Článek
Přimět diváky, aby začali jinak přemýšlet o empatii nebo odpuštění, chce prostřednictvím svého nového filmu Scarlett Johansson. Oceňovaná čtyřicetiletá herečka jím debutuje v roli režisérky. Snímek nazvaný Eleanor the Great představila na festivalu ve francouzském Cannes, kde se uchází o cenu ve druhé soutěžní sekci nazvané Un certain regard.
Titulní roli ztvárnila pětadevadesátiletá June Squibb, známá z filmů Nebraska nebo O Schmidtovi. V novince hraje ovdovělou Židovku Eleanor, která se přestěhuje z Floridy do New Yorku a kvůli záměně identity se začne vydávat za přeživší holokaustu.
„Přijde mi, že v dnešním světě si na věci i lidi hrozně rychle děláme názor a pak už se v něm jenom utvrzujeme. To je ale hrozně svazující,“ řekla na premiéře Scarlett Johansson.
Hvězda filmů Ztraceno v překladu nebo Black Widow, která byla dvakrát nominována na Oscara, stála za kamerou poprvé. „Dostal se ke mně scénář a hrozně mě zaujal. June Squibb se zase líbilo, jak má mnohovrstevnatý humor. Tak jsme se toho rozhodly využít,“ vysvětluje herečka, která prý o režírování nijak zvlášť neusilovala. Příležitost prostě jen přišla v pravý čas, dodává.
První ohlasy jsou negativní. Britský deník The Guardian filmu udělil jen dvě z pěti hvězdiček. Podle jeho recenzenta Scarlett Johansson, která má židovské kořeny a jejíž předci zemřeli za holokaustu, špatně vyhodnotila závažnost tématu. Nespokojený je i kritik serveru Variety.com, podle nějž motivace postav působí nepřesvědčivě a film ve snaze potěšit publikum selhává.

Scarlett Johansson a herečka June Squibb, jejíž postava se ve snímku Eleanor the Great začne vydávat za přeživší holokaustu.
Scarlett Johansson není jedinou hollywoodskou hvězdou, která do Cannes přivezla svůj režijní debut. Její snímek v sekci Un certain regard soupeří mimo jiné se životopisným dramatem od pětatřicetileté Kristen Stewart, herečky známé ze ságy Stmívání. Svůj první autorský počin nazvala The Chronology of Water.
„Jsem hrozně pyšná. Připadám si jako matka, jejíž dítě jde první den do školy,“ řekla Kristen Stewart po premiéře.
Film vznikl adaptací autobiografie jednašedesátileté Američanky Lidie Yuknavitch. Ta v knize vydané roku 2011 popisuje krušné dospívání, kdy ji na přelomu 70. a 80. let minulého století otec fyzicky bil a sexuálně zneužíval, čemuž matka alkoholička pouze přihlížela. Dívce se podařilo z bludného kruhu načas vymanit, když začala soutěžit v plavání, dokonce se snažila kvalifikovat na olympiádu. Její kariéru však ukončila závislost na alkoholu a drogách. Rovnováhu v životě nalezla teprve poté, co začala učit a psát.
Hrdinku ztvárnila britská rodačka Imogen Poots, známá ze snímků Zelená místnost nebo 28 týdnů poté.

Herečka Kristen Stewart do Cannes přivezla film The Chronology of Water, jímž debutuje jako režisérka.
„V té knize je jedna věta, díky které jsem dostala chuť ji zfilmovat. A ta věta zní: Umíte do jedné věty dostat život a smrt? Protože přesně tohle dokáže kinematografie,“ vysvětlila Kristen Stewart v Cannes, jak ji napadlo knihu natočit.
Zkušenost si pochvaluje. „Najednou se mi v životě naráz přihodilo několik věcí, po kterých jsem hrozně dlouho toužila,“ dodala.
V tomto případě jsou spokojenější i kritici. Časopis The Hollywood Reporter chválí scénář, režii i herecké výkony nejen Imogen Poots. Možná ze všech nejrozvinutější postavu bolestivě citlivého, naivního mladého muže ztvárnil Earl Cave, což je syn hudebníka Nicka Cavea. „Kristen Stewart se z herců nepřekvapivě podařilo dostat skvělé výkony,“ shrnuje web.
Také podle serveru Deadline.com je Imogen Poots prakticky v každém záběru a její výkon vyzařuje naléhavost.
„Film je syrový, zároveň promyšlený, navzdory mnoha obrazovým i zvukovým složitostem drží pohromadě a zaslouží obdiv,“ napsal časopis, podle nějž už se akorát divák v samém závěru protagonistce trochu odcizí.