Hlavní obsah

Microsoft testoval zkrácený pracovní týden. Produktivita zaměstnanců vzrostla o 40 procent

Japonský Microsoft testoval zkrácený pracovní týden. (Video: Karolína Štuková, Seznam.cz)

5. 11. 13:10

Japonská pobočka softwarového gigantu experimentovala se čtyřdenním pracovním týdnem. Její zaměstnanci mohli během měsíčního pokusu zůstat v pátek doma. Ukázalo se, že lidé pracovali více a firma ještě ušetřila.

Článek

Více než 2 300 pracovníků japonského Microsoftu si víkend prodloužilo v rámci akce Work Life Choice Challenge. Z výsledků pokusu vyplynulo, že produktivita jejich práce narostla o 40 procent.

Tím však výčet pozitiv nekončí, společnosti klesla spotřeba elektřiny o celých 23 procent a ušetřila také náklady na tisk a papír. Jejich spotřeba meziročně poklesla dokonce o 59 procent.

Zkrácený pracovní týden podpořilo více než 92 procent zaměstnanců Microsoftu a společnost plánuje pokus v příštím roce znovu zopakovat.

Společnost Microsoft se nechala inspirovat průzkumem z roku 2017, podle kterého téměř čtvrtina zaměstnanců japonských firem končí každý měsíc s přesčasy ve výši 80 hodin.

„Chci, aby si naši zaměstnanci z této zkušenosti odnesli, že stejných pracovních výsledků se dá dosáhnout i s pracovní dobou o celou pětinu kratší,” vyjádřil se k experimentu prezident japonského Microsoftu Takuja Hirano.

Dodal, že za výsledky může především lepší a ekonomičtější nakládání s časem a kratší čas strávený na schůzkách.

Ostatní příznivci

Firma z amerického Silicon Valley není první, která zkrácení pracovního týdne testovala.

Podobný pokus jako Microsoft loni provedla novozélandská společnost Perpetual Guardian, která se zabývá správou úvěrů, nemovitostí a závětí. Zkrácený pracovní týden její zaměstnanci testovali dva měsíce a během té doby poklesla podle výsledků úroveň stresu o sedm procent. 78 procent zaměstnanců také sdělilo, že se jim lépe dařilo udržet rovnováhu mezi prací a soukromým životem.

Šest dní

Ne každý je ale fanouškem zkráceného pracovního týdne. Například Jack Ma, spoluzakladatel čínského online gigantu Alibaba, bojuje za 12hodinovou pracovní dobu.

V dubnu 2019 zveřejnil svůj vzorec „996”, podle kterého by měli pracovníci docházet do práce v 9 hodin ráno a odcházet ve 21 hodin večer. A to pravidelně šest dní v týdnu.

Jenže zatímco na jaře Ma horoval za co nejvíce času stráveného na pracovišti, už na podzim dospěl k poznání, že díky umělé inteligenci a strojům budou moci zaměstnanci trávit prací jen 12 hodin týdně – tedy tři dny v týdnu na čtyři hodiny.

Doporučené