Článek
Inscenaci nazvanou Darwin & co. inspirovala přehlídka bizarních úmrtí lidí, kteří se například vypravili na zasněženou horu Fudži v teniskách, udělali si selfie s medvědem nebo cvičili jógu na přistávací dráze. Divadelníci se ptají, zda se podobně hloupě nechová lidstvo, když neustále ohrožuje vlastní existenci. Po páteční premiéře následují nejbližší reprízy 26. listopadu a 3. prosince.
Autorem hry s podtitulem „101 způsobů, jak vyhynout“ je čtyřiačtyřicetiletý spisovatel Petr Šesták. Jedná se o dramatický debut autora oceňovaných próz Kontinuita parku nebo Vyhoření. „Spolupráci s Petrem Šestákem jsme si poprvé vyzkoušeli už v minulé sezoně, kdy jsme inscenovali jeho prózu Vyhoření,“ připomíná umělecký šéf Husy na provázku Martin Sládeček s poukazem na dramatizaci nazvanou Jednou nám za to děcka poděkujou.
Vzájemnou kooperaci se Šestákem si pochvaluje. „Při práci na dramatizaci i komunikaci s ním jsme žasli nad jeho mimořádným citem pro současná témata, živým jazykem, smyslem pro humor i groteskní zkratku,“ dodává.
Na možnosti odrazit se při psaní od Darwinových cen Šestáka bavila představa divadelního groteskna a absurdity, které se s tématem pojí. „Zároveň se mi ale hned ukazovala přesahová témata a aktualita námětu vzhledem k dnešní době, kdy Darwinova teorie stále silněji v nějaké zvulgárnělé podobě rezonuje ve společnosti i politickém diskurzu,“ říká autor.
„Námět také samozřejmě otevírá i téma rostoucích obav z toho, že se vlastní superschopností či superblbostí vymažeme z evolučního řetězce jako celé lidstvo,“ doplňuje Petr Šesták.

Na snímku z inscenace Darwin & co. je uprostřed herec Pavel Gajdoš.
Na inscenaci spolupracoval s režisérkou Annou Davidovou. Tým podle ní usiloval o to, aby nezůstal u vyprávění a řetězení černých anekdot, ale stvořil povídkový svět plný podivínských, avšak kompletních postav.
Pod scénou a kostýmy je podepsán Marek Cpin, hudbu složil Jindřich Čížek a živě ji hraje kapela složená z provázkovských herců a hereček. V inscenaci účinkují také nové posily souboru Goran Maiello a Pavel Gajdoš.














