Hlavní obsah

Místo prodavačky vlastní mobil. Tuzemský hypermarket se posouvá směrem k opravdové samoobsluze

Jak funguje nakupování přes mobilVideo: Aleš Černý, Seznam Zprávy

 

Reklama

I kamenné obchody se technologicky vyvíjejí kupředu. V Česku je momentálně trend samoobslužný nákup pomocí skeneru či mobilní aplikace. V Americe už Amazon spustil pár obchodů, kde se u pokladny nemusí zastavovat vůbec.

Článek

Nakupování pomocí skeneru čárových kódů je v Česku rozšířené přes dva roky. Razí ho tu řetězce Tesco a Globus a určitá část jejich zákazníků si na něj už zvykla. Teď se tento trend posouvá dál, zákazníci už si nemusí brát před prodejnou speciální skener, ale mohou načítat čárové kódy pomocí aplikace ve vlastním mobilním telefonu. Globus takovou aplikaci spouští tento týden.

Když má zákazník vše nakoupeno, přijde ke speciální pokladně a nákup zaplatí kartou nebo v hotovosti. Jednou za několik nákupů ho ještě nejspíš prověří namátková kontrola, jestli opravdu naskenoval všechny položky a na žádnou nezapomněl nebo „nezapomněl“.

Tím, že se proces přesouvá z půjčeného skeneru do vlastního mobilu, vzniká prostor pro další personalizaci. Globus, který aplikaci spouští, nyní například umožňuje udělat si dopředu nákupní seznam podle digitálního letáku a následně si ho nechat seřadit podle toho, jak jsou v obchodě jednotlivé položky naskládány v regálech.

Motivací jít touto cestou mají obchodníci několik. Jednak je to lákání zákazníka na příjemnější a rychlejší nákup, čímž se snaží supermarkety a hypermarkety konkurovat třeba nastupujícím potravinovým e-shopům.

Zadruhé jde o digitální pokračování fenoménu věrnostních kartiček. Obchodník totiž skrze nákupy přes mobil od zákazníka získává informace o tom, co a kdy nakupuje. S těmi potom může dál pracovat, například formou individualizovaných nabídek.

Tento fenomén byl viditelný v první polovině letošního roku, kdy řetězce po svých zákaznících chtěli nové souhlasy k využívání věrnostních programů kvůli evropskému nařízení GDPR.

„My data využíváme nyní k tomu, abychom jim ulehčili přidávání položek na nákupní seznam tím, že jim doporučíme, to co často nakupují. Pokud se někdo zajímá o slevy, tak mu do budoucna chceme dát možnost sledovat, co je v akci. Nechceme ale zákazníkům denně nacpat deset notifikací, co všechno je v akci,“ popisuje vedoucí produktového oddělení Globusu Jiří Budinský.

Zároveň nakupování pomocí mobilu představuje další fázi známých samoobslužných pokladen, které už dnes má většina českých řetězců. K odbavení stejného počtu zákazníků je pomocí těchto technologií potřeba méně prodavaček.

Nejdál je momentálně v dosažení samoobsluhy v opravdovém slova smyslu několik amerických obchodů Amazon Go. Do nich stačí vstoupit přes turniket a potom už jen s mobilem v kapse vybrat z regálů co potřebujete a bez jakékoli zastávky u pokladny zase odejít. Zkasírují vás kamery a umělá inteligence a platba se vám strhne z karty.

Jak daleko je tento koncept od nasazení v českých supermarketech a hypermarketech? „I Amazon uvádí, že zatím zvládne sledovat sto lidí najednou, víc už výpočetní výkon nestíhá. To znamená, pro hypermarkety je to zatím nerealistické. Myslím si ale, že je to otázka času a možná to bude cesta jak dál. Podle mne se to ale nestane dřív než za deset či patnáct let,“ myslí si Budínský z Globusu.

Reklama

Doporučované