy čtyřiačtyřicetiletá matka tří dětí Jaroslava Valová. Podnikat začala v obývacím pokoji, první obchod byl v Čimelicích u hlavní silnice na Prahu. Název Siko je zkratkou slov stavební, izolace, keramika a obklady. Firemní showroom v Praze Zličíně navrhla architektka Eva Jiřičná. Siko také vyvíjí vlastní značky.

Reklama

Související témata:

Doporučované