Hlavní obsah

Mezinárodní letiště v Šanghaji kolabuje. Zboží se nestíhá odbavovat

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

Problémy s přepravou zboží z Asie do Evropy komplikují život rejdařským společnostem, obchodníkům i leteckým dopravcům. V Šanghaji nákladní automobily čekají před letištěm i tři dny.

Článek

Výroba v Číně už jede na plné obrátky, problémy nákladních dopravců však nekončí. Naplno se projevuje nedostatek kapacity v lodní i letecké přepravě, ke které se přidaly přísnější podmínky pro export zboží.

„Kvůli zpřísnění podmínek pro export zdravotnického materiálu, jako jsou roušky, respirátory či rukavice, doslova kolabuje mezinárodní šanghajské letiště. Letadla odlétají někdy i poloprázdná. Čínští celníci nestíhají enormní množství zdravotnického zboží kontrolovat. Odbavení komplikuje i narůstající množství standardních výrobků,“ líčí odborník na logistiku a přepravu ze společnosti Geis David Knobloch.

Aktuálně podle jeho informací stojí nákladní auta někdy až tři dny ve frontě před letištěm, zboží se tak nestíhá odbavit a dostat na správný let. V případě nasmlouvání celého letadla je potřeba počítat se zpožděním cca 14–21 dní, kdy jsou první volné odlety plánované začátkem června. Zatím se dají využít jiná blízká letiště jako Čeng-čou, Kuang-čou a Šen-čen, dá se ale předpokládat, že i tam brzy začne docházet k podobným problémům.

Egypt zlevňuje průplav

Výraznější finanční problémy přiměly obchodníky už před několika týdny využívat pro dodávky zboží z Asie co nejpomalejší servis. Námořní dopravci i z toho důvodu začali místo původně plánované trasy přes Suezský průplav v Egyptě plout kolem Afriky přes Mys Dobré naděje.

„Egypt tím přichází o dost zásadní příjem do státní pokladny. Egyptská Správa Suezského průplavu na to reaguje zaváděním slev od 17 až do 75 procent v závislosti na vzdálenosti, odkud kam kontejnerové lodě plují,“ řekl Seznam Zprávám David Knobloch.

Křivka v uvedeném grafu znázorňuje nárůst nevyužitých kontejnerových jednotek. Někteří rejdaři zakotvují nevyužité lodě v Singapuru nebo Malajsii, stejně jako letečtí dopravci parkují letadla na letištích. Omezení kapacity lodních dopravců má pak za výsledek nedostatek místa pro zboží, které je již připravené v kontejnerech v asijských přístavech.

„V současnosti lodní dopravci oznamují zavádění sezonních příplatků u některých o 100 dolarů za TEU (kontejner – standardizovaná přepravní jednotka, pozn. red.) na trase z Asie do Evropy a v opačném směru dokonce až o 300 dolarů za box,“ dodává Knobloch.

Reklama

Doporučované