Článek
Herečka Tilly Norwood je produktem společnosti Xicoia, která se prezentuje jako první studio na světě vytvářející herce za pomoci umělé inteligence. Spadá pod firmu Particle6, patřící nizozemské herečce a producentce Eline Van der Velden.
Její sobotní představení na konferenci filmového průmyslu v Curychu vyvolalo rozruch a také kritickou reakci ze strany odborů. Ilustruje to, jaké obavy z propojení umělé inteligence s showbyznysem panují mezi umělci. Tilly Norwood na trh uvedlo dvacetisekundové parodické video tematizující natáčení televizního pořadu generovaného umělou inteligencí. Účinkovala v něm fotorealisticky vypadající dvacetiletá dívka, která nepřipomíná žádnou skutečnou celebritu.
Eline Van der Velden v Curychu uvedla, že projekt začíná přitahovat pozornost. Nicméně vyhlídka, že se talentoví agenti náhle začnou zajímat o postavy vytvořené umělou inteligencí, vyvolala rychlou kritiku ze strany amerického odborového svazu SAG-AFTRA, který zastupuje 160 tisíc herců, moderátorů, hudebníků či kaskadérů.
Jak uvádí agentura Reuters, obavy z toho, že hollywoodští herci a scenáristé budou využiti či dokonce zcela nahrazeni umělou inteligencí, patřila v době předloňské hollywoodské stávky k hlavním tématům jednání svazu se studii a streamovacími službami o nových kolektivních smlouvách.
Tvůrci Tilly zveřejnili prohlášení na Facebooku. „Možná jsem generovaná umělou inteligencí, ale právě teď prožívám velmi skutečné emoce. Jsem tak nadšená z toho, co přijde dál,“ uvádí v něm herečka stvořená umělou inteligencí. Vlastní profil má už také na sociální síti Instagram, kde ji sleduje přes 40 tisíc lidí.
Odboráři však nadšení nesdílejí. „Kreativita je a měla by zůstat lidskou devízou. Jsme proti nahrazování skutečných umělců syntetickými postavami,“ reagovala organizace.
Autorka projektu Van der Velden se k rozruchu okolo Tilly vyjádřila na Instagramu. ,,Tilly Norwood není náhradou člověka, ale tvůrčím činem – uměleckým dílem. Stejně jako mnoho uměleckých forem před ní vyvolává diskusi, a to samo o sobě dokazuje sílu kreativity,“ argumentuje.
Eline Van der Velden doufá, že Tilly Norwood brzy podepíše první smlouvu s talentovou agenturou, díky čemuž by se mohla začít objevovat ve filmech či reklamách. V Hollywoodu už se ale teď objevují hlasy volající po bojkotu jakékoliv agentury, která by herečku stvořenou umělou inteligencí chtěla zaměstnat.
„Jestli to nějaká agentura udělá, měly by ji všechny odborové svazy začít bojkotovat,“ říká například herečka Natasha Lyonne, známá ze seriálu Ruská panenka. Podobně se vyjádřila její kolegyně Melissa Barrera známá z hororové série Vřískot, doplňuje agentura AP.
S počítačem generovanými obrazy pracuje filmový a televizní průmysl desítky let. Rozvoj tohoto softwaru a nástup umělé inteligence však umožnil i efekty jako takzvané digitální omlazování herců. Využili ho namátkou režisér Martin Scorsese ve filmu Irčan s hercem Robertem De Nirem či nejnovější díl dobrodružné ságy o Indianu Jonesovi s Harrisonem Fordem v hlavní roli. Umělá inteligence vypomohla rovněž při vzniku oscarového filmu Brutalista, jehož tvůrcům dovolila vylepšit maďarský přízvuk některých postav.
To, že by umělá inteligence dokázala plnohodnotně nahradit lidské herecké výkony ve filmech, je však podle odborníků stále otázkou vzdálené budoucnosti.